گزارش/

سمن‌ها نماد مشارکت مردم در توسعه اجتماعی و فرهنگی مراغه

1401/05/26 - 13:45 - کد خبر: 71803 نسخه چاپی

نصر: پای درددل‌ مدیران سمن‌های مراغه که بنشینی، مشارکت مردم شهرستان در روند توسعه اجتماعی و فرهنگی را حس خواهی کرد؛ به ویژه آنکه این جلسه با حضور نماینده عالی دولت در شهرستان و با هدف پاسداشت نقش پررنگ سازمان‌های مردم‌نهاد برگزار شود و هریک از حاضران هم فرصت اظهارنظر داشته باشند.

به گزارش نصر، در این جلسه که سه‌شنبه شب در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، نقش پررنگ سمن‌های مراغه در حوزه نشاط‌آفرینی و ارتقای سلامت جسمانی و روانی جامعه تا حدی برجسته به نظر می‌رسید که به معنای واقعی کلمه می‌توان گفت «این سازمان‌های غیردولتی، نظام پنهان ارتقای سلامت شهرستان هستند». 
سازمان‌هایی که شمار آنها به گفته معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری مراغه به ۴۰ مورد می‌رسد اما تعدادی از آنها هم غیرفعال هستند و نکته قابل توجه اینکه در گذشته مسئولان به ندرت پای صحبت‌های مدیرانشان نشسته‌اند. 

انجمن حمایت از بیماران کلیوی مراغه هزار و ۸۰۰ عضو دارد
«مرتضی باستانی»، مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی مراغه در این جلسه با بیان اینکه این انجمن بیش از یکهزار و ۸۰۰ عضو دارد، به کاهش تلفات بیماران کلیوی این انجمن پس از ۱۱ سال تلاش اشاره و بیان کرد: درمان با تعرفه دولتی و بدون دریافت هزینه انجام می‌شود. 
وی که در مجمع خیران سلامت شهرستان نیز عضویت دارد، اضافه کرد: این انجمن در تعداد پیوند کلیه پیشتاز کشور بوده اما این روزها با مسایلی چون گرانی دارو و پایین آمدن سن بیماری مواجه است که حل آنها به توجه ویژه مسئولان امر نیاز دارد.
وی نگرانی خود از وضعیت ساختمان انتقال خون شهرستان را نیز بیان کرد و افزود: نشست این ساختمان نگرانی‌هایی برای فعالان عرصه سلامت شهرستان در زمینه بانک خون ایجاد کرده است و این نگرانی با راه‌اندازی مراکز درمانی جدید از جمله مرکز شیمی‌درمانی مرحوم «آسیه سخایی» و با افزایش نیاز به فرآورده‌های خونی بیشتر خواهد شد.

سمن‌ها در مراغه به ساماندهی نیاز دارد 
«ذوالفقار حسن‌پور»، مدیر انجمن توسعه و ترویج حقوق شهروندی مراغه نیز با بیان اینکه سمن‌ها در این شهرستان به رسیدگی و ساماندهی نیاز دارد، اظهار داشت: برای حضور در سمن‌سرای شهرستان محدودیت‌هایی وجود دارد در حالی که انتظار می‌رود سازمان‌های مردم نهاد بدون محدودیت بتوانند از این فضا استفاده کنند.

مسئولان بیش از پیش سمن‌ها را همراهی کنند
«حسین هادی» مدیر  انجمن روانشناسی بالینی امید فاخر مراغه نیز با اشاره به اینکه این انجمن در زمینه استعدادیابی ورزشی، تحصیلی و شغلی کار می‌کند، بیان کرد: این سازمان مردم‌نهاد فرد را حتی پس از ورود به بازار کار هم همراهی می‌کند اما در این مسیر به همراهی بیشتر مسئولان امر نیاز دارد.
وی همراهی آموزش و پرورش با این سازمان مردم‌نهاد را خواستار شد و افزود: متاسفانه محدودیت‌هایی در آموزش و پرورش وجود دارد و اگر دانش‌آموزی به دلخواه خودش بخواهد رشته انتخاب کند، باید به غیرانتفاعی برود. 
وی همچنین وجود موازی‌کاری در سمن‌های شهرستان را حاصل نبود ارتباط آنان با یکدیگر عنوان کرد.

سمن‌ها بازوی کمکی دولت هستند
«فراز عبدالحسین‌پور»، مدیر انجمن حمایت از حیوانات مراغه نیز سمن‌ها را بازوی کمکی دولت خواند و افزود: انتظار می‌رود تا سمن‌ها تخصصی‌تر کار کنند. 
وی همچنین از مسئولان خواست تا با روش‌های علمی به مقابله با سگ‌های بی‌صاحب بروند و اضافه کرد: اگر جمع‌آوری سگ‌های بی‌صاحب در باغ‌شهر مراغه بیش از حد معین باشد، حضور گرگ‌ها در مناطق حاشیه‌ای شهر افزایش می‌یابد؛ بر همین اساس باید شهرداری، اداره محیط زیست، دانشکده علوم پزشکی و دامپزشکی وارد میدان شوند و کار مقابله با سگ‌ها با روش‌های علمی انجام شود. 

سمن‌های مراغه در یک مکان مشخص مستقر شوند
«علیرضا سیار» مدیرعامل انجمن دیابتی بوعلی مراغه که اکنون یکساله است و هزار نفر عضو دارد، پیشنهاد داد که سازمان‌های مردم نهاد این شهرستان به ویژه در حوزه سلامت گردهم بیایند و یک مکان مشخص داشته باشند تا خدمات متمرکز شود.

مشکلات مربوط به استعدادیابی کشوری است
«حسین مولوی» مدیر انجمن همیاران تعلیم و تربیت مراغه نیز در این جلسه بیان کرد: مشکلات مربوط به استعدادیابی کشوری است و باید با آن کنار آمد. 
وی در مورد معرفی خدمات این سازمان مردم‌نهاد نیز بیان کرد: تولید محتوا برای دانش‌آموزان و تدوین آرشیوی از مفاخر به صورت صوتی و تصویری از جمله کارهای این انجمن ست اما در مورد تاریخچه تعلیم و تربیت نیز در مدارس شهرستان کار می‌کنیم.

نقد و مطالبه اساس کار سمن‌هاست
«محمد مشتری» مدیرعامل انجمن تاریخ‌پژوهان مراغه نیز بیان کرد: نقد و مطالبه در کنار کار تخصصی، اساس کار سمن‌هاست و بر همین اساس نیز انجمن تاریخ‌پژوهان از سال ۱۳۹۱ تاکنون با شعار قانونمداری به دنبال کار حرفه‌ای و مشارکت در روند توسعه شهرستان بوده است. 
وی با بیان اینکه تاکنون ۵۳ جلد کتاب در حوزه مکتب مراغه با مشارکت و هدایت این انجمن منتشر شده است، اظهار داشت: برگزاری ۱۴ نمایشگاه ملی و سه نمایشگاه بین‌المللی و جلوگیری از خروج نسخ خطی مراغه از جمله فعالیت‌های اثرگذار این سازمان مردم‌نهاد به شمار می‌رود.

پیوست زیست محیطی در روند توسعه شهرستان فراموش نشود
«فرهاد آهک‌پز»، رییس هیئت مدیره انجمن حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی مراغه نیز با تاکید بر اینکه مراغه از لحاظ ذخایر ژنتیکی از مخازن قابل توجه کشور به شمار می‌رود، بیان کرد: محیط زیست در شهرستان همواره مظلوم واقع شده و پیوست زیست محیطی در روند توسعه شهرستان نباید فراموش شود. 

دانش‌آموزان نخبه و بی‌بضاعت شناسایی و حمایت می‌شوند
«حکمت نقوی» نماینده خیریه نور همای رحمت مهر آذربایجان‌شرقی در مراغه نیز بیان کرد: این خیریه به صورت رسمی دو سال سابقه فعالیت در زمینه حمایت از دانش‌آموزان نخبه و بی‌بضاعت دارد و علاوه بر مراغه در شهرستان‌های دیگر استان از جمله سراب، هریس و اهر هم دارای نمایندگی است. 
وی با بیان اینکه حامیان مالی این خیریه در تبریز سکوت دارند، اضافه کرد: حمایت تحصیلی و مالی این دانش‌آموزان تا زمان فارغ‌التحصیلی از دانشگاه و رسیدن به شغل ادامه می‌یابد.
به گفته وی در دو سال گذشته دانش‌آموزان مورد حمایت این خیریه رتبه‌های ۱۶ و ۱۲۳ و ۷۹۱ کنکور را کسب کرده‌اند. 

مهمترین دغدغه سمن‌ها تعامل با مسئولان ادارات است
«داود مشتاق‌پور» مدیرعامل انجمن عمران و توسعه سبز مراغه نیز بیان کرد: مهمترین دغدغه تعامل با مسئولان ادارات است و اگر این تعامل ایجاد شود، به نفع دولت خواهد بود. 
وی با اشاره به اینکه ترافیک سنگین ناشی از ساخت و سازهای غیراصولی و سد معبر در مراغه به چاره‌اندیشی نیاز دارد، بیان کرد: راهکارها در بسیاری از موارد از سوی سمن‌ها گوشزد می‌شود ولی برخی از مسئولان به آنها توجهی ندارند.

برخی از مسئولان گوش شنوایی برای سمن‌ها ندارند
«ایرج راوندی»، مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران ام اس مراغه نیز بیان کرد: برخی از مسئولان گوش شنوایی برای سمن‌ها ندارند در حالی که سازمان‌های مردم نهاد بازوی کمکی آنان به شمار می‌روند.
وی همچنین با اشاره به اینکه مشارکت دانشکده علوم پزشکی در تامین داروی برخی از بیماران خاص و نیازمند ضروری است، اضافه کرد: داروی بیماران خاص پس از افزایش نرخ دارو در مراغه کمیاب شده است و هیچ‌یک از داروخانه‌ها به تهیه داروهای بیماران خاص ملزم نیستند؛ بر همین اساس این بیماران در برخی از موارد برای تهیه دارو باید به تبریز مراجعه کنند. 
وی همچنین با بیان اینکه برگزاری کمیسیون‌های اداره بهزیستی شهرستان گاهی دوماه طول می‌کشد، اضافه کرد: اگر مسئولان با سمن‌ها همراهی کنند، می‌توان خدمات مناسب‌تری به مردم عرضه کرد. 

برخی از زنان خانه‌دار هم حمایت می‌شوند
«پروین ساعی‌فر» مدیرعامل انجمن زنان خانه‌دار گفت: این انجمن از سال ۱۳۸۲ تاکنون در مسیر حمایت مالی از زنان تلاش کرده است که از جمله آنها می‌توان به عمل پیوند کبد یک زن مراغه‌ای در شیراز و پیوند قلب رایگان یک زن دیگر در تهران اشاره کرد.
وی طلاق را از جمله مشکلات زنان عنوان کرد و افزود: بهزیستی بعد از طلاق به زنان وام می‌دهد اما کاش قبل از به هم ریختن خانواده نیز از آنان حمایت کند. 
وی صدور مجوز برای برگزاری دومین نمایشگاه صنایع دستی زنان را خواستار شد تا تولیدات آنان در این نمایشگاه عرضه شود و لزوم توجه به تغذیه سالم را مورد تاکید قرار داد تا بیماری در جامعه کاهش یابد. 

سمن‌ها از ظرفیت‌های همدیگر نیز بهره بگیرند
«الناز احدی» مدیرعامل انجمن تحکیم بنیان خانواده نیز بیان کرد: این انجمن در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارد و اگر از ظرفیت سمن‌ها به طور متقابل استفاده شود، می‌توان خدمات بهتری ارایه کرد.
وی تشکیل گروه مجازی بین مدیران سمن‌های شهرستان جهت تقویت ارتباط آنان را مفید خواند و ابراز امیدواری کرد که هم‌افزایی سمن‌ها راه را بیش از پیش برای فعالان این بخش هموار کند.

هم‌افزایی بین سمن‌ها راهگشاست
«محمد بلاش‌فام» رئیس هیئت امنای موسسه تدبیر مهر مراغه نیز بیان کرد: هم‌افزایی بین سمن‌ها راهگشاست و از سوی دیگر نیز انتظار می‌رود هیئت حمایت به جای افزایش تعداد سمن‌ها، در مسیر هم‌افزایی آنها گام بردارد.
وی با تاکید بر اینکه تعدد سمن‌ها باعث موازی‌کاری و کاهش نظارت می‌شود، اضافه کرد: موسسه تدبیر مهر مراغه در رابطه با امور اجتماعی و عام‌المنفعه کار می‌کند و برای هم‌افزایی با سایر سمن‌ها آمادگی دارد. 

نشست سمن‌ها با مسئولان به طور مرتب برگزار شود
«محمدحسن امیرفرهنگی» مدیرعامل انجمن همای سبز مراغه نیز با تاکید بر اینکه اساس تشکیل سمن‌ها مشارکت و مطالبه‌گری است، اضافه کرد: این جلسات باید به طور مرتب برگزار شود. 

انجمن نجوم رصدخانه مراغه پس از ۹ سال تلاش مجوز گرفت
«محسن خانبابازاده»، مدیرعامل انجمن نجوم رصدخانه مراغه نیز گفت: مجوز فعالیت این انجمن بعد از تلاش ۹ ساله طی سال ۱۳۹۸ صادر شد اما فعالیت‌های اعضای آن از سال ۱۳۸۵ وجود داشت.
وی برگزاری ۱۲ دوره استهلال، ۱۲ دوره آیین بزرگداشت روز جهانی نجوم و رصد بارش شهابی را از دیگر رویدادهایی دانست که انجمن نجوم رصدخانه مراغه در برگزاری آنها مشارکت یا اقدام کرده است. 

سمن‌ها مساله‌محور باشند
معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار ویژه شهرستان مراغه نیز در این جلسه مساله‌محوری سمن‌ها را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: سمن‌ها باید برای مسایل جواب ارایه دهند و بر همین اساس ضرورت سیاستگذاری کلان برای سمن‌های شهرستان احساس می‌شود.
«داود اسدیان» شناسایی نیازهای جامعه، ایجاد نشاط و امیدواری و مطالبه‌گری را جزو الطاف سمن‌ها در سطح جامعه دانست و اظهار داشت: برگزاری همایش برای سمن‌ها و مستندسازی کارها باعث اشاعه امور خیر در جامعه می‌شود و باید در دستور کار قرار گیرد.
وی همچنین فعالان سازمان‌های مردم نهاد را به کار تخصصی و علمی فراخواند و افزود: استفاده از ظرفیت مراکز علمی برای حل مشکلات منطقه‌ای جزو راهکارهاست. 
فرماندار مراغه با قدردانی از تلاش سمن‌ها در حوزه‌های مختلف و نقش برجسته آنها در روند توسعه اجتماعی و فرهنگی شهرستان افزود: احساس تکلیف موجب می‌شود تا قدم‌های موثر در زمینه های مختلف بردارید و بر همین اساس نیز با وجود حجم بالای کاری وظیفه خود دانستم که از نزدیک به شما خسته نباشید بگویم.
وی با بیان اینکه فلسفه برگزاری این جلسه تعامل و رسیدن به خروجی مورد انتظار است، ادامه داد: باید به گفتمان مشترک و تلاش همسو برسیم تا در کنار هم قدم‌های مثبت در میسر توسعه شهرستان برداریم.
وی سازمان‌های مردم‌نهاد شهرستان را به حل مشکلات و کاهش غدغه‌های مردم فراخواند و افزود: مردم به دلیل تورم و گرفتاری‌های مالی در فشار هستند و در چنین شرایطی فعالیت سمن‌ها می‌تواند نشاط‌آفرین باشد.
فرماندار مراغه همچنین تصریح کرد: لازمه وحدت رویه تقویت ارتباط فعالان سازمان‌های مردم نهاد با یکدیگر است و در صورتی که سمن‌ها گروه‌بندی شوند، می‌توان در مورد هم‌افزایی آنان نیز امیدوار بود.
به گزارش ایرنا این جلسه حدود ۲.۵ ساعته به مناسبت روز تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد برگزار شد؛ جلسه‌ای که جای خالی آن طی سال‌های گذشته احساس می‌شد و برگزاری آن در دولت مردمی مورد توجه قرار گرفته است. 
 
سمن‌ها نماد مشارکت مردم در توسعه اجتماعی و فرهنگی مراغه خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار