پویش مردمی «ما همه پاکبانیم» در مراغه راه‌اندازی شد

1401/05/18 - 14:00 - کد خبر: 70876 نسخه چاپی

نصر: تا همین چند سال قبل دهه اول ماه محرم که به پایان می‌رسید، حجمی از ظروف یکبار مصرف و زباله در کف خیابان‌ها و کوچه‌های شهر مراغه برجا می‌ماند؛ ظروفی که برای پخش نذری استفاده شده بود و جمع‌آوری آنها بر دوش پاکبانان شهرداری سنگینی می‌کرد.

به گزارش نصر، ناگفته نماند که مراغه در طول این روزها و به ویژه تاسوعا و عاشورا از گردشگران مذهبی سایر شهرستان‌ها و مراغه‌ای‌های مقیم دیگر مناطق کشور و حتی برخی اهالی روستایی میزبانی می‌کند و بر همین اساس نیز جمعیت شهری و در نتیجه زباله تولیدی آن رو به فزونی می‌گذارد.
این جمعیت قابل توجه در هر کوچه و خیابانی با پخش غذا، شربت و چای نذری مواجه هستند و اگر جمع‌آوری ظروف یکبارمصرف آنها مدیریت نشود، می‌تواند شهر را با چهره ناخوشایندی از ظروف یکبار مصرف رهاشده مواجه کند و پاکبانان را به کار شبانه‌روزی وادارد.
اما چند سالی است که در سایه مشارکت‌های مردمی و شکل‌گیری پویش‌های خودجوش، باری از دوش پاکبانان شهرداری برداشته می‌شود تا کمر آنان کمتر خم شود و زباله‌های شهری به شکل مطلوب‌تر و با مشارکت جمعی جمع‌آوری شود. 
شکل‌گیری این پویش‌های خودجوش نه تنها زمینه مشارکت حسینیان و برخی از مردم در جمع‌آوری زباله را فراهم کرده بلکه یک اقدام برای فرهنگ‌سازی در میان مردم به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد رها کردن لیوان و ظروف یکبار مصرف روی زمین هم برای بسیاری از اهالی به یک کار ناشایست تبدیل شده باشد.
کامنت کاربران اینستاگرام زیر خبر مربوط به این پویش در صفحه‌های مختلف نیز استقبال خوب مردم از آن را نشان می‌دهد تا جایی که برخی‌ها مردم را به انداختن این ظروف داخل سطل آشغال دعوت، و عده زیادی نیز شرکت‌کنندگان در این پویش را تشویق کردند. 
«مجید خجسته» از جمله همین کاربران است که در زیر خبر پویش در یکی از صفحه‌های خبری نوشت: «دستان مهربان تک‌تک شما را می‌بوسم و چیزهایی که از کلاسش جا ماندم را یاد می‌گیرم؛ دم همتون گرم و راهتون پر رهرو». 
«محمد محمدی»، معاون خدمات شهری شهرداری مراغه نیز می‌گوید: تعداد شرکت‌کنندگان در این پویش طی سال‌های گذشته انگشت‌شمار بود اما امسال در قالب سه گروه ۱۵ تا ۲۰ نفری اعلام آمادگی کرده و به صورت قابل توجه به پاکبانان کمک کردند. 
به گفته وی در میان شرکت‌کنندگان این پویش قهرمانان ورزشی، معلمان بازنشسته و اقشار مختلف مردمی حضور داشتند و شهرداری نیز کیسه زباله و کاور شناسایی در اختیار آنان قرار داد تا این پویش رفته‌رفته تقویت شود. 
وی اظهار داشت: شرکت‌کنندگان در این پویش با نذر و نیت خیر به میدان آمده بودند و با جدیت تلاش کردند تا شهر در سریع‌ترین زمان ممکن و به شکل مطلوب پاکسازی شود. 
محمدی ادامه داد: علاوه بر آن امسال شهرداری با یک کار ابتکاری «همیار شهردار» را طی ماه محرم تشکیل، و کاورهایی به برخی از عزاداران در هیئت‌های حسینی تحویل داد تا در همین زمینه همکاری کنند. 
به گزارش ایرنا مشارکت اجتماعی جزو اساسی سلامت جامعه و برنامه‌های توسعه‌ای در زمینه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی به شمار می‌رود؛ بر همین اساس نیز میزان مشارکت مردم در توسعه مناطق مختلف موثر است و بدون مشارکت اجتماعی نمی‌توان پیشرفت را متصور شد.
انتهای پیام/
پویش مردمی «ما همه پاکبانیم» در مراغه راه‌اندازی شد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار