دبیر هیات دوچرخه سواری آذربایجان شرقی:

دوچرخه سواران تبریزی در تیم‌های دیگر رکاب می‌زنند/نیازمند حامی برای تیم‌داری هستیم

1401/05/12 - 15:55 - کد خبر: 70456 نسخه چاپی

نصر: دبیر هیات دوچرخه سواری آذربایجان شرقی با بیان این‌که تیم دوچرخه سواری دانشگاه آزاد تبریز تنها نماینده شهر تبریز در کشور است، گفت: نیازمند حامی و اسپانسر برای تیم‌داری در تبریز، مهد دوچرخه سواری کشور هستیم.

به گزارش نصر، ناصر هوشیار که خود از دوچرخه سواران پیشکسوت تبریزی است، در گفت‌وگو با ایسنا، با گذری به ایام نخست ورود رشته دوچرخه سواری به شهر تبریز، اظهار کرد: برای دوچرخه سواران پیشکسوتی که مانده‌اند آرزوی سلامتی داشته و برای کسانی که رفته‌اند رحمت خداوند نثارشان باد که نسل نخست و پایه این رشته ورزشی را به محکمی در تبریز بنا کرده و آن را طی سالیان گذشته ادامه داده‌اند.
وی افزود: خانواده فکرآزاد که سه برادر دوچرخه سوار بودند، بنیانگزار دوچرخه سواری نوین در تبریز طی دهه ۳۰ محسوب می‌شوند. بعد از این سه برادر، رسولی‌ها، گلچین‌ها، هوشیار (پدرم) و  خدایاری‌ در دهه‌های نخست ورود رشته دوچرخه سواری به تبریز به میدان آمده و هر دوره برای خود نسلی به بلندای حضور در مسابقات مختلف و کسب افتخارات و عناوینی بود که امروز به آن‌ها افتخار می‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: وقتی یک معلم توانمند در هر دوره حضور داشت، به دنبال آن فعالیت‌های خوبی در رشته دوچرخه سواری انجام می‌گرفت و دوچرخه سواران خطه آذربایجان همواره جزو برترین‌های ایران و حتی آسیا بوده‌اند.
هوشیار گفت: اگر دوچرخه سواران تبریزی در یک مسابقه درون کشوری بخش کورسی، کوهستان، بانوان و ... حضور یابند، قطعا حداقل یکی از سکوهای آن مسابقه ازآن یکی از این دوچرخه سواران تبریزی خواهد بود.
وی در ادامه با گذری به وضعیت تیم‌داری دوچرخه سواری در تبریز، اظهار کرد: تیم‌های خوبی ازجمله تیم دوچرخه سواری پتروشیمی تبریز طی سال‌های گذشته داشتیم که این مجموعه به یک برند در دوچرخه سوارای تبدیل شده بود و از رکابزنان به خوبی حمایت می‌کرد. بر این اساس افراد مستعد دوچرخه سواری تحت این مجموعه علاقمند می‌شدند تا وارد گود رقابت‌ با قهرمانان به‌نام در مسابقات یین المللی شوند و مسابقات آن‌ها نیز در صدر خبر بود اما بعدا این مجموعه حمایت خود را از دوچرخه سواران سلب کرد و سپس شهرداری تبریز اقدام به تیم‌داری کرد که پس از آن نیز بار دیگر تیم دوچرخه سواری تبریز منحل شد و اکنون تنها تیم دوچرخه سواری که در تبریز فعالیت دارد، تیم دانشگاه آزاد تبریز است.
وی با انتقاد نسبت به حمایت نشدن دوچرخه سواران بااستعداد از سوی مسئولان، گفت: ما در تبریز همواره یا اول و یا آخر هستیم. اولین بنا را خوب برمی‌داریم و مثلا با صرف هزینه‌های بالا از یک تیم حمایت می‌کنیم مثل پتروشیمی اما در گام‌های بعدی به یکباره این‌ حمایت قطع می‌شود و به یک باره نیز تیم به نابودی می‌کشد در حالی که این‌حمایت باید پله به پله به بار بنشیند.
رئیس هیات دوچرخه سواری تبریز تاکید کرد: دغدغه تمامی ورزشکاران خطه آذربایجان و تبریز که حرفی برای گفتن در پیست دوچرخه سواری دارند فقط بحث حامی و اسپانسر است. یک ورزشکار برای داشتن انگیزه باید هدف گذاری کند. مثلا کودکانی که هدفشان توپ زدن در تیم تراکتور است، امروز با اشتیاق در کوچه‌ها فوتبال بازی می‌کنند اما در دوچرخه سواری این کودکان جایی برای هدفگذاری ندارند. 
وی افزود: باید یک ارگان مثل شهرداری، استانداری و یا کارخانه‌ای مثل پتروشیمی که به خصوص منجر به بروز برخی آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود، شیرین عسل و یا مس سونگون در صنعت ورزش آذربایجان بیایند و حامی باشند و از تیم‌های ورزشی که مستعد قهرمانی در خارج از مرزها هستند، حمایت کنند.
هوشیار با تاکید بر این‌که دلیل انحلال تیم‌های دوچرخه سواری در تبریز بحث نگرش مدیریتی است، ادامه داد: مدیریت‌های ورزشی ما به جای سیستمی فقط بر اساس مصلحت و خوش آمدن یا نیامدن انجام می‌گیرند و مدیری که علاقمند به ورزش باشد تیم می‌دهد و در غیراینصورت بدون درنظر گرفتن عواقب کار، تیم را منحل می‌کند. مبلغ یک میلیارد تومان شاید برای کارخانه داران امروز پولی نباشد اما برای دوچرخه سواری استان ما خیلی زیاد است.
وی در خصوص تیم دوچرخه سواری دانشگاه آزاد تبریز نیز گفت: اکنون فقط تیم دوچرخه سواری دانشگاه آزاد از تبریز در بخش کورسی لیگ برتر بزرگسالان حضور دارد و دو بار تاکنون به مقام نخست کشور دست یافته است که قدردان این دانشگاه برای حمایت از دوچرخه سواران هستیم اما این تیم قطعا پتانسیل بالای دوچرخه سواری شهر را نمی‌تواند نشان دهد و در مقابل تیم‌های قدر دوچرخه سواری قبلی شهر ضعیف می‌ماند.
وی با بیان این‌که تیم دانشگاه آزاد اکنون در رتبه چهارم لیگ برتر قرار دارد، افزود: تیم مازندران که مقام نخست و سپاهان که مقام دوم لیگ برتر را داشته و یا سایر تیم‌هایی که حرفی برای گفتن دارند، حداقل یک دوچرخه سوار تبریزی در ترکیب خود داشته و دوچرخه سواران توانمند تبریزی به جای تیم‌های شهر خود مجبور هستند تا به عنوان عضوی از سایر تیم‌ها در رقابت‌ها حضور ‌یابند.
وی خاطرنشان کرد: ما برای بخش کوهستان لیگ برتر بزرگسالان و لیگ جوانان مردان تیمی نداریم و برندی نیست که از این تیم‌ها برای حضور در رقابت‌ها حمایت کند. دختران دوچرخه سوار تبریزی هم امسال با سرپرستی دکتر ارمغان قویدل از پیشکسوتان دوچرخه سواری شهر در مسابقات لیگ جوانان شرکت کرده و مقام نخست را کسب کرده بود که جای قدردانی دارد. در تیم دوم این رقابت‌ها نیز رکابزنان تبریزی حضور داشتند.
دبیر هیات دوچرخه سواری آذربایجان شرقی با اشاره به افتخارات دوچرخه سواری شهر تبریز در عرصه‌های مختلف، اظهار کرد: هیات دوچرخه سواری استان زیر سایه تلاش همکاران و به خصوص مربیان و ورزشکاران زحمتکش هرساله برترین هیات ورزشی می‌شود که اصلی ترین زحمت را نیز مربیان و ورزشکارانی متحمل می‌شوند که از صبح زود تا شب در جاده‌ها پدال می‌زنند و تمرین می‌کنند. دوچرخه سواران استان ما مقام‌های آسیایی و کشوری داشته و اگر حمایت شوند قطعا می‌توانند مدال‌ها و افتخارات بهتری را نیز کسب کنند.
وی با بیان این‌که خانم خاتونی و خواهران دادگر از دوچرخه سواران بااستعداد تبریزی هستند که در تیم‌های دیگر رکاب می‌زنند، خاطرنشان کرد: نیروهای مستعد و بااستعداد زیادی داریم و اگر اسپانسر و حامی داشته باشیم می‌توانیم به تعداد حامیان، تیم دوچرخه سواری آماده کنیم و قطعا جزو سه تیم برتر مسابقات شویم.
هوشیار در خصوص دوچرخه سواران نسل جوان تبریزی نیز گفت: آیدین علی‌یاری یکی از دوچرخه سواران جوان و بااستعداد تبریزی است که قرار است عازم بازی‌های همبستگی اسلامی‌ در روزهای آینده شود یا ستایش وجدی، علی لبیب و دوچرخه سواران باتجربه‌ای چون صفرزاده، حسن سیف الهی، بهنام خسروشاهی(قهرمان استقامت کشور) امیر کلاهدوز، علیرضا صفری و ... را نیز داریم که هنوز هم مستعد رقابت بوده اما چون تیم ندارند این ورزشکاران دیده نمی‌شوند. 
وی افزود: صمدپورسیدی جزو ورزشکاران باتجربه و توانمندی است که امروز در تیم سپاهان رکاب می‌زند و قادر میزبان که اسطوره دوچرخه سواری تبریز است بازنشسته شده و سعید صفرزاده ۳۶ ساله نیز که در تیم مازندران رکاب می‌زند، اکنون نفر اول دوچرخه سواری در ایران است و حتی دکتر رسول هاشم کندی، سرپرست فدراسیون دوچرخه کشور نیز از دوچرخه سواران پیشکسوت تبریزی و جزو اساتید دانشگاه آزاد تبریز است.
وی ادامه داد: مربیانی چون بهزاد کرم زاده، فرشته چلانی، علیرضا محمدی، سیامک جعفرزاد و خطیب شهیدی از جمله مربیان فعال دوچرخه سواری در تبریز هستند.
 با بیان این‌که هیات ورزشی و اداره کل ورزش تا یک حدی می‌توانند از ورزشکار حمایت کنند و باقی حمایت باید از سوی یک ارگان و یا کارخانه و صنعت باشد، گفت: از مسئولان می‌خواهیم که پیگیر این موضوع باشند و چند رشته المپیکی را که پتانسیل قهرمانی در تبریز دارند مثل تکواندو و دوچرخه سواری را حتما در اولویت‌های استان قرار دهند و از صنعت ورزش آذربایجان حمایت کنند. می‌توانند یک حساب به اسم این صنعت باز کنند و هر کارخانه و یا ارگان دولتی بر حسب بودجه خود مبلغی را به آن واریز کند و مبلغ جمع شده برای آذربایجان و صنعت ورزش استان هزینه شود. 
دبیر هیات دوچرخه سواری آذربایجان شرقی ادامه داد: مس‌ سونگون مثل مس سرچشمه و یا مس کرمان یک ظرفیت بسیار بزرگی برای حمایت از ورزش است که از تیم والیبال، تکواندو و شمشیربازی حمایت می‌کند. ما می‌خواهیم که همه پای بیایند و از نمایندگان استان گرفته تا صنعتگران و مسئولان برای ارتقای ورزش استان تلاش کنند و همه موظف به خرج کردن برای ورزش که تضمین کننده سلامتی جامعه است، باشند.
وی با اشاره به حمایت شهرداری از ورزش همگانی به عنوان مسئولیت این ارگان، افزود: مهمتر از ورزش‌های همگانی، پای کار آوردن جوانان برای ورزش قهرمانی است تا جوانان زیر ۲۵ سال انگیزه رقابت سالم را داشته باشند. سیستم کنونی شهرداری نسبت به قبل که عملا ورزش را کنار گذاشته بود، بهتر شده و ما بایستی نگرش خود را نسبت به ورزش در ابتدای گام مثبت کنیم.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری سی و پنجمین دوره تور دوچرخه سواری ایران-آذربایجان در هفتم مهرماه، گفت: این تور بین المللی از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۹۸ (۳۴ سال) بدون وقفه برگزار شده بود اما به دلیل محدودیت‌های کرونایی در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ لغو شد که اکنون قرار است سی و پنجمین دوره آن با برآورد هشت میلیارد تومان هزینه در مهرماه برگزار ‌شود.
هوشیار گفت: قول‌هایی برای تامین این مبلغ داده شده و مدیرکل ورزش استان نیز واقعا پیگیر و علاقمند برگزاری این تور بین المللی است. تمامی بدهی‌های قبلی این تور پرداخت شده و امیدواریم با کمک‌های شهرداری و استانداری بتوانیم به بهترین شکل در مهرماه برگزار کنیم.
وی افزود: هدف ما حضور بالای ۱۰ تیم خارجی و سه تیم ایران در این تور نیمه حرفه‌ای پنج مرحله‌ای در سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل است.
وی تاکید کرد: تور نیمه حرفه‌ای دوچرخه سواری ایران-آذربایجان از اعتبار بالایی برخوردار بوده و تنها تیم‌هایی می‌توانند در آن شرکت کنند که نام آن‌ها در فدراسیون جهانی ثبت شده باشد. تنها دو تیم مازندران و دانشگاه آزاد تبریز از ایران در فدراسیون جهانی دوچرخه سواری ثبت شده‌اند و یک تیم نیز تیم ملی دوچرخه سواری کشور برای رقابت‌ها خواهد داشت.
وی افزود: هدف از برگزاری این تور، بحث توریسم ورزشی و معرفی کشورمان به دنیا است.
انتهای پیام/
دوچرخه سواران تبریزی در تیم‌های دیگر رکاب می‌زنند/نیازمند حامی برای تیم‌داری هستیم خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار