وزیر علوم تاکید کرد:

توافق‌نامه حمایت از استعدادهای برتر، آغاز قدرشناسی از برترین‌های علمی

1401/05/19 - 17:40 - کد خبر: 71060 نسخه چاپی

نصر: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: توافق‌نامه سه‌جانبه حمایت از استعدادهای برتر، آغازی برای قدرشناسی و آماده‌سازی زمینه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای شکوفایی این استعدادها است.

به گزارش نصر، محمدعلی زلفی گل عصر امروز (چهارشنبه) در هفتاد و هفتمین جلسه هیات رییسه شورای هدایت استعدادهای درخشان و آیین تبادل توافق‌نامه سه‌جانبه حمایت از استعدادهای برتر بین معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، بنیاد ملی نخبگان و وزارت علوم اظهار داشت: معمولا برگزیدگان المپیادهای دانش آموزی و دارندگان نشان‌های طلا، نقره و برنز در رشته‌های دیگر ادامه تحصیل می دادند. برای حل این مشکل رایزنی هایی با بنیاد ملی نخبگان و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد تا استعدادهای برتر در همان رشته ای تحصیل کنند که برگزیده المپیاد شده اند، زیرا به این شکل موفق تر هستند و ممکن است حتی به دانشمندانی در سطح جهانی تبدیل شوند.
وی تاکید کرد: جلسات مختلف کارشناسی در وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری برگزار و طی آن شرایط توافق نامه برای حمایت از این افراد گسترده تر شد.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: بر این اساس غیر از برگزیدگان المپیادهای دانش آموزی، رتبه های یک تا ۱۰۰ کنکور در رشته های علوم تجربی، علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی و رتبه های یک تا ۵۰ رشته های زبان و هنر نیز به شکل ویژه ای حمایت می شوند که شرح این حمایت ها در دفترچه آزمون سراسری آمده است.
زلفی گل ادامه داد: البته این استعدادهای برتر باید پویایی تحصیلی را در دوران تحصیلی خود حفظ کنند و به تلاش علمی خود ادامه دهند.
وی یادآور شد: به این ترتیب می توانیم امیدوار باشیم استعدادهای برتر در آینده مشغول به همان شغلی می شوند که در آن مدال المپیاد کسب کرده اند.
وزیر علوم همچنین گفت: همچنین برای رفع نگرانی از آینده شغلی این برگزیده ها تصمیم گرفتیم بعد از دوره دکتری و برای پسادکتری از آنها به شکل ویژه ای حمایت کنیم. اگر تمایل داشتند عضو هیات علمی دانشگاه بشوند، هیات اجرایی جذب زمینه بورس و استخدام را به عنوان عضو هیات علمی آنها آماده می کند.
زلفی گل در توصیف توافق نامه تدوین شده بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بنیاد ملی نخبگان و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت‌: این توافق نامه نیازهای استعدادهای درخشان را مورد توجه قرار داده است، این افراد در دوره تحصیل از یک بورسیه استفاده و مبلغی هم معادل حقوق وزارت کار به عنوان حقوق دریافت می کنند.
وی نتیجه گیری کرد: این توافق نامه آغازی برای قدرشناسی از استعدادهای برتر است، زمینه های نرم افزاری و سخت افزاری لازم را برای رشد و شکوفایی استعدادها به کار بگیریم.
وزارت علوم امروز (چهارشنبه) میزبان نشست اعضای شورای هدایت استعدادهای درخشان آموزش عالی و تشریح طرح ویژه حمایت از جذب رتبه‌های برتر کنکور سراسری و برگزیدگان المپیاد دانش‌آموزی در رشته‌های اولویت‌دار با حضور محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور بود.
با تصویب هماهنگ بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رتبه ‏های یک تا ۱۰۰ گروه ‌های ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی و رتبه‌های ۱ تا ۵۰ هنر و زبان‏‌های خارجی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ و دارندگان نشان‏‌های طلا، نقره و برنز کشوری در المپیادهای ملی دانش‏ آموزی ادبیات، ریاضی، زیست، شیمی، فیزیک، کامپیوتر و نجوم (با معرفی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) در صورت انتخاب و پذیرش در رشته‌های هدف اولویت‏‌دار از مزایای طرح مذکور برخوردار می‏ شوند.

رشته‌های هدف
رشته‌های گروه علوم پایه: آمار، آمار و سنجش آموزشی، دکتری پیوسته فیزیک، ریاضیات و کاربردها، زمین شناسی، زیست‌شناسی جانوری، زیست‌شناسی سلولی و مولکولی، زیست‌شناسی دریا، زیست‌شناسی گیاهی، شیمی کاربردی، شیمی محض، فیزیک، زیست فناوری
رشته‌های گروه علوم انسانی: ایران‌شناسی، باستان‌شناسی، تاریخ، جامعه‌شناسی، جغرافیا، زبان و ادبیات عربی، زبان و ادبیات فارسی، علوم تربیتی، علوم قرآن و حدیث، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فلسفه، معارف اسلامی
رشته‌های گروه مهندسی کشاورزی: علوم و مهندسی آب، علوم و مهندسی باغبانی، علوم و مهندسی خاک، علوم و مهندسی صنایع غذایی، مهندسی اقتصاد کشاورزی، مهندسی ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی؛

تسهیلات برگزیدگان طرح
پذیرش بدون آزمون به عنوان استعدادهای درخشان در دوره‌های تحصیلی بالاتر تا مقطع دکتری تخصصی در رشته‏‌های هدف در دانشگاه های وابسته به وزارت علوم
دریافت حمایت مالی ماهانه بنیاد ملی نخبگان به میزان حداقل دستمزد تعیین شده توسط شورای عالی کار، در صورت انتخاب و پذیرش در رشته ‏های هدف در طی دورۀ تحصیل در داخل کشور در ازای انجام فعالیت‌های علمی و اجرایی
دریافت کمک‏‌هزینه بنیاد ملی نخبگان برای اجرای برنامۀ توانمندسازی و پشتیبانی از فعالیت ‏های آموزشی، پژوهشی، فناورانه، نوآورانه و فرهنگی به پیشنهاد برگزیدۀ طرح و تأیید استاد راهبر
بهره ‏مندی از تسهیلات طرح جایگزین خدمت بنیاد ملی نخبگان (طرح شهید صیاد شیرازی)
اعطای تسهیلات دورۀ پسادکتری بنیاد ملی نخبگان (طرح شهید دکتر چمران) بعد از پایان دوره دکتری تخصصی به مدت حداکثر ۳ سال
اعطای تسهیلات ویژۀ بنیاد ملی نخبگان برای جذب در دستگاه‌های اجرایی و مؤسسه‏ های علمی کشور (طرح شهید دکتر شهریاری)
اعطای تسهیلات استادیاران جوان بنیاد ملی نخبگان (طرح مرحوم دکتر کاظمی ‏آشتیانی) و در صورت اشتغال به عنوان عضو هیئت علمی در داخل کشور
اعطای تسهیلات جذب در نهادهای فناورانه و شرکت‌های دانش‌بنیان بنیاد ملی نخبگان (طرح شهید تهرانی‌مقدم)
اعطای بیمۀ تکمیلی درمان به برگزیدگان طرح و اعضای خانوادۀ آنان شامل همسر و فرزندان، تا پایان تحصیل در داخل کشور
اعطای کمک‌هزینۀ اعزام به فرصت مطالعاتی داخل یا خارج از کشور به برگزیدۀ طرح، در دورۀ دکتری تخصصی
اعطای تسهیلات راه‌اندازی و حمایت از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، مطابق با قوانین و مقررات مربوطه
اعطای پوشش صندوق حمایتی بیمه درآمد بنیاد ملی نخبگان پس از دانش ‏آموختگی برگزیدۀ طرح از دورۀ دکتری تخصصی، در صورت ارائة درخواست و به شرط اقامت وی در داخل کشور، متناسب با سال‌هایی که در داخل کشور و در رشته‌های هدف تحصیل کرده است.
در صورت قبولی هر یک از برگزیدگان در رشته های هدف، باید با مراجعه به سامانه سینا درخواست خود را برای استفاده از تسهیلات این طرح ثبت کنند.
شورای هدایت استعدادهای درخشان برای تعیین سیاست‌‎ها و راهنمایی‌های عملیاتی و به اجرا در آوردن طرح‌های آزمایشی شکوفاسازی استعدادهای درخشان در دانشگاه‌‎ها و مؤسسات آموزش عالی بر اساس مصوبه جلسه ۵۰۲ مورخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون آموزشی و معاون پژوهشی وزارتخانه، رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، رییس سازمان سنجش، دبیر شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم و چهار نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عضو این شورا هستند.
دبیرخانه شورا در حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل و دبیر شورا به پیشنهاد معاون آموزشی و حکم وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری تعیین می‌‎شود.
انتهای پیام/
توافق‌نامه حمایت از استعدادهای برتر، آغاز قدرشناسی از برترین‌های علمی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار