یادداشت/

فرصت های متقابل رئیسی و آذربایجان

1401/05/27 - 08:46 - کد خبر: 71884 نسخه چاپی

نصر: این روزها که بحث ترمیم دولت سیزدهم مطرح است و با رفتن وزیر کار و رفاه اجتماعی و جدی شدن بحث تشکیل دو وزارتخانه «صنعت و معدن» و «تجارت» و تعیین وزراء جدید برای آن ها، رئیس جمهور بایستی وزیران جدیدی را شناسایی و به مجلس معرفی کند.

اکنون فرصتی متقابل برای آقای رئیسی و آذربایجان فراهم آمده است. فرصت هایی که بسیار مهم اند و قدر دانستن آن ها نشان از درایت و مدیریت رئیس جمهور خواهد بود.
اگر موقعیت کنونی دولت را در آغازین روزهای سال دوم فعالیتش در نظر بگیریم، می شود گفت که رئیس جمهور به دیدگاه های جدیدی در مدیریت کلان کشور رسیده و تاثیر جو انتخابات بر چینش های مدیریتی دولت در حال کاهش است. این اتفاق خیلی خوبی است که مطمئناً به نفع کشور خواهد بود.
اگر این طور فکر کنیم، آقای رئیسی به دنبال نیروهای کارآمدتر و با کم ترین حاشیه خواهد رفت. نیروهایی که تجربه و تخصص هدایت وزارتخانه های فوق الذکر و یا شاید چند وزارتخانه دیگر را داشته باشند. یعنی دولت از مرحله آزمون و خطای مدیریتی عبور کرده است.
پر واضح است که با فروکش کردن فضای پساانتخابات در دولت، نگاه سیاه و سفیدی و خودی و غیرخودی شدید نیز رخت بربسته و می توان چنین احساس کرد که دیگر تعصب و گارد کم تری نسبت به استفاده از نیروها و مدیران توانمند دولت های پیشین وجود داشته باشد. چنانچه استفاده از «اسلامی» در سازمان انرژی اتمی که تجربه وزارت دولت روحانی را برعهده داشت، تجربه موفقی بود. همچنین انتصاب وزیر ارشاد دولت روحانی از طرف رهبر معظم انقلاب به عنوان مدیر مسئول موسسه  اطلاعات و عراقچی به عنوان دبیر شورای راهبردی سیاست خارجی کشور نیز در ساحتی فرا دولتی رخ داده است که می تواند به عنوان نشانگری برای دولت مدنظر قرار گیرد.
رئیسی می تواند همچنین از فرصت ترمیم کابینه برای استفاده از استعدادهای مدیریتی و تجارب کلان نیروهای متخصص و باتجربه آذربایجان که استفاده کند. آذربایجان ظرفیتی بسیار بالا در حوزه تربیت نیروی انسانی متخصص دارد و رئیس جمهور اگر به دنبال مدیرانی کارآمد و کاربلد و دارای سابقه وزارت باشد، به راحتی می تواند این مدیران را در آذربایجان پیدا و از آن ها استفاده کند.
بازگشت دولت به سمت آذربایجان مطمئناً اتفاق مبارکی برای دولت است و مشارکت دادن آذربایجان در تصمیم گیری ها و سیاستگذاری های کلان تاثیر چشمگیری در موفقیت های آینده دولت خواهد داشت. چرا که آذربایجانی ها ثابت کرده اند که همواره همکاری توانمند و مشاوری امین هستند.
این فرصت برای آذربایجان نیز از آن جهت مغتنم است که نقش تاریخی خود را در توسعه و پیشرفت کشور ایفا کند و با استفاده از پتانسیل های مدیریتی خود به یاری دولتی بیاید که با کوهی از مشکلات مواجه است. همه می دانیم که هر باری از دوش دولت مردمی برداشته شود، خدمتی مهم برای بهبود وضعیت معیشت مردم و رونق اقتصادی و افزایش تولید خواهد بود.
آن چه در نهایت می توان گفت که به انتظار تصمیمات رئیس جمهور در خصوص معرفی وزراء جدید خواهیم ماند و مطمئنیم اگر مشاورانی شفیق داشته باشند، به ایشان خواهند گفت که در هر برهه ای از تاریخ، ایران به سمت آذربایجان برگشت، فقط عزت و افتخار نصیبش شد.

مهدی ابراهیم پور
انتهای پیام/
فرصت های متقابل رئیسی و آذربایجان نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار