دبیرکل انجمن‌صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت مطرح کرد:

تکذیب کاهش تولید فرآورده‌های نفتی در کشور/ دریافت بنزین پتروشیمی صحت ندارد

1401/05/24 - 16:16 - کد خبر: 71571 نسخه چاپی

نصر: دبیرکل انجمن‌صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت با تکذیب کاهش تولید فرآورده‌های نفتی در سال جاری، گفت: بنزین باکیفیت در پالایشگاه‌های کشور با استانداردهای یورو۴ و ۵ تولید می‌شود و بنزینی از پتروشیمی‌ها در صنعت پالایش دریافت نمی کنیم.

به گزارش نصر، «ناصر عاشوری» امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه ۹ پالایشگاه عضو این انجمن هستند، افزود: به‌جز پالایشگاه آبادان سایر پالایشگاه‌ها عضو انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت هستند.
وی ادامه داد: این انجمن مصوباتی در خصوص سیاستگذاری ها و ارائه خدمات دارد.
عاشوری با اشاره به اینکه عرضه کالاهای ویژه در بورس برای ایجاد وحدت رویه نرخ ها مشخص است، گفت: کم فروشی، گران فروشی و دامپینگ ممنوع است و همه پالایشگاه ها مقید به اجرا هستند تا بازار دچار مشکل نشود.
وی تاکید کرد: وظیفه اصلی این ۱۰ شرکت، تولید ۶ محصول اصلی مانند بنزین و گازوییل و ۴۱ فرآورده دیگر است.
دبیرکل انجمن‌صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت با بیان اینکه در طول سال برخی پالایشگاه ها باید اورهال شوند، افزود: با برنامه ریزی پالایش و پخش این کار انجام می شود.
وی ادامه داد: سیاست این انجمن حمایت از طرح های توسعه ای است که نظام، دولت و مجلس دنبال ان هستند از جمله تاسیس پتروپالایشگاه های جدید باید انجام شود.
عاشوری گفت: در سال ۹۹ به بعد حمایت از پتروپالایشگاه های کوچک که خوراک میعانات و نفت خام دارند عضو انجمن شده اند و اکنون سه پتروپالایشگاه عضو هستند و تعدادی نیز درخواست داده اند.
وی، اولویت بعدی را حمایت از شرکت های دانش بنیان عنوان کرد و افزود: در ماه های آینده یک گردهمایی با معاون ریاست جمهوری برگزار خواهیم کرد و جایگاه شرکت های پالایشی و نقش و حمایت آنها از شرکت های دانش بنیان مشخص خواهدشد.
عاشوری ادامه داد: در هر اورهال ۲۵ هزار قطعه را تعویض می‌کنیم که ۷۵ درصد این قطعات از داخل کشور تامین می شود.
وی با اشاره به اینکه در تلاشیم تا ۲۵ درصد باقی‌مانده را از شرکت های دانش بنیان تامین کنیم و به تولید انبوه و صادرات برسیم، گفت: این سیاست وجود داشته و در سال های اخیر استفاده از تولیدات شرکت های دانش بنیان تقویت شده است.
دبیرکل انجمن‌صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت تاکید کرد: شرکت های پالایشگاهی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان خرید نقدی و ثبت سفارش خواهند داشت.
وی گفت: دریافت خوراک پالایشگاه ها کاهش نداشته، اما در تنوع تولید تغییراتی انجام می‌شود.
عاشوری با اشاره به اینکه تولید لوبکات در کشور سالیانه ۲ میلیون تن است، افزود: بنابراین امکان ذخیره سازی طولانی‌مدت وجود ندارد و این تنوع تولید برای مدیریت انبارها است.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ هیچ کاهش تولید فراورده نداریم و ظرفیت پالایشگاه ها ۲.۲ میلیون تن است و پالایشگاه ها با همه ظرفیت کار می کنند.
این مقام صنفی، تولید روزانه بنزین را ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون لیتر دانست و گفت: تولید گازوییل نیز ۱۰۰ میلیون لیتر در روز است.
وی با تاکید بر اینکه همه پالایشگاه ها افزایش کیفیت را در دست اقدام دارند، افزود: چند پالایشگاه نیز به دنبال امضای قرارداد هستند و ۷۰ درصد پروژه ها به بهره برداری رسیده است.
دبیرکل انجمن‌صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت ادامه داد: برای تامین خوراک مینی‌ریفاینری ها دولت موظف است خوراک مورد نیاز را تامین کند.
وی گفت: دریافت بنزین پیرولیز را از پتروشیمی ها تکذیب می کنیم و ارتباطی با صنعت پالایش ندارد، بنزین با کیفیت با استانداردهای یورو۴ و ۵ تولید می شود و بنزینی از پتروشیمی‌ها دریافت نمی کنیم.  
وی ادامه داد: اکنون پالایشگاه های کشور بیش از ظرفیت اسمی کار می کنند و اگر سیاست‌های بهینه سازی اتفاق نیفتد در ابتدای سال ۱۴۰۲ ایران وارد کننده بنزین خواهد شد.
انتهای پیام/
تکذیب کاهش تولید فرآورده‌های نفتی در کشور/ دریافت بنزین پتروشیمی صحت ندارد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار