یادداشت/

ابعاد مختلف حماسه عاشورا

1401/05/17 - 15:05 - کد خبر: 70789 نسخه چاپی

نصر: حماسه عاشورا حماسه ای است که می توان آن را از ابعاد مختلف بررسی کرد.

فرا رسیدن روز خبرنگار و تقارن آن با ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین  علیه السلام بهانه ای  شد تا مکتب حسین و یارانش را با محوریت پیام رسانی و تاثیر آن از زمان وقوع حوادث محرم بررسی نماییم .
در بیش از ۱۴۰۰ سال قبل ؛ برخی مفاهیمی که در ماندگاری پیام حتی در سخت ترین شرایط تاثیر گذار بوده ؛ به خوبی رعایت شده است و ضرورت پرداختن به این مفاهیم در این یادداشت وجود دارد ‌
وقتی صحبت از ماندگاری پیام و انتقال آن به نسل های آینده  به میان می آید تفکر ، تحمل ، تعهد و اهداف حضرت زینب سلام الله علیها به عنوان مبانی پیام حماسه حسینی با قدرت کلام
مواردی است که نمی توان به راحتی از آن گذشت .
بدیهی است که امویان با استفاده از غفلت امت زمان ؛ ناحق را بجای حق جلوه دادند و حمایت‌های عظیمی را برای اجرای اهداف شوم خود جلب کردند  ؛ اما چون هدف فاقد تقدس و انسانیت بود و از طرفی یاران امام حسین  در راه خود هیچ ترس و زوالی را به خود راه نمی دادند ؛ پایان جنگ روانی به سمتی پیش رفت که اکنون شاهد نتایج آن هستیم و پیام رسانی  محتوایی و شکلی خواهر امام نه تنها در تشیع بلکه در تمام ادیان  نیز جریان یافت.
جدا از عشق  خواهر و برادری ؛  زمان شناسی و مکان شناسی ؛ عناصری ضروری بود که حضرت زینب سلام الله علیها ماهرانه به آن توجه کرد .
وی از سکوت ؛  بیان شیوا ، پاسخگویی و حتی فریاد ؛ در زمان  و مکان مناسب به خوبی بهره برده و حتی از سئوالات موثر به عنوان یک مهارت ارتباطی برای هدایت افکار و مخاطبان استفاده کردند.
به جرات می توان پیشنها داد؛ رسانه های کشورمان هنوز هم قادر خواهند بود  ، با بررسی رویکرد دانشی و عملی   رسانه مداران موفق در دنیا ؛ از چتر فکری که متأثر از بزرگان رسانه‌دار و رسانه‌ساز ما مثل حضرت زینب(س) باشد ؛ بهره برده و جریان سازی موفقی را برای تنویر افکار عمومی ؛  نهادینه سازی اندیشه های توسعه و رشد و مقابله با بحران ها در کشور داشته باشد.
روز خبرنگار گرامی باد.

مجید مقصودی  - کارشناس اقتصادی و توسعه بازار
انتهای پیام/
ابعاد مختلف حماسه عاشورا نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار