احتمال برخورد یک طوفان خورشیدی با زمین

1401/05/11 - 19:38 - کد خبر: 70353 نسخه چاپی

نصر: اداره ملی اقیانوسی و جوی(NOAA) هشدار برخورد احتمالی یک طوفان ژئومغناطیسی جزئی از نوع G۱ به زمین در روز چهارشنبه(فردا) را اعلام کرده است.

به گزارش نصر، به نظر می‌رسد که زمین در شرف یک طوفان خورشیدی قرار دارد. طوفان نوع جی-۱(G۱-class) می‌تواند نوسانات شبکه برق را تضعیف کند، ماهواره‌ها را تحت تأثیر قرار دهد و به طور بالقوه باعث ایجاد شفق‌های قطبی در مناطق اطراف قطب شمال شود که در این مورد به شکل نوارهای رنگی در آسمان کانادا و آلاسکا دیده می‌شوند. با این حال، این نوع از طوفان خورشیدی، ضعیف‌ترین نوع از پنج مورد طبقه‌بندی شده توسط اداره ملی اقیانوسی و جوی است.
این طوفان ژئومغناطیسی به دلیل وجود یک حفره تاجی در ناحیه جنوب غربی چهره خورشید ایجاد شده است. این حفره "مواد گازی" را به بیرون پرتاب می‌کند.
مایک کوک(Mike Cook)، که درعملیات‌های مربوط به هواشناسی فضایی فعالیت دارد، به دیلی‌میل گفت که این حفره با پرتاب بادهای خورشیدی در یک جریان، سرعت بادهای خورشیدی را افزایش داده است. او همچنین خاطرنشان می‌کند که براساس پیش‌بینی‌ها این بادهای خورشیدی طوفانی از نوع G-۱ ایجاد می‌کنند، اما باید دید که آیا این پیش‌بینی طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده محقق می‌شود یا خیر.
مرکز پیش‌بینی هوای فضایی اداره ملی اقیانوسی و جوی، این طوفان‌ها را در پنج دسته طبقه‌بندی می‌کند که مورد اول ضعیف‌ترین و مورد پنج قوی‌ترین در این دسته‌بندی است.
طوفانی که برای این هفته پیش‌بینی شده است، تأثیر بسیار کمی بر ماهواره‌ها و فناوری‌های روی زمین خواهد داشت. با این حال، ممکن است حیوانات مهاجری را که از میدان مغناطیسی زمین به عنوان ابزار ناوبری استفاده می‌کنند، گیج کند. علت آن نیز این است که طوفان‌های ژئومغناطیسی باعث ایجاد جریان‌های الکتریکی در مغناطیس‌سپهر و یونوسفر می‌شود.
یک شراره نوع C۹.۳ نیز در روز یکشنبه از خورشید خارج شد. شراره‌های نوع C کوچک هستند و عواقب قابل توجه کمی بر زمین می‌گذارند، اما دیدن آنها هیجان‌انگیز است.
اگر تقریباً با سرعت ۵۵۰ مایل بر ساعت(۸۸۵ کیلومتر بر ساعت) سفر کنید، ۱۶۹ هزار و ۹۰ ساعت طول می‌کشد تا به خورشید برسید.
شراره‌های خورشیدی به خودی خود باعث ایجاد طوفان ژئومغناطیسی نمی‌شوند، بلکه این تنها در صورتی رخ می‌هد که خروج جرم از تاج خورشیدی(CME) با شراره‌هایی که در جهت زمین هستند، همراه باشد.
زمین در روز ۱۹ ژوئیه یک طوفان خورشیدی را تجربه کرد که شفق‌های قطبی خیره‌کننده‌ای را در شمال ایالات متحده و کانادا به وجود آورد.
همچنین براساس گفته‌ مرکز پیش‌بینی هوای فضایی اداره ملی اقیانوسی و جوی انتظار می‌رود که یک طوفان خورشیدی نوع G۱ در اوایل روز پنجشنبه و اواخر روز جمعه بر سیاره ما تأثیر بگذارد.
انتهای پیام/
احتمال برخورد یک طوفان خورشیدی با زمین خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار