نرخ بیکاری تحصیل‌کردگان آذربایجان شرقی ۱۲.۴ درصد است

1401/05/27 - 16:36 - کد خبر: 71979 نسخه چاپی

نصر: معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت:  در هفدهمین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: میزان بیکاری در افراد تحصیل کرده سه برابر افراد غیر تحصیل کرده است که این موضوع یکی از علل کاهش اقبال اجتماعی به سمت دانشگاه است. 

به گزارش نصر، "فرزاد جهان‌بین" در هفدهمین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی یک سند تحول و تعالی را مدون کرده است که برنامه ۵ ساله دانشگاه از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵ است و امروز حدود یک سال از اجرای این طرح  گذشته است.
وی با اشاره به اینکه پنج چرخش تحول آفرین و ۱۰ بسته کاری بر اساس زیست بوم هر استان و هر شهر طراحی شده است، افزود: به این اعتقاد داریم که دانشگاه آزاد اسلامی که یک ریال از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند این تحول باید به طریق اولی در آن انجام شود.
وی چرخش اول را  چرخش تحول آفرین از آموزش حافظه محور به یادگیری تعالی بخش عمیق و کاربردی و بستر ساز اشتغال عنوان کرد و گفت: سال گذشته متاسفانه ۵۰ درصد دانش آموزان که کنکور قبول شدند انتخاب رشته نکردند.
 معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی  در تحلیل چرایی موضوع با بیان اینکه نرخ رشد بیکاری در افراد تحصیل کرده در آذربایجان شرقی ۱۲.۴ درصد است در حالیکه در غیر تحصیل کرده ها حدود ۴ درصد است، تصریح کرد: میزان بیکاری در افراد تحصیل کرده سه برابر افراد غیر تحصیل کرده است که این موضوع یکی از علل کاهش اقبال اجتماعی به سمت دانشگاه است.
جهان بین با تاکید بر اینکه باید به‌ این‌ سمت رفت که آموزش‌های حافظه محور به یادگیری عمیق بستر ساز اشتغال منجر شود، گفت: باید در طراحی رشته ها و جریان تدریس این تحولات ایجاد شود و اگر نشود اقبال اجتماعی به دانشگاه روزبه روز کاهش خواهد یافت.
وی چرخش دوم را چرخش تحول آفرین از عرضه محوری مقاله گرا و غیر هدفمند به پاسخگویی به نیازهای آمایشی عنوان کرد و ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی، سامانه پژوهشیار را راه اندازی کرده است که یکی از اهداف آن انضباط بخشی است و همچنین جهت دهی پایان نامه ها و رساله ها به سمت حل مسائل را می توان عنوان کرد.
وی با بیان اینکه سامانه پژوهشیار رساله ها و پایان نامه ها را به سمت مسائل کشور در حال سوق دادن است، افزود: به طور مثال ذیل برنامه علمی پدافند غیر عامل هزار پایان نامه و رساله  در دانشگاه آزاد اسلامی در حال کار شدن است.
 معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر سمت و سوی مقالات به سمت حل مسائل بدون کاهش کیفیت علمی ابراز کرد: چرخش سوم چرخش تحول آفرین از اقتصاد شهریه محور و مبتنی بر ارزش افزوده املاک به درآمدزایی از جریان یادگیری و دانش بنیان است.
جهان بین با تاکید بر اینکه سرمایه های دانشگاه آزاد اسلامی باید به سرمایه مولد از جریان دانش تبدیل شود، تاکید کرد: اقتصاد به جای شهریه محوری از بخش پژوهش و دانش بنیان تامین شود.
وی با بیان مفهوم دانش پذیر که بسیار مهم است گفت: در کنار دانشجو که یک رابطه خاصی با دانشگاه دارد، با هدف ارتقای علمی فرهنگی جامعه می توان با استفاده از ظرفیت استادان دوره های کوتاه مدت تعریف کرد و چه بسا بتوان فردی با گذراندن ده دوره پودمانی، مدرک نیز دریافت کند.

سیاست دانشگاه آزاد تعطیلی واحدها نیست اما باید باز معماری شوند
جهان بین چرخش بعدی را چرخش تحول آفرین از رشد کمی و غیر هدفمند واحدها عنوان کرد و یادآور شد: سیاست دانشگاه آزاد تعطیلی واحدها نیست اما باید باز معماری شوند.
 معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مهم ترین تحول را تحول در حوزه فرهنگی عنوان کرد و گفت: که این بخش با فوق برنامه در دانشگاه اتفاق نمی افتد و نیازمند درانداختن طرحی نو با محوریت اقطاب اثرگذار و بالاخص اساتید هستیم.


 
در ادامه این جلسه، "آرش رنجبران" رییس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی و واحد تبریز، ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبداله الحسین و عرض خیرمقدم به حاضرین گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی دارای 23 واحد دانشگاهی، 12 مرکز دانشگاهی، 10 دانشکده عمومی و مهارتی و 34 مدرسه سما و همچنین دارای پردیس بین الملل، پردیس علوم وتحقیقات و پردیس ارس که 46 هزار و 411 دانشجو در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی(پیوسته و ناپیوسته)، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی و حرفه ای در حال تحصیل می باشند.
وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی دارای 8 سرای نوآوری فعال و 3 سرای نوآوری در دست اقدام، 11 مرکز رشد و 16 مرکز تحقیقاتی با تعداد یک هزار و 523 استاد هیات علمی و همچنین یک هزار و 925 نفر کارمند در دانشگاه های آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی مشغول فعالیت هستند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی  آذربایجان شرقی ابراز کرد: مدرسه عالی مهارتی چرم وکفش، مدرسه عالی مهارتی اقتصاد دیجیتال، مدرسه عالی مهارتی رباتیک، مدرسه عالی بهینه سازی مصرف انرژی، مدرسه عالی مهارتی صنایع فرش دستباف و پوشاک، مدرسه عالی مهارتی صنایع غذایی و بسته بندی، مدرسه عالی مهارتی تجارت بین الملل و مدرسه عالی مهارتی قالب سازی آماده ارائه خدمات به دانشجویان جویای کار و مهارت در استان است.
به گزارش نصر، هفدهمین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی امروز صبح در سالن پروین اعتصامی واحد تبریز با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار آذربایجان شرقی،  معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس دانشگاه تبریز، رئیس جذب هیات علمی کل کشور، رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی آذربایجان شرقی، رئیس دبیرخانه هیات امنای استان آذربایجان شرقی و اعضای هیات امنای استان آذربایجان شرقی برگزار شد.
انتهای پیام/
نرخ بیکاری تحصیل‌کردگان آذربایجان شرقی ۱۲.۴ درصد است سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار