گزارش/

نرم افزارهای بومی فعال در بستر شبکه ملی اطلاعات

1398/08/30 - 16:00 - کد خبر: 7186 نسخه چاپی

نصر: با فعال شدن شبکه ملی اطلاعات و محدودیت دسترسی پیش آمده به شبکه اینترنت بین المللی، بستری برای فعالیت نرم افزارهای بومی، استارت‌آپ ها و کسب و کارهای آنلاین که بستر اطلاعات آنها داخل کشور است فراهم شده است  و کاربران می توانند تا حدی نیاز خود به سرویس های محتوایی را از طریق آنها برطرف کنند.

به گزارش سرویس فناوری نصر، شبکه ملی اطلاعات با مدیریت مستقل  و کاملا داخلی در حال فعالیت است و خدمات بومی آنلاین نیز توانسته اند تا حد زیادی نیازهای اولیه کاربران را پاسخگو باشند، چراکه بومی سازی خدمات در فضای مجازی از جمله تعاریفی است که تحت عنوان « ضرورت ایجاد بستر خدمات پایه کاربردی برای عموم مردم» در سند الزامات شبکه ملی اطلاعات بر آن تاکید شده است.

حال با توجه به محدودیت دسترسی پیش آمده در شبکه اینترنتی کشور، شواهد نشان می دهد که شبکه ملی اطلاعات تا حدودی توانسته  به نوعی به جوابگوی برخی نیازهای کاربران باشد، بیشترین نیاز کاربران داخل کشور به اینترنت را می توان در دسترسی به خدماتی مانند پیام رسان ها، حمل و نقل و تاکسی آنلاین، مسیریاب‌ها و نقشه، فروشگاه‌های آنلاین، نرم افزارهای بانکی و پرداخت، سرویس های محتوایی مانند نمایش فیلم، موتور جستجو و ایمیل ، خرید و فروش اینترنتی و کسب و کارهای آنلاین، تقسیم بندی کرد،که در حال حاضر امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم روی شبکه ملی اطلاعات وجود دارد.

شواهد نشان می دهد که هم اکنون با وجود محدودیت در دسترسی به شبکه اینترنت بین المللی ، استارت‌آپ ها و کسب و کارهای آنلاین که بستر اطلاعات آنها داخل کشور است ، فعال بوده و کاربران می توانند تا حدی  نیاز خود را از طریق آنها برطرف کنند.

با فعال شدن شبکه ملی اطلاعات لزوم کاهش وابستگی به موتورهای جستجو، ایمیل و مرورگر خارجی احساس می شود و این امر توسط سرویس های بومی مانند "پارسی جو"، "پارسیک" و "یوز" قابل تحقق است، .

اگرچه این سرویس دهنده ها هنوز نتوانسته اند آنطور که باید نیاز کاربران را در حجم وسیع پاسخگو باشند اما پاسخگوی بخشی از نیاز جستجو کاربران را است.

در زمینه ایمیل نیز سرویس دهنده ایمیل"ایران میل"، "النون"، "چاپار"،"میهن میل" به عنوان جایگزینی برای ایمیل هایی مانند گوگل و یاهو می تواند فعالیت کند اما ظرفیت سازی در این بخش به عنوان خدمات پایه کاربردی در شبکه ملی اطلاعات کاملا ضروری است ، چرا که شواهد نشان می دهد جویشگرهای بومی و ایمیل های ایرانی، آنطور که باید کاربردی نبوده و پاسخگوی نیاز کاربران نیستند.

شبکه ملی اطلاعات این امکان را فراهم آورده تا کاربران بتوانند  با استفاده از پیام رسان های بومی مانند "بله"، "گپ"، "آی گپ"، "ایتا"، "ویسپی"، "سروش" و "بیسفون" به نوعی نیاز امکان ارسال پیام، تماس صوتی، ایجاد کانال و تراکنش مالی برطرف  کنند و همچنین نرم افزارهای "هورسا" و "لنزور"، نمونه بومی نرم افزار اینستگرام هستند.

سرویس های کارآمد بومی هم در حوزه مسیریابی و نقشه فعال هستند که می توانند در بستر شبکه ملی اطلاعات، جایگزینی برای اپلیکیشن خارجی "ویز" و "گوگل مپس" باشند، "بلد" و "نشان" و "دال" از نرم افزارهای بومی فعال در این حوزه هستند.

همچنین  سرویس دهنده محتوا مانند فیلم، کسب و کارهای اینترنتی،وب سایت های خرید و فروش آنلاین و سایت های ارگان های دولتی که پیش از این سرور خود را به داخل کشور منتقل کرده بودند و وارد شبکه ملی اطلاعات شدند، نیز در شرایط فعلی  به فعالیت خود ادامه می دهند.

در ذیل، لینک دسترسی نرم افزارهای بومی فعال در شبکه ملی اطلاعات آماده است.

 

موتورهای جستجو:

پارسی‌جو  ⇓⇑rs∂j∇∇.∂r

یوز  y∇∇z.∂r

پارسیک  ⇓⇑rs∅∅k.∂r

 

 مسیریاب:

نشان  nshn.∂r

بلد  b⇑l⇑∃.∂r

دال  ∃⇑⇑l.∂r

 

ایمیل:

ایران میل  ⇒⇑∂l.∂r⇑n.∂r

النون  ∅l∅n∇∇n.∂r

چاپار  ch⇒⇑∂l.∂r

میهن‌میل  ⇒∂h⇑n⇒⇑∂l.∂r

 

 اینستاگرام ایرانی:

هورسا   h∇∇rs⇑.∂r

لنزور  l∅nz∇r.∂r

انتهای پیام/

نرم افزارهای بومی فعال در بستر شبکه ملی اطلاعات نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار