گزارش/

مزه سیب «قره قرمز» اهر زیر دندان اعراب و اروپاییان

1401/05/29 - 14:47 - کد خبر: 72098 نسخه چاپی

نصر: «قره قرمز» یا «قزل آلما» از جمله گونه های منحصربفرد سیب در شهرستان اهر می باشد که به دلیل خوشمزگی آب مورد رغبت و خوشایند ساکنان کشورهای عربی و اروپایی است.

به گزارش نصر، خشکبار، عسل، گل محمدی، سماق و غیره از جمله محصولاتی است که در آذربایجان شرقی دارای کیفیت بالا و برند هستند اما به هر علتی مورد غفلت واقع شده اند طوری که هنوز به قدر کافی شناخته شده نیستند، البته شاید میزان پایین ظرفیت تولید آن نیز موجب این اتفاق شده است.
البته برگزاری جشنواره های مختلف در استان مثل جشنواره های گل محمدی گنبرف، اسکو و عنصرود، پسته اسکو و ایلخچی، گوجه سبز سردرود، سیب مراغه، مرند و زنوز، زرد آلو، آلبالو و گیلاس مرند و سایر شهرهای آذربایجان شرقی، شیوه و تدبیری شده برای معرفی این محصولات با کیفیت، ولی به هر حال سیب قره قرمز اهر یا قزل آلما شهرستان اهر از جمله محصولات خوش طعم، خوش بو، خوش عطر و خوش منظری است که هنوز ناشناخته مانده است. 
بر این اساس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با برگزاری تور رسانه ای معرفی ظرفیت های کشاورزی شهرستان اهر را روش مناسبی برای شناخته شدن این سیب خوش طعم و نافع انتخاب کرده تا با معرفی و شناخته شدن ظرفیت های مغفول و غنی کشاورزی، استان آذربایجان شرقی بیش از پیش در توسعه اقتصادی، کشاورزی و صادرات منطقه ای و کشور نقش ایفا کند. 
پرورش سیب بومی قره قرمز یا قزل آلما اهر برای چهار هزار و 200 نفر شغل ایجاد کرده است 
مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان اهر گفت: پرورش سیب بومی قرمز یا قزل آلما که بومی این شهرستان است برای دو هزار و ۸۰۰ نفر اشتغال غیر مستقیم و یکهزار و ۴۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.
علی نجفی اظهار کرد: میزان تولید سیب قره قرمز در اهر سالانه حدود یکهزار و ۷۵۰ تن از ۵۰۰ هکتار سطح زیرکشت این نوع سیب در شهرستان است. 
وی یادآور شد: هفت هزار و ۸۰۰ هکتار سطح زیر کشت اراضی کشاورزی اهر است که از این مقدار هفت هزار و ۵۰ هکتار هکتار مربوط به باغات سیب این شهرستان است.
نجفی افزود:  شش هزار و ۹۰۰ هکتار از باغات سیب شهرستان اهر بارور و ۱۵۰ هکتار غیر بارور هستند بر این اساس هر سال در شرایط مطلوب و طبیعی ۱۵۰ هزار تن سیب سر درختی در این شهرستان تولید می شود.
وی افزود: از این مقدار اکثریت ارقام تولیدی سیب لبنانی زرد و سبز می باشد البته سیب قره قرمز در ۵۰۰ هکتار پرورش و برداشت می شود که عطر و طعم خاص خود را داشته و جزو سیب تابستانی به حساب می آید و به صورت تازه خوری مصرف می شود.
صادرات سیب قزل آلمای اهر به روسیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق 
کارشناس مسئول باغبانی شهرستان اهر نیز گفت: از سیب قره قرمز یا قزل آلما برای تولید مربا به خصوص تولید سرکه سیب استفاده می شود که کیفیت این سرکه سیب نسبت به دیگر سرکه های سیب بالا است.


رسول دوستی افزود: سیب قره قرمز ۳۵ تن در هکتار قابلیت برداشت دارد این نوع سیب در اراضی شهرستان اهر وجود دارد و بومی این شهرستان محسوب می شود البته برخی با رسیدگی کامل تا ۱۴۰ تن در هکتار نیز قزل آلما برداشت کردند.
وی با بیان اینکه این نوع سیب شهرستان اهر مشتریان خاص خود را در کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه و عراق دارد، افزود: به صورت سالانه و در فصول برداشت سیب قرمز این محصول به طور مرتب به کشورهای یاد شده صادر می شود.
دوستی همچنین با بیان اینکه ضرورت دارد صنایع تبدیلی در شهرستان اهر راه اندازی شود، گفت: اکنون به صورت محدود و به صورت مشاغل خانگی چیپس میوه به صورت خشک در منطقه تولید می شود.
وی زمان برداشت سیب قره قرمز را در شهرستان اهر از اواخر تیرماه تا اواخر مرداد ماه اعلام کرد و افزود: شهرستان اهر در تولید سیب و سطح زیر کشت آن در آذربایجان شرقی مقام سوم را دارد.
کارشناس مسئول صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی شهرستان اهر نیز گفت: مسئولان برای ایجاد صنایع تبدیلی در این شهرستان بی تفاوت هستند طوری که بانک ها و موسسات مالی برای ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان مانع می‌شوند و مشارکتی ندارند.
صفر فرضی اظهار کرد: اکنون ۲۳ واحد صنایع تبدیلی کشاورزی در شهرستان اهر فعالیت می کنند که از جمله رب و پوره سیب از تولیدات آنها بوده اما با این حال واحد تولید پوره در شهرستان که ظرفیت تولید ۱۵هزار تن را داشت از معاونت غذا و داروی علوم پزشکی تاییدیه نگرفت.
وی افزود: در بخش سردخانه اهر توسعه مناسبی یافته و اکنون ۳۵ هزار تن ظرفیت دارد البته سردخانه ۱۰ و ۱۲ هزار تنی شهرستان نیز نیمه تمام است که باید به زودی به اتمام برسد.
آذربایجان شرقی در تولید سیب معمولا مقام اول کشور را دارد و شهرستان های مراغه و مرند و شهر زنوز سیب های آبدار و خوشمزه ای دارند که در سطح جهان شناخته شده است.
انتهای پیام/
مزه سیب «قره قرمز» اهر زیر دندان اعراب و اروپاییان خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار