رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم خبر داد:

رکورد شکنی تولید بذر پرورشی ارقام جدید دیم در کشور

1401/05/29 - 18:48 - کد خبر: 72133 نسخه چاپی

نصر: رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: برای نخستین بارمحققان این موسسه، سطح زیرکشت و تولید بذر پرورشی یک هسته‌ اولیه را ۱۰۰ درصد افزایش دادند.

به گزارش نصر، خشنود علیزاده در مراغه افزود: سال زراعی جاری تولید هسته‌های بذر این موسسه به بیش از هفت هزار تن رسیده است و بیشترین هسته‌های اولیه بذر در زمینه‌های گندم، جو، حبوبات و دانه‌های روغنی تولید می‌شود.
وی ادامه داد: هدف از تولید هسته‌های اولیه بذر، جایگزینی ارقام جدید به جای ارقام قدیمی، افزایش و پایداری تولید در دیمزار‌های کشور است.
به گفته رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، تعداد قرارداد‌های تولید بذر ارقام این موسسه توسط بخش خصوصی به ۷۲ مورد افزایش یافته است.
وی افزود: به زودی تکثیر بذر‌های این موسسه به شرکت‌های دانش بنیان واگذار و از سال زراعی آینده عملیاتی می‌شود.
علیزاده خاطرنشان کرد: در سال زراعی جاری ۱۰ رقم جدید ارقام دیم معرفی و رونمایی می‌شود و برای نخستین بار در کشور رقم جدید نخود لپه‌ای برای دیمزار‌های کشور توسط این موسسه معرفی شده که به زوردی رونمایی می‌شود.
وی افزود: تاکنون در این موسسه ۹۷ رقم جدید دیم شامل غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی و علوفه در کشور معرفی شده است.
رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور از افزایش دو برابری فعالیت‌های ترویجی این موسسه خبر داد و افزود: در سال زراعی جاری برای ۱۰ هزار نفر ساعت دوره‌های آموزشی، روز مزرعه و انتقال یافته‌های تحقیقاتی برگزار شده است.
طرح‌های تحقیقاتی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در ۱۶ استان دیم خیز کشوربرای افزایش تولید محصولات دیم اجرا می‌شود.
انتهای پیام/
رکورد شکنی تولید بذر پرورشی ارقام جدید دیم در کشور نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار