مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر؛

نرخ باروری اهر ۱.۵۳ درصد است

1401/05/24 - 13:14 - کد خبر: 71537 نسخه چاپی

نصر: مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر میزان نرخ باروری در این شهرستان را یک ۱.۵۳ درصد عنوان کرد و گفت: این شهرستان از نظر جمعیت زاد و ولد در مرحله بحرانی بوده و در صورت کاهش بیشتر این رقم تا سقف ۱.۳۰ درصد دیگر نرخ باروری غیر قابل جبران خواهد شد.

به گزارش نصر، محمد میرزاپور در نشست صمیمی با خبرنگاران ضمن تبریک روز خبرنگار مشکل اصلی کشور را کاهش زاد و ولد و افزایش جمعیت پیری عنوان کرد و اظهار کرد: از سال ۱۳۹۴ مسئله کاهش جمعیت به صورت نگران کننده ای شروع شد به طوری که در دهه ۶۰ نرخ باروری حدود ۶.۸ درصد بود و این رقم هم اکنون در کشور به ۱.۷ درصد کاهش یافته است.
وی، از اجرای طرح نفس در شهرستان اهر خبر داد و گفت: متاسفانه اکنون سقط جنین یکی از مهمترین عوامل کاهش جمعیت جوان اشت که بسیار نگران کننده بوده و باید جلوی این معضل گرفته شود.
میرزاپور افزود: آخرین آماری که از سقط جنین در کشور ایران اعلام شده است متاسفانه ۹۵ درصد آن مربوط به سقط جنایی، سه درصد سقط درمانی و دو درصد سقط خود به خودی است و در یک آمار می‌توان گفت، مرگ و میر روزانه سقط جنین از مرگ و میر روزانه بیماری کرونا بیشتر بوده و این موضوع نگران کننده است.
وی از خطرات اصلی سقط جنین را ناباروری، خونریزی شدید و فوت عنوان کرد و افزود: با انجام طرح نفس، مشاوره خانواده و غیره باید جلوی این خطر را گرفت تا از این راه نرخ رشد در جامعه را افزایش دهیم.
میرزاپور در ادامه از دغدغه‌های پیش روی کشور را کاهش جمعیت جوان و افزایش جمعیت پیری و متعاقب آن روبرو شدن با بسیاری از بیماریهای تنگی نفس، دیابت، فشارخون، چربی خون بالا و غیره عنوان کرد و خواستار توجه والدین به فرزند آوری شد.
وی همچنین از فعالیت دوباره دانشکده پرستاری در شهرستان اهر که از مطالبات به حق مردم این شهرستان و منطقه است خبر داد و افزود: مقدمات اولیه و جذب هیات علمی با همکاری مسئولان برای فعالیت مجدد دانشکده انجام و امیدواریم به زودی این دانشکده بازگشایی و در ادامه به دانشگاه تبدیل شود و پیشنهادی هم در خصوص ایجاد دانشگاه در داخل بیمارستان باقرالعلوم(ع) اهر انجام گرفته است که امیدواریم مورد موافقت قرار گیرد.
میرزاپور در ادامه بیمارستان باقرالعلوم اهر را از موفق‌ترین بیمارستان‌های استان ذکر کرد و گفت: در بحث توسعه و تجهیز این بیمارستان در چند سال اخیر تلاش های زیادی انجام شده است که از جمله در توسعه فضای بهداشتی، خدماتی و اورژانسی، توسعه بخش دیالیز و افزایش تعداد تخت ها آن، افزایش تخت‌ها و تجهیزات اتاق عمل و بخش نوزادان، راه اندازی دستگاه ام آر آی برای خدمات به بیماران و بسیار موارد دیگر می‌توان اشاره کرد.
مدیر شبکه بهداشت اهر همچنین این شهرستان را موفق ترین شهرستان استان در راستای مهار و مقابله با بیماری منحوس کرونا برشمرد و گفت: خبرنگاران به عنوان بازوان توانمند حوزه بهداشت و سلامت در کنار کادر درمانی و پزشکی دوشادوش هم در خط مقدم مقابله با کرونا خدمات بزرگی انجام دادند که جای تقدیر و تشکر دارد.
وی افزود: خوشبختانه با وجود وضعیت نارنجی کرونایی شهرستان اهر بیماران بیشتر به صورت سرپایی مداوا م‌ شوند و مورد خطرناکی تاکنون مشاهده شده است و از همشهریان می خواهیم برای جلوگیری از شیوع دوباره ویروس کرونا حتما افرادی که شش ماه از آخرین تزریق واکسن اشان گذشته نسبت به واکسیناسیون دز یادآوری(دز چهارم) اقدام کنند، چرا که با نزدیک شدن به فصل سرما و شروع بازگشایی مدارس احتمال افزایش بیماری وجود دارد.
انتهای پیام/
نرخ باروری اهر ۱.۵۳ درصد است خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار