گزارش/

بیشترین شغل در کدام استان‌ها ایجاد شد؟

1401/05/15 - 18:27 - کد خبر: 70743 نسخه چاپی

نصر: بررسی‌های آمارها نشان می‌دهد که ۹ استان از بین سایر استان‌های کشور در بهار امسال دارای بیشترین اشتغال نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستند.

به گزارش نصر، طبق داده‌های آماری که از سوی مرکز آمار در تیرماه امسال منتشر شد ۹ استان از جمله آذربایجان غربی، بوشهر، خراسان رضوی، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد و مرکزی دارای بیشترین نرخ اشتغال هستند.
استان زنجان با ۴۵.۲ درصد، مرکزی ۳۴.۶ و کهگیلویه و بویراحمد ۳۲.۲ درصد به ترتیب بیشترین رشد نرخ اشتغال را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته‌اند.
بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ اشتغال در آذربایجان غربی از ۴۰.۵ به ۴۱.۲ درصد، بوشهر از ۳۳.۹ به ۳۵.۹ درصد، خراسان رضوی از ۳۷.۸ به ۳۸.۶ درصد، زنجان از ۴۳.۲ به ۴۵.۲ درصد، سمنان از ۳۴ به ۳۵.۳ درصد، سیستان و بلوچستان از ۳۱.۲ به ۳۱.۴ درصد، کرمان از ۳۵.۶ به ۳۵.۸ درصد، کهگیلویه و بویراحمد از ۳۰.۶ به ۳۲.۲ درصد و مرکزی از ۳۲.۸ به ۳۴.۶ درصد رسیده است.


همچنین، بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خدمات با ۵۱.۲ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است و بخش‌های صنعت با ۳۲.۷ درصد و کشاورزی با ۱۶ درصد رتبه بعدی قرار دارد.
یکی از رویکردهای دولت سیزدهم رفع موانع تولید و ایجاد اشتغال بود که این امر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال می‌شود این نهاد ۴۰ خدمت از جمله طراحی زیست‌بوم اشتغال تا اطلس اشتغال کشور را بر عهده داشته است.
طراحی و اجرای اطلس الگوهای اشتغال کشور، اختصاص پنج هزار میلیارد ریال خط اعتباری قرض‌الحسنه برای حمایت از مشاغل خانگی، تصویب زیست‌بوم ملی اشتغال جمهوری اسلامی ایران و تقسیم‌کار ملی جهت ایجاد فرصت‌های شغلی تا پایان سال ۱۴۰۱، کاهش فرایند صدور مجوز مرکز مشاوره خدمات کارآفرینی به سه روز و آغاز شناسایی ۴۰۰ هزار کارآفرین حرفه‌ای کشور و شناسنامه‌دار کردن آنها از مهم‌ترین اقدامات وزارتخانه در حوزه اشتغال و کارآفرینی است.
زیست‌بوم ملی اشتغال کشور در اولین جلسه شورای‌عالی اشتغال دولت سیزدهم در آبان‌ماه سال گذشته، با حضور شخص رئیس‌جمهوری رونمایی شد. این زیست‌بوم ۲ الزام در زمینه تکنیک‌ها و روش‌های ایجاد اشتغال دارد. همچنین اطلس الگوهای اشتغال‌زایی کشور با ۱۷۰ الگو تدوین شده است تا با همکاری و هم‌افزایی ۷۱ دستگاه بخش دولتی و بخش خصوصی اجرایی شاهد ایجاد اشتغال در کشور باشیم.
انتهای پیام/
بیشترین شغل در کدام استان‌ها ایجاد شد؟ خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار