عضو کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح کرد :

علل سوق یافتن ذائقه مردم به سمت طراحان مد و لباس خارجی

1398/01/29 - 16:46 - کد خبر: 704 نسخه چاپی

نصر: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: برای معرفی لباس ایرانی به دنیا، فرهنگ‌سازی، آموزش و طراحی‌های نوین ضروری است.

به گزارش نصر به نقل از فارس، محمداسماعیل سعیدی با اشاره به اینکه ساماندهی مد و لباس باید به روز باشد و نیازهای جوانان و مردم  را به خوبی تشخیص دهد، اظهار داشت: باید به نسبت این تشخیص‌ها، لباس‌ها را طراحی کنند و لباس‌هایی که در شأن و منزلت ایران و مردم ایران است و در چارچوب‌های خاصی است، طراحی شود منتها به نسبت تغییرات و شرایط روز و ذائقه‌هایی که مردم دارند، باید طراحی و عرضه شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس افزود: یکی از مشکلاتی که در گذشته باعث شد که شاهد ورود لباس‌های خارجی با طراحی‌های خارجی باشیم، علاوه بر بحث واردات بی‌رویه و قاچاق، بحث نبود طراحی‌های نوین، جدید و جذاب در مد و لباس بود که باعث شد تا ذائقه مردم به سمت طراحان مد و لباس خارجی برود. در حال حاضر چیزی که اتفاق افتاده باعث شده که جلوی واردات بی‌رویه گرفته شده و طراحان و مجموعه ساماندهی وارد میدان شدند و کمر همت بستند و امیدواریم که ادامه دهند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه آموزش و ارتقاء کیفیت یکی از ضرورت‌های حوزه تولید لباس است گفت: بالاخره یک مدتی حالت رکود در بازار ایجاد شد و بسیاری از تولیدکنندگان ورشکست شدند و کارهای آنها متوقف شد، بسیاردیگر نیز در حالت حضیض تولید می‌کنند و نیاز به حمایت چند جانبه از جمله حمایت آموزش، توجیه، مالی و بازاریابی داریم که می‌تواند مفید و موثر باشد.
 

تعدد و تنوع اقوام باعث شده تا انواع لباس‌ها را داشته باشیم

سعیدی در پاسخ به این سوال که چه کارهایی باید انجام داد تا لباس ایرانی به دنیا معرفی شود، افزود: لباس‌های سنتی و ایرانی را که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که تعدد و تنوع اقوام باعث شده تا انواع لباس‌ها را داشته باشیم و همگی زیبا و خوشتیپ هستند اما متاسفانه از این موضوع غافل شدیم. تنوع رنگ، لباس، مد، شکل و کیفیت لباس‌ها و همچنین تنوع پارچه‌هایی که استفاده می‌شود به نسبت تنوع اقوام ایرانی حتی در داخل خود اقوام نیز متنوع است. به عنوان مثال زمانی که به کردستان رفتم چهار نوع لباس زنانه کردی در مناطق مختلف کردستان وجود داشت.
 

فرهنگ‌سازی برای معرفی لباس ایرانی ضروری است

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: چنانچه بخواهیم این معرفی لباس ایرانی را به یک فرصت تبدیل کنیم و آن را به دنیا معرفی کنیم، قطعا دنیا متوجه خواهد شد. از اروپا و آمریکا مدهای بی‌محتوا و پوچ را به ما عرضه و ذائقه‌سازی می‌کنند اما در کشور خودمان مدهای بسیار شیک و آبرومند و ارزشمند را هنوز نتوانستیم به دنیا معرفی کنیم، از این رو باید فرهنگ‌سازی و آموزش داد و در کنار آن زیرساخت‌ها را آماده کرد.

انتهای پیام/

علل سوق یافتن ذائقه مردم به سمت طراحان مد و لباس خارجی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار