یک پایگاه اینترنتی؛

ایران برای دومین سال متوالی در رتبه چهارم تولید دانش طب مکمل قرار گرفت

1401/05/18 - 15:44 - کد خبر: 70891 نسخه چاپی

نصر: بر اساس گزارش تحلیل علم‌سنجی وضعیت انتشار مقالات حوزه طب مکمل و جایگزین در پایگاه اینترنتی معتبر سایمگو (Scimago)، ایران برای دومین سال متوالی رتبه چهارم جهان را در تولید دانش این حوزه در سال ۲۰۲۱ کسب کرد.

به گزارش نصر، بر اساس گزارش تحلیلی سایمگو به‌عنوان یک پایگاه اینترنتی معتبر در تحلیل علم‌سنجی وضعیت انتشار مقالات بر حسب حوزه‌های مختلف دانش، ایران با تولید ۵۰۵ مقاله مرتبط با حوزه طب مکمل و جایگزین، برای دومین سال متوالی در رتبه چهارم تولید دانش این حوزه در سال۲۰۲۱  بعد از کشورهای چین، امریکا و هند ایستاد.
در گزارش این پایگاه که بر اساس داده‌های استخراج‌شده از نمایه اسکوپوس از سال ۱۹۹۶ تا کنون قابل دسترسی است، کشور ایران در تولید دانش کل حوزه پزشکی در سال ۲۰۲۱ نیز در رتبه ۱۶ قرار گرفته است و در طول دوره ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۱ در مرتبه ۲۱ قرار دارد که این موضوع و مقایسه آن با وضعیت حوزه طب مکمل و جایگزین، نشان از توان علمی کشور در حوزه طب‌سنتی و مکمل برای دستیابی به مرجعیت علمی در سطح جهانی دارد.
مقایسه جایگاه ایران در این حوزه در سال‌های گذشته، از رتبه دوازدهم در سال ۲۰۱۳ تا چهارم در سال ۲۰۲۱ نیز به‌خوبی نشان‌دهنده رشد توان علمی ایران است که این دستاورد بین‌المللی را می‌توان نتیجه افزایش توان علمی دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی مرتبط دانست و تحقق مرجعیت علمی ایران در این حوزه از دانش، به‌شرط حمایت همه‌جانبه و موثر از پژوهش‌های مرتبط، دور از دسترس نبوده و به‌عنوان نقطه قوتی برای کشور مطرح است. گزارش جایگاه ایران در تولید مقالات حوزه طب مکمل و جایگزین در پایگاه اینترنتی سایمگو  قابل مشاهده و دسترسی است.
انتهای پیام/
ایران برای دومین سال متوالی در رتبه چهارم تولید دانش طب مکمل قرار گرفت خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار