به گزارش نصر به نقل از ایسنا، این روزها اکثر تولیدکنندگان بزرگ خودرو در تلاش هستند تا راههایی را برای ایمن کردن خودروها ایجاد کنند. نظارت بر اقدامات راننده توسط تکنیکهای بینایی کامپیوتر برای تشخیص بلادرنگ اشتباهات رانندگی و سپس برنامهریزی برای رانندگی مستقل در جهت اجتناب از برخورد خودرو، یکی از مهمترین مسائلی است که در بینایی ماشین و سیستمهای حمل و نقل هوشمند مورد بررسی قرار گرفته است.
در همین رابطه، اساتید و دانشجویان دانشکده علوم رایانه و فناوری اطلاعات دانشگاه تحصیلات تکمیلی علومپایه زنجان به سرپرستی دکتر ابراهیم انصاری و دکتر پروین رزاقی، سیستمی را با عنوان "سیستم ایمنی هوشمند برای وسایل نقلیه نیمه خودکار مبتنی بر انسان" طراحی کردهاند که هدف اصلی این سیستم، جلوگیری از حوادث ناشی از خستگی، خوابآلودگی و حواسپرتی رانندگان است.
پروژه طراحی سیستم ایمنی هوشمند برای وسایل نقلیه خودکار مبتنی بر انسان، یک سیستم ایمنی یکپارچه را پیشنهاد میکند که بهطور مداوم راننده و محیط اطراف خودرو را نظارت کرده و در نهایت تصمیم میگیرد که وضعیت فعلی خودرو ایمن است یا خیر؟
برای این منظور، یک خودروی معمولی که "فراز" نامگذاری شده است، با یک سیستم بینایی که متشکل از ۴ دوربین نصب شده همراه با یک ابزار جامع برای ارتباط با حسگرهای نصب شده فعلی و دیگر سیستمهای خودرو و ارسال فرمانها با عملکردهای مختلف است، مجهز شده است.
سیستم بینایی از یک شبکه رمزگذار، رمزگشای کانولوشنال عمیق برای درک صحنه و از تشخیص حالت راننده بهرهمند میشود.
همچنین در این مطالعه تواناییهای داخلی برای توسعه فناوری توسط وسایل نقلیه مرسوم به منظور تولید خودروهای هوشمند و یک سیستم هوشمند برای افزایش ایمنی و کمک به راننده در شرایط یا موقعیتهای مختلف بررسی شده است.
تشخیص نگاه، ژستسر، خوابآلودگی و حواسپرتی راننده و یک مدل بلادرنگ برای تخمین نقاط کلیدی بدن راننده بر روی تصاویر خروجی دوربین کابین خودرو، پیادهسازی شده است که استخوانبندی بدن شامل سر، مچ دست، آرنج و شانه را تشخیص داده و با خطوط رنگی متمایز میکند.
انتهای پیام/