گزارش/

دولت در مسیر حذف مدارس کانکسی آذربایجان‌شرقی

1401/05/29 - 09:55 - کد خبر: 72041 نسخه چاپی

نصر: وجود مدرسه‌های کانکسی از جمله معضلات آموزش و پرورش در مناطق مختلف کشور است که با روی کار آمدن دولت سیزدهم، عزم جدی برای برچیده شدن این نوع مدارس تا پایان دور اول دولت هدف‌گذاری شده است.

به گزارش نصر، حق آموزش در اعلامیه جهانی حقوق بشر و در اسناد یونسکو مورد تاکید قرار گرفته است و بر این اساس، یونسکو آموزش را یک حق طبیعی و انسانی می داند که مطابق اساسنامه آن همه انسان‌ها باید از آموزش پایه برخوردار شوند.
یکی از الزامات تحقق آموزش مطلوب در هر جامعه ای وجود مدارس و کلاس های درس باکیفیت و استاندار است؛ به طور میانگین هر دانش آموز در هر روز حداقل نزدیک به ۶ ساعت از بهترین زمان خود را در مدرسه و کلاس درس می گذراند، بنابراین دلنشین بودن، جذاب بودن و البته استاندارد بودن محیط آموزشی یکی از اصول اولیه آموزش است.
با این حال کمبود مدرسه و کلاس درس در سراسر ایران همواره یکی از چالش های مسوولان آموزش و پرورش بوده و آنها با راه حل های مختلف از جمله دو و سه نوبتی کردن مدارس و استفاده از ظرفیت خیران سعی در جبران کمبود مدرسه ها کرده اند.
در چنین شرایطی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با چالش بیش از ۳۰۰ مدرسه کانکسی مواجه است که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اختصاص اعتبار ویژه، تدبیری برای برچیده شدن مدارس کانکسی و ساخت مدارس مستحکم و استاندارد اندیشیده شده است.

۱۵۵ مدرسه کانکسی و سنگی آذربایجان شرقی تا ۲ سال آینده جمع آوری می‌شود 
 
استاندار آذربایجان شرقی از آغاز سامان‌دهی و نوسازی ۱۵۵ مدرسه کانکسی و سنگی در مناطق محروم استان خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم تا این طرح طی دو سال به صورت کامل انجام شود.
زین العابدین رضوی خرّم اظهار داشت: در استان آذربایجان شرقی، ۳۰۹ مدرسه کانکسی وجود دارد که از این تعداد، ۱۲۶ مدرسه دارای بیش از ۱۰ دانش‌آموز هستند.
وی با اشاره به اهتمام دولت مردمی و عدالت‌محور سیزدهم به احیای عدالت آموزشی در مناطق کم‌برخوردار، گفت: در این راستا اقدامات خوبی در استان شروع شده و استقبال و همکاری خوبی هم از طرف خیران، فعالان بخش خصوصی و نهادهای انقلابی صورت گرفته انجام شده است.
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر پیامدهای مثبت نوسازی مدارس کانکسی از جمله مهاجرت معکوس و افزایش سرانه و کیفیت آموزش در مناطق کم‌برخوردار، از وزارت آموزش و پرورش خواست تا نسبت به جذب نیروی انسانی بومی و تامین منابع معلمان حق‌التدریس در این مناطق اهتمام ویژه داشته باشد.
وی با اشاره به آغاز نوسازی و سامان‌دهی ۱۲۶ مدرسه کانکسی و ۲۹ مدرسه سنگی در قالب طرح شهید پناهی در استان، خاطرنشان کرد: با حمایت وزارت آموزش و پرورش و همت جدی مسئولان استان، سعی می‌کنیم تا این طرح طی دو سال به صورت کامل انجام شود.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه از محل منابع سفر استانی رئیس جمهور هم اعتبارات خوبی برای این امر اختصاص یافته است، افزود: با برخی از شرکت‌های معدنی هم وارد قرارداد شده‌ایم تا بخشی از این کار را انجام دهند.

همه مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش آموز استان تا پایان دولت سیزدهم برچیده می شوند
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی هم از وجود ۳۹۰ کلاس کانکسی در استان خبر داد و گفت: تمام مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش آموز تا پایان دولت سیزدهم برچیده شده و دارای مدرسه شوند.
علیرضا صیادی  اظهار کرد: ۴۱۹ مدرسه کانکسی و پیش ساخته در استان داریم که مدارس پیش ساخته متفاوت‌تر از مدارس کانکسی هستند و تجهیزات آنها فرق دارد؛ بنابراین هدف اصلی دولت برچیدن مدارس کانکسی است. ۳۰۹ مدرسه کانکسی در استان داریم و احداث این مدارس در هر مکان و روستایی بد نبوده است چراکه در روستاهای کم جمعیت که با بحران فضاهای آموزشی مواجه هستیم، به علت شرایط حاد کانکسی تعبیه شده و فضای بهتری نیز ایجاد شده است اما این مدارس موقت هستند و باید به ساختمان دائم تبدیل شود.
وی با اشاره به اهتمام دولت مردمی و عدالت‌محور سیزدهم به احیای عدالت آموزشی در مناطق کم‌برخوردار، گفت: در این راستا اقدامات خوبی در استان شروع شده و استقبال و همکاری خوبی هم از طرف خیران، فعالان بخش خصوصی و نهادهای انقلابی انجام شده است.
صیادی با اشاره به اینکه برای ساخت یک مدرسه یک کلاسه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه نیاز است، افزود: مدارس کانکسی که بالای ۱۵ دانش آموز دارند در اولویت برچیده شدن هستند و بعد از ساخت مدارس جدید، مدارس کانکسی که ۱۰ دانش‌آموز دارند، برچیده خواهند شد.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با بیان اینکه استاندار آذربایجان شرقی توجه ویژه‌ای بر چیده شدن مدارس کانکسی در استان دارد، گفت: در سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی و رئیس بنیاد مستضفعان به استان به ساخت مدارس در مناطق محروم توجه ویژه‌ای شده  و اعتبار خوبی در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه ۳۰ مدرسه کانکسی توسط خیران برچیده شده و مدارس اصولی و استاندارد احداث می‌شود، گفت: کلیبر، خداآفرین، هوراند مقام اول مدارس کانکسی را دارند که بعد از این ها نیز شهرستان چاراویماق بیشترین مدارس کانکسی را در استان دارد.
صیادی اظهار امیدواری کرد تمام مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش آموز تا پایان دولت سیزدهم برچیده شده و دارای مدرسه شوند.

۱۲ مدرسه کانکسی طی یک سال اخیر برچیده شده است
در همین حال مدیرکل سازمان نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌شرقی نیز اختصاص ۸۴۷ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت، تجهیز و تکمیل مدارس نیمه‌تمام استان را دستاورد سفر رییس‌جمهور به این استان اعلام کرد و گفت: با تخصیص این اعتبارات شاهد شتاب بخشی به ساخت مدرسه در استان خواهیم بود.
فرهاد فرهودی در گفت و گو، با اشاره به وجود ۳۰۹ مدرسه کانکسی در استان، اظهار کرد: در طرح شهید پناهی که جمع آوری مدارس کانکسی است، هدف گذاری برای کانکس های بالای ۱۰ دانش آموز می باشد که ۱۲۶ فضای آموزشی کانکسی بالای ۱۰ دانش آموز در استان شناسایی شده است.
وی مدارس کانکسی را دو نوع مستقل و وابسته توصیف و برچیدن آنها را در ۲ فاز اعلام کرد و گفت: در فاز اول مدارس کانکسی مستقل بالای ۱۰ دانش آموز را که تعدادشان ۶۴ مدرسه می باشد، برچیده خواهد شد و در فاز دوم ۶۲ مدرسه وابسته جابجا می شود.
فرهودی، کوهستانی و صعب العبور بودن روستاهای آذربایجان شرقی را دلیل استفاده از مدارس کانکسی عنوان کرد و افزود: سیاست ما حذف ۹۰ درصد از مدارس کانکسی است که به همین منظور حدود ۵۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و اولویت ما سوق دادن خیران به این سمت می باشد.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی کمبود فضاهای آموزشی در مناطق محروم روستایی و شهری استان را از جمله مشکلات عمده عنوان کرد و  گفت: از اعتبارات محرومیت زدایی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به این امر اختصاص یافت که ۵۰ درصد آن تخصیص یافته است.
وی با اشاره به غیرمستحکم بودن ۲۰ درصد مدارس استان و با بیان اینکه مدارس نیمه تمام مشکل عمده سازمان نوسازی و تجهیز مدارس است که هزینه زیادی به دولت تحمیل می کند، افزود: هزینه بخش عمده این مدارس با خیران است و طبق مصوبه دولت چنان چه خیران ۵۰ درصد هزینه ساخت و ساز را تقبل کنند، سازمان نوسازی موظف به تهیه هزینه باقی مانده و تکمیل این مدارس می باشد.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی با اشاره به ۲۹۰ پروژه نیمه تمام خیرساز در استان، گفت: اعتبار سال های قبل تکمیل ۵۰ تا ۶۰ پروژه را کفاف می کرد که امیدواریم با همت دولت سیزدهم اعتبارات افزایش یابد تا بتوانیم ظرف ۲ سال آینده پروژه های نیمه تمام خیرساز را تکمیل کنیم.
فرهودی خاطرنشان کرد: اکثر پروژه های خیرساز استان سه و چهار کلاسه است که برای تکمیل این مدارس حدود ۶۰۰ میلیارد تومان نیاز است.
وی اظهار کرد: حدود پنج هزار و ۵۰۰ فضای آموزشی دولتی و ۲ هزار و ۷۰۰ مدرسه غیردولتی در آذربایجان شرقی وجود دارد که از نظر تعداد فضاهای آموزشی جزو پنج استان برتر کشور هستیم.

۴۸ مدرسه در هشترود آذربایجان شرقی کانکسی است
فرماندار هشترود نیز با اشاره به وجود ۴۸ مدرسه کانکسی در شهرستان اظهار کرد: از این تعداد ۱۱ مدرسه با ۱۵ کلاس درس در هشترود و ۳۷ مدرسه با ۵۳ کلاس در بخش نظرکهریزی وجود دارد.
علیرضا توری افزود: از مجموع ۱۴۰ فضای آموزشی موجود در شهرستان نیز ۵۶ مورد معادل ۴۰ درصد فرسوده بوده و به نوسازی نیاز دارد.

جمع آوری مدارس کانکسی ورزقان با ساخت ۳۴ مدرسه
فرماندار ورزقان نیز گفت: تفاهم‌نامه ساخت ۳۴ باب مدرسه در این شهرستان بین اداره کل نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس آذربایجان شرقی، شرکت ملی صنایع مس ایران و بنیاد علوی به امضاء رسیده که با احداث آنها مدارس کانکسی جمع آوری می شوند.
مهدی نعمتی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش زیر بنای توسعه است، اظهار کرد: با ساخت ۳۴ باب مدرسه در دست اجرای این شهرستان که در قالب ۲ تفاهم‌نامه با شرکت ملی صنایع مس ایران و بنیاد علوی اجرا می‌شود؛ مشکل فضای آموزشی در این شهرستان به حداقل رسیده و شاهد خداحافظی با مدارس کانکسی خواهیم بود.

وجود ۶۷ مدارس کانکسی در چاراویماق
مدیر آموزش و پرورش چاراویماق نیز گفت: یکی از علل قرار داشتن کانکس در روستاهای چاراویماق، وجود مدارس کاهگلی و از بین رفتن آنها طی سال‌های گذشته است که عدم احداث و نوسازی مدارس به استفاده از مدارس کانکسی منجر شده است.
عمران اسدنژاد با اشاره به وجود ۶۷ مدارس کانکسی در چاراویماق افزود: تعداد دانش آموزان در حدود ۷ هزار دانش آموز است که در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم می‌توانند به تحصیلات خود ادامه دهند.
وی عدم ساخت و ساز مدارس در چاراویماق را از اصلی‌ترین علل وجود مدارس کانکسی ذکر کرد و گفت: استفاده از مدارس کانکسی به دلیل صعب العبور بودن روستاها و عدم انتقال مصالح برای ساخت مدارس نیست بلکه انتقال کانکس به روستاها سخت است و وجود مدارس کانکسی به دلیل عدم ساخت و ساز مدارس می‌باشد.
به گفته مدیر آموزش و پرورش چاراویماق، طی جلسات صورت گرفته و ارتباط با خیران، با بازدید بنیاد علوی، تفاهم نامه‌ای مبنی بر ساخت و ساز هشت مدرسه انجام شده و در حال حاضر، ساخت مدارس در روستاهای کهنه قشلاق، عمواوغلی، آغچه‌ریش آغاز شده است.
اسدنژاد افزود: از مسئولان و خیران درخواست داریم تا به کاهش مدارس کانکسی چاراویماق توجه بیشتری داشته باشند و نیاز است تا عدالت آموزشی برقرار شده و دانش آموزان از مدرسه استاندارد برخوردار باشند.
وی بیان کرد: دانش آموزان مدارس کانکسی در فصول مختلف سال در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند و امکاناتی که در مدارس آجری وجود دارد در مدارس کانکسی موجود نیست.
مدیر آموزش و پرورش چاراویماق، بر لزوم توجه بیشتر مسئولان به مدارس کانکسی چاراویماق اشاره کرد و گفت: امید است در نزدیک‌ترین زمان بتوانیم این مشکل را رفع کنیم.

مدارس کانکسی مشکلات زیادی دارند
یکی از معلمان پایه نهم متوسطه اول در مدرسه شهید نواب روستای آق زیارت نیز گفت: ۱۲ سال سابقه تدریس در روستاهای چاراویماق را دارم که سه سال نیز در کانکس تدریس کرده‌ام.
جعفر محمودی ادامه داد: مدارس کانکسی مشکلات زیادی به همراه دارد و از جهت گرمایشی در مشقت هستیم؛ بدین گونه که در فصل زمستان با گذشت دو ساعت از شروع تدریس، کانکس به طور کامل گرم نیست و به طور کلی مدارس کانکسی امنیت ندارند.
وی افزود: بازسازی مدرسه در روستای آق زیارت طی سال گذشته انجام شده و در دست بهره‌برداری است.
محمودی با تاکید بر اینکه مدارس کانکسی باید به طور کامل حذف شود، خاطرنشان کرد: به جای مدارس کانکسی می‌توان خانه‌ای اجاره شود تا با امنیت و بهره‌وری بیشتری بتوان فعالیت کرد.
انتهای پیام/
دولت در مسیر حذف مدارس کانکسی آذربایجان‌شرقی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار