رئیس کل بیمه مرکزی:

تامین نیازهای بیمه‌ای فعالان اقتصادی افزایش می‌یابد/ ایجاد میز بیمه در وزارتخانه‌ها

1401/05/15 - 16:52 - کد خبر: 70728 نسخه چاپی

نصر: رئیس کل بیمه مرکزی از افزایش همکاری‌های مشترک در راستای تامین نیازهای بیمه‌ای فعالان اقتصادی و ایجاد میز بیمه‌ای در وزارتخانه‌ها خبر داد.

به گزارش نصر، «مجید بهزادپور» در نشست مشترک بررسی راهکارهای ارتقای صنعت بیمه با اعضای کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی با مقایسه سطح بیمه کشور با دنیا گفت: بازار بیمه در دنیا  حدود هفت هزار میلیارد دلار است که بیش از ۵۰ درصد آن متعلق به بیمه‌های زندگی است، بیش از ۹۰ درصد این بازار،  برای ۲۰ کشور اول و بازار متمرکز در اختیار کشورهای پیشرفته است. سهم ما مطابق گزارش سوئیس ری ۲۰۲۱ با نرخ چهار هزار و 200 حدود ۲۸ میلیارد دلار است.
وی با بیان اینکه شاخص ضریب نفوذ، اندازه ما را نشان می‌دهد، افزود: نفوذ ما ارتباط ما با بیمه‌گذاران است. به عنوان مثال صنعت بیمه در سال گذشته ۵۴ میلیون فقره خسارت پرداخت کرده که این نشان دهنده ارتباط ما با مردم بوده است.
رئیس کل بیمه مرکزی هدف گذاری ضریب نفوذ هفت درصدی در برنامه ششم را در شرایط فعلی کار سختی عنوان کرد و گفت: واقعیت این است که این هفت درصد باید هم‌زمان با سایر شاخص‌ها مانند رشد هشت درصدی اقتصاد رشد می‌کرد که آن هم محقق نشده است.
وی رشد صنعت بیمه را در گرو رشد اقتصادی دانست و گفت: جهت‌گیری اصلی ما توسعه صنعت بیمه است و شاخص ضریب نفوذ بیمه شاخصی است که همه بر روی آن تاکید داریم.  در واقع صنعت بیمه کار بزرگی در پیش دارد و باید از ظرفیت‌های استفاده نشده بزرگی که در صنعت وجود دارد استفاده کند و آنها را بالفعل کند.
بهزادپور با اشاره به اهمیت استفاده از تکنولوژی روز و نوآوری اشاره کرد و اظهارداشت: ما تلاش کردیم پایه گذاری ساختار نوآوری را در بیمه شکل دهیم که ایجاد مرکز نوآوری در بیمه مرکزی نمونه بارز آن است که به زودی راه اندازی می‌شود.
رئیس شورای‌عالی بیمه از ایجاد فضای تعاملی در صنعت بیمه استقبال کرد و گفت: هر چقدر صنعت را در معرض نقد قرار دهیم، موتور محرکه محسوب می‌شود و باید از چارچوب خاص اداری خارج شویم و فضا را  برای بازیگرانی که می‌خواهند از خدمات صنعت بیمه استفاده کنند باز کنیم تا نظرات و طرح‌های خود را مطرح کنند و با بهره‌گیری از فناوری‌های روز، بیمه‌های نوین متناسب با نیاز آنها طراحی شود.
وی با اشاره به کاهش تصدی‌گری نهاد ناظر، بیان کرد: معمولاً وقتی  بحث تصدی‌گری مطرح می‌شود، ذهن‌ها به سمت کاهش اتکایی اجباری می‌رود که به‌شخصه با آن موافق هستم و در نظر داشتم کمتر از میزان فعلی باشد اما تحقق این هدف مستلزم همکاری و همراهی سایر ارکان صنعت بیمه است بنابراین هر زمان صنعت بیمه اعلام آمادگی کند ما برای نگهداری اتکایی اجباری مقاومتی نخواهیم داشت.
رئیس کل بیمه مرکزی اصلاح آیین‌نامه ۹۰ را اولین گام کاهش تصدی‌گری عنوان کرد و گفت: شرکت‌های بیمه باید در تصمیم‌گیری‌های داخلی آزاد باشند چرا که دخالت با نظارت متفاوت است و  نظارت باید مبتنی بر شیوه‌های نوین موجود در دنیا باشد. اولین گام در این بحث، اصلاح آیین‌نامه ۹۰ بود که از  تایید صلاحیت ۱۴ سمت به ۳ سمت رسیدیم و تایید صلاحیت بقیه را در اختیار شرکت‌ها قرار دادیم که بیمه مرکزی بر آن نظارت خواهد کرد.
 وی صنعت بیمه را  صنعتی بین‌المللی دانست و افزود: قبل از تحریم‌ها روابط گسترده‌ای داشتیم و  انتقال تجارب مهم‌ترین خاصیت ارتباطات بین‌المللی بوده که شما می‌توانید این امکان را فراهم کنید. اولویت ما از ارتباطات بین‌المللی، آموزش است.
بهزادپور، حل مشکل تامین اجتماعی را به دست صنعت بیمه‌های بازرگانی دانست و گفت: در حال حاضر ۱۳ درصد منابع دولت صرف تامین کسری صندوق‌ها می‌شود که پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰ سال آینده به ۵۰ درصد برسد و این عدد بزرگی است که تحقق آن جز از مسیر ورود بیمه‌های بازرگانی میسر نخواهد بود.
 وی افزود: راه‌حل توسعه صنعت بیمه، ورود سرمایه‌های جدید به صنعت است و هنوز فضا برای ورود شرکت‌های بیمه‌ای جدید هست و ما باید همگام با آن شیوه‌های نظارتی خود را  توسعه دهیم.
رئیس کل بیمه مرکزی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم نقش نظارتی را به خوبی در بازار متنوع صنعت بیمه با بازیگرانی که هر روز دارند رشد می‌کنند ایفا کنیم باید هوشمندسازی را پیاده کنیم و این خود باعث بروز شدن صنعت می‌شود.
وی گفت: دانش مدیریت ریسک را در سطح قابل قبولی در کشور خود داریم و در منطقه از رتبه خوبی برخورداریم و باید آن را توسعه دهیم چون اصلی‌ترین نقش صنعت بیمه مدیریت ریسک است و مدیریت ریسک حلقه مفقوده تولید است.
رئیس کل بیمه مرکزی از پیشنهاد ایجاد میز بیمه‌ای در وزارتخانه‌ها خبر داد گفت: توافقی با وزارت امور خارجه که بحث اول آن بیمه‌های مسافرتی است صورت گرفته و همکاری خوبی به وجود آمده است. همچنین  پیشنهاد دادیم که میز بیمه در وزارتخانه ایجاد شود تا بتوانیم دانش بیمه‌ای کشورها را دریافت کنیم چرا که حیات ما در گرو ارتباطات بین‌المللی است و باید آن را تقویت کنیم.
انتهای پیام/
تامین نیازهای بیمه‌ای فعالان اقتصادی افزایش می‌یابد/ ایجاد میز بیمه در وزارتخانه‌ها خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار