یادداشت/

حماسه ی عاشورا، مجمع الفضائل است

1401/05/16 - 23:56 - کد خبر: 70780 نسخه چاپی

نصر: درمیان حوادث تاریخ بشریت، حادثه ی عاشورای ۶۱ه.ق در کربلا، مجمع الفضائل است.

رخدادی نادر در لحظه ناب تاریخ که بدلیل خصوصیات بی نظیرش، جاودانه است. عاشورا حادثه ای جهانی است و اختصاص به یک دیدگاه یا ایدئولوژی خاصی ندارد و از همین‌رو ست که نماد شرافت انسانی شده است.
رخداد ی که در زمان و مکان خود  پایان نیافت و مانند چشمه در بلندای تاریخ بعد از خودش جاری است.
عاشورا تاریخ را تکان داد و نزدیک  ۱۴۰۰ سال است که  الگوی حرکت و  تکامل انسانی ،ابناء بشر گردیده  است.
عاشورا تابلویی است که می توان‌در آن توحید ،زندگی وانحطاط،حق خواهی،حق جویی،هجرت،
،اصلاح امت،ایثار،صبر،صلح جویی،عزت،غرور،دفاع،وفاداری،بیعت،پیمان شکنی،شهادت ،اسارت،آزادگی،شجاعت،،شرافت،را به زیبایی  دید.
نقشه ی راهی است برای حرکت در مسیر عزت انسانی.   از این روست که عاشورا همیشه الگو بوده  است و معیار عزت و شرافت انسانی..واقعه ی  عاشورا متن بی پایانی است که هرچقدر زندگی پیش می رود، انسان و جوامع میتواند نمود های تازه ای از ارزش های ماندگار را از آن‌استخراج و در مسیر زندگی شرافتمندانه ی خویش ،بکار گیرد.ارزش هایی چون، آزادگی،جوانمردی، ایثار و گذشت و عدالت خواهی حق خواهی،شجاعت  و   نترسی و تسلیم‌نشدن و.دفاع از حقوق انسانی است.
عاشورا متنی است با ذخیره ی معنایی بی پایان  که هر سال نو شونده و راهنما است . حادثه ای است که علی رغم رخ دادن آن درون  تاریخ اسلام، ارزش های انساتی جهانشمولی رادارد،و الگوی مبارزات رهایی بخش در تمام دنیاست.و بزرگ حماسه آفرین آن، سیدالشهداء(ع) در هر زماتی برای حق جویان عالم پیامی نو ودرخشنده دارد. برای نسل امروزی ذکر این همه ویژگی بالنده کم اهمیت تر از ذکر مصیبت نیست و نباید این‌نقطه ی اوج انسانی تاریخ را فقط بدان خلاصه کرد.
ویژگی های این حماسه بی پایان  هستند. بی انصافی است که زوایای انسانی این حادثه ی  سترگ‌  در ذکر مصیبت ها خلاصه شود.
صد البته که ذکر مصائب قیام حسینی،همچون دمیدن روح است در کالبد زنگار گرفته ی ذهن نا امیدان مظلوم‌جهان تا انتظار موعود را به ایمان‌و یقین هرچه بیشتر آراسته کنند.در کنار عزاداری ها که ماندگاری قیام را بیمه کرده اند،از بیان عظمت این حماسه ی بزرگ و پیام‌جهانی و انسانی آن غافل نشویم.
بیاییم این تابلوی حماسه را آمیخته با عشق حسینی(ع) و با استعانت از لطف و کرمش،برای نسل در حال تهدید ایمانی امروز که در شبهات غرق شده است، با شیوه هایی نو و با عملی نیکو که بر خاسته از یقین‌درونی است، بیان کنیم‌تا حصاری حصین در مقابل بدخواهان مکتب انسان ساز تشیع علوی باشد.انشالله.
فرا رسیدن عاشورای حسینی (ع) تعزیت باد
ملتمس دعا از عموم‌عزاداران عزیز هستم.
الهم الرزقنا شفاعه الحسین یوم‌الورود.
محرم ۱۴۴۴ تبریز

به قلم: محمد باقر واصلی باسمنج، حقوق دان
انتهای پیام/
حماسه ی عاشورا، مجمع الفضائل است نصر

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   کریمی   سال پیش  

سلام دکتر واقعا مردم در شبهات غرق شده تمیز دادنش خیلی سخت شده با اطلاعات امروز مردم پیدا کرده اند
پژوهشیار