عضو اسبق شورای اسلامی تبریز مطرح کرد؛

دولت محلی با محله گرایی / تاثیر حواشی تلخ و شیرین شوراها بر شهر و شهروند

1401/05/15 - 18:36 - کد خبر: 70736 نسخه چاپی

نصر: عضو اسبق شورای اسلامی تبریز گفت: اگر بخواهیم واقعا شورایی برای شهر داشته باشیم، باید شهر را به 13 منطقه تقسیم کنیم و از هر منطقه یک کاندید انتخاب کنیم که ساکن آن محله باشد و از مشکلات منطقه با خبر باشد، اینگونه فساد انتخابات حذف می شود و مشکلات هر منطقه بسیار سریع تر حل می شود.

به گزارش نصر، محمدباقر بهشتی بیش از این که به عنوان عضو شورای شهر تبریز شهرت داشته باشد، به عنوان استاد ممتاز دانشکده اقتصاد تبریز معروف است، او که در کارنامه کاری خود از معاون و مشاور استاندار گرفته تا رئیس دانشکده اقتصاد را دارد، عضو دو دوره شورای اسلامی تبریز نیز بوده و هست‌.
وی با با حضور در تحریریه نصر در پایان اولین سال شورای اسلامی تبریز دوره ششم به سوالات خبرنگاران نصر پاسخ داد. 
وی در ابتدا به ماهیت دولت و  سطح جهانی سه نوع دولت با عنوان های دولت مرکزی، دولت ایالتی و دولت محلی اشاره کرد و گفت: همه کشورهای جهان دارای دولت مرکزی هستند، برخی دارای دولت ایالتی اند و تعدادی هم دارای دولت محلی، وجود دولت مرکزی و دولت محلی در همه کشورهای توسعه گرا ضروری است اما وجود دولت ایالتی به بزرگی کشور و موقعیت جغرافیایی آن کشور وابسته است.
بهشتی افزود: فلسفه تقسیم دولت به این سطوح، توزیع قدرت در جامعه و جلوگیری از فساد و افزایش کارایی و اثربخشی آن است چرا که به تجربه ثابت شد، تمرکز قدرت فساد آفرین است.


وی با بیان اینکه در این گفتگو  بیشتر به مفهوم دولت محلی اشاره دارم، ادامه داد: دولتی که در کشورهای توسعه یافته با رأی مستقیم مردم روی کار می آید، همان شورای شهر است که در رأس آن شهردار قرار دارد و مدیریت واحد تمام انور شهری را عهده دار است.
وی با اشاره به اینکه در این دولت، شورای شهر به منزله پارلمان محلی در همه موضوعات مدیریت شهری قانون گذاری می کند و این دولت اجرای قوانین محلی را عهده دار است، اضافه کرد: اما ماهیت دولت محلی و شوراهای اسلامی در ایران محدود است و تنها  قسمتی از اختیارات شهرداری را بر عهده دارند و آن هم مدیریت مالی نظارتی و  انتخاب شهردار را شامل می شود و حق تصویب چارت سازمانی و استخدام را ندارد.
بهشتی افزود: از بعدی دیگر، انتخاب شهردار نیز به صورت صد در صدی به دست اعضای شوراها ممکن نیست چرا که باید به تایید وزیر برسد، بنابراین اختیارات شوراهی شهر با نام آن سازگاری ندارد.
وی که اعتقاد دارد در ایران باید دولت محلی به جایگاه خود برسد و اختیارات  شوراها در حد مسئولیت واقعی آنها باشد، گفت: بدنه شورا از رای مردم شکل گرفته است و بنابراین این نهاد مردمی به نوعی ارکان تصمیم گیری مملک است.
عضو اسبق شورای اسلامی دوره اول و پنجم در تبریز در پاسخ به این سوال که آیا شوراها با آن رویکردی که تاسیس شده بودند، فعالیت می کند یا از رسالت خود فاصله گرفته است، گفت: تفاوت معنی داری بین اختیارات این نهاد و قانون اساسی وجود دارد، شورا و شهرداری اسم شهر را به دوش می کشند اما اختیارات آنها در حد مدیریت شهر نیست.


دولت محلی با محله گرایی
وی افزود: اگر بخواهیم واقعا شورایی برای شهر داشته باشیم، باید شهر را به 13 منطقه تقسیم کنیم و از هر منطقه یک کاندید انتخاب کنیم که ساکن آن محله باشد و از مشکلات منطقه با خبر باشد، اینگونه فساد انتخابات حذف می شود و مشکلات هر منطقه بسیار سریع تر حل می شود.
وی با اشاره به اینکه فساد در انتخابات قابل انکار نیست، گفت: روش انتخاب اعضا، شهردار و مدیران شهری با مفهوم توسعه سازگار نیست.
بهشتی اضافه کرد: اعضای شوراهای اسلامی شهر باید اختیار انتخاب مدیران شهری بدون دخالت و نظر مدیران دولتی و بالادستی را داشته باشند چرا که با ای روند انتخاب نیست بلکه انتصابات مطرح است و انتصابات چند مرحله ای اعتماد مردم نسبت به شوراها را از میان می برد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز معتقد است، در دولت محلی شورای روستا، شهر، شهرستان و شورای عالی استان ذنجیره ای از شوراها است که هر بخش باید امکان انتخاب مسئولان منطقه خود را داشته باشد و اگر این کار با رای اعتماد اتفاق بی افتد قطعا فساد از میان می رود چرا که در مفهوم توسعه تمرکز قدرت معنایی ندارد و هر کس با این مفهوم آشنا نباشد قطعا درکی از توسعه ندارد، این توزیع قدرت توسعه می آورد.
استاد ممتاز دانشکده اقتصاد تبریز، گفت: در صورتی که شوراها با مفهوم دولت محلی شکل بگیرند نهاد توسعه شهری ایجاد می شود و مشکلات حل می شود.
هر نهادی ادامه نهاد قبلی است، شورای اسلامی دوره ششم تبریز نیز ادامه پنج دوره قبل است و تغییری در روند نبوده، هرکس این را انکار کند دروغ گفته است.
وی ادامه داد: همچنان، انتصابات با آزمایش و خطا صورت می گیرد و متاسفانه از روی شور و احساسات و جناح تصمیم‌ می گیرند و هیچ یک سواد مدیریت جامعه نداریم.


نگاه مدیران شهری گذشته نگر است
وی در ادامه به دو مشکل اساسی شهرداری تبریز اشاره کرد و گفت:در کشور ما مخصوصا شهرداری‌ها آینده نگری، بسیار ضعیف است، اکثرا مدیران گذشته نگر و تفکر محافظه کارانه دارند و این موضوع سبب شده است فقط در راستای حفظ وضعیت موجود تلاش کنند.
بهشتی افزود: مشکل این است که، اصلا  به بدبخت کردن آینده فکر نمی کنیم؛ این نوع تفکر، یک تفکر ضد توسعه پایدار است، چشم انداز نداریم، با هر نوع تفکر جدیدی مقابله می کنیم و در نتیجه تحولی هم رخ نمی دهند.
وی مشکل دیگر، شهرداری ها، مخصوصا شهرداری تبریز را عدم مدیریت صحیح منابع انسانی خواند و ادامه داد: شهرداری را با 3 هزار نفر اداره می کنند اما 4 برابر این تعداد در این نهاد شاغل هستند، آیا به اندازه تعداد، کار هم انجام می شود؟

بیت المال کجاست؟!
وی اضافه کرد: چندی پیش در اخباری خواندم که شهرداری تهران یکی از ساختمان ها را به ارزش 1600 میلیارد تومان  فروخت تا حقوق کارمندان را بدهد، پول شهرداری بیت المال است، شهرداری ها باید جواب این سوال را بدهند که بیت المال کجاست؟متاسفانه مفهوم بیت المال را نمی دانیم و حرف و عمل مان با هم متفاوت است.
بهشتی با بیان اینکه مدیران شهری در مدیریت مالی نیز گذشته نگر هستند، گفت: در شورای اول روش جدید بودجه نویسی راه اندازی کردیم و در شورای پنجم تکامل دادیم اما به طرز عجیبی مقاومت نشان دادند، دستگاه های نظارتی نیز اشرافیتی به موضوع ندارند.
وی افزود: اگر در انتخاب مدیران شهری از شورا رای اعتماد دریافت شود، شورا عملکرد شهرداری را ارزیابی کنند و نظارت شورا بر شهرداری ضابطه مند باشد، بسیاری از این مسائل حل می شود.
وی در پاسخ به این سوال که تخصص در شورای شهر تا چه حدی ملاک موفقیت ان شوراست، گفت: مدرک برای حضور در شورا کافی نیست، برخی اعضا شورا حتی قانون اساسی را مطالعه نکرده اند و با تفکر قبل از مظفرالدین شاه سیستم را مدیریت می کنند امروزه دیگر شعار من همه کاره هستم، مفهومی ندارد.
وی ادامه داد: شورای اسلامی دوره پنجم تبریز از نظر تخصص و تجربه قوی ترین و شورای اول سالم ترین شوراها در این کلانشهر بودند، عملکرد دوره پنجم و تبیین برنامه ۵ ساله شهری در تاریخ  تبریز ثبت شد.


کسانی که اتکا به دانش را عیب می داند، خائن است!
بهشتی افزود: باید از اعضای شورای ششم تبریز پرسید که اصلا این برنامه که تا سال 1402 خبر دارند و چه میزان از آن را در سال اول حضورشان اجرایی کردند.
وی گفت: هرکس که می گوید، تداوم اجرای برنامه 5 ساله ای که در شورای پنجم طرح شده است و تا سال ۱۴۰۲ اعتبار دارد اشتباه است، توبه کند، چرا که همین تفکرات است که شکست را با خود می آورد، کسانی که اتکا به دانش را عیب می دانند، خائن هستند.


نقطه ضعف تاریخی شورای ششم؛استیضاح شهردار
این عضو اسبق شورای شهر تبریز، استیضاح زود هنگام شهردار تبریز توسط دوره ششم را نقطه ضعف تاریخی شورای اسلامی این دوره خواند و استیضاح یک شهردار در ماه چهارم فعالیت وی بی مفهوم است، در این مدت زمان عملکرد مشخص نمی شود و حداقل یک سال طول می کشد تا یو شهردار به موضوعات شهری اشرافیت پیدا کند.
وی با بیان اینکه این شورا، باید قبول کنند که اشتباه کرده است چرا که ستیضاح شهردار به مدیریت شهری ضربه زد، گفت: بهتر است سیاست زده نباشیم، همکار هستیم نه هم مسلک، اجرا باید با قانون باشد نه با جناح های سیاسی.
بهشتی در پاسخ به این سوال که ششمین دوره شورا را در یک نگاه کلی چطور ارزیابی می کنید، به نظرتان شرایط فعلی شورا و شهرداری تبریز بعد از شش دوره به یک بلوغ نسبی رسیده است یا نه، گفت: از نظر من در برخی از آنها تفکر ضد توسعه وجود دارد، بهتر است رفتارهای خود را اصلاح کنند، از نظر تخصص ضعف دارند و این ضعف را باید با استفاده از کار کارشناسان جبران کنند.
وی افزود: اگر شورای دوره ششم، شورای دوره قبل را قبول ندارد خود را زیر سوال می برد، توسعه با رفتار فرد انجام می شود نه با سخن گفتن.
وی اضافه کرد: برخی از مشکلات مدیریت شهری با استفاده از دانش کارشناسان حل می شود، هر کمیسیون کارشناسانی دارند که مشاوران اعضای شورا هستند، اگر به انها اعتماد نکنند توسعه ممکن نمی شود، هر کس که ادعا کند همه چیز را می داند و نیازی به مذاکره و مشاوره ندارد، یک جاهل است.
انتهای پیام/
دولت محلی با محله گرایی / تاثیر حواشی تلخ و شیرین شوراها بر شهر و شهروند گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار