سومین روز از ماه محرم؛

بلندترین عَلَم حسینی کشور در مراغه برافراشته شد

1401/05/10 - 18:37 - کد خبر: 70230 نسخه چاپی

نصر: عزداران حسینی در مراغه طبق سنت قدیمی در سومین روز از ماه محرم با برافراشتن عَلَم چهل متری با علمدار کربلا حضرت عباس بن علی(علیه السلام) همنوا شدند.

به گزارش نصر، علم بندی مراغه از آیین‌های مذهبی و سنتی در آذربایجان شرقی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مردم طبق سنتی قدیمی در سومین روز محرم به یاد ورود کاروان امام حسین (ع) به کربلا آیین علم بندی برگزار و آیین‌های عزداری محرم را آغاز می‌کنند.
این مراسم همه ساله با شکوه خاصی در تمامی محلات شهر مراغه در جوار مساجد، تکیه‌ها و حسینیه‌های به یاد علمدار کربلا برگزار می‌شود.
با شکوه‌ترین مراسم علم بندی در مراغه و آذربایجان شرقی در محله دروازه این شهر که از محله‌های قدیمی است برگزار می‌شود. بلندی علم محله دروازه مراغه بیش از ۴۰ متر است.
عاشقان و دلدادگان سالار شهیدان علاوه از مراغه از شهر‌های مختلف آذربایجان شرقی و غربی در میدان امام حسین علیه السلام این شهر گردهم می‌آیند و با برافراشتن علم عزای حسینی عزاداری دهه محرم را در این شهر آغاز می‌کنند.
در این روز علاوه بر محله دروازه علم عزداری در ۳۰ محله و روستا‌های مراغه به یاد شهدای کربلا برافراشته می‌شود تا اربعسن حسینی به نشانه عزداربودن مردم این شهر در عزای شهدای کربلا در اهتزاز است.
محقق و نویسنده مراغه‌ای گفت: مراسم علم بندی در مراغه قدمتی بیشتر از ۳۰۰ سال دارد و به عنوان یکی از آیین مذهبی و سنتی آذربایجان شرقی در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.
آقای مهدی پولادی افزود: علم بندی نماد برافراشتن علم و خیمه سالار و سرور شهیدان در صحرای کربلا است.
وی اضافه کرد: در این روز عزاداران حسینی از مناطق مختلف استان‌های آذربایجان شرقی و غربی در این عزاداری حاضر می‌شوند.
در این روز دلدادگان سالار و سرورشهیدان نزدیک به ۵۰۰ راس قربانی ذبح و گوشت آن را در میان عزاداران و نیازمندان پخش می‌کنند.
انتهای پیام/
بلندترین عَلَم حسینی کشور در مراغه برافراشته شد نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار