به تبریز سفر کنید/

ویترینی از شغل‌های از یاد رفته در موزه مشاغل تبریز

1401/05/10 - 16:29 - کد خبر: 70216 نسخه چاپی

نصر: تبریز را همه با لقب اولین‌ها می‌شناسند. شهری که همیشه سورپرایز خاصی برای اهالی، گردشگران و مسافران خود داشته و هیجان فوق العاده‌ای برای آنها به ارمغان آورده است. یکی از این اولین‌ها، موزه مشاغل و بازار این شهر است.

به گزارش نصر، موزه‌ای که زمینه آن بسیار متفاوت‌تر از سایر موزه‌ها بوده و برای همه ایرانی‌ها بخصوص مردم شهر تبریز جذابیت خاصی دارد. زیرا بخش بسیار مهمی از بافت قدیمی و تاریخی شهر تبریز در این موزه تصویرسازی شده‌اند.
موزه مشاغل و بازار تبریز موزه‌ای کاملا متفاوت و منحصر به فرد است. نزدیکی موزه مشاغل تبریز به بازار بزرگ و سایر نقاط دیدنی این شهر، مزیت بسیار خوبی برای آن محسوب می‌شود. موزه مشاغل و بازار تبریز را می‌توان ماکت کوچکی از قلب تپنده شهر تبریز دانست. تماشای مشاغل از یاد رفته و فضای کلی این موزه، حس و حال بسیار خوبی به شما القا خواهد کرد.

تاریخچه و معماری موزه مشاغل و بازار تبریز
۲۱ اردیبهشت سال ۱۳۹۶، شهرداری منطقه ۸ تبریز طی اقدامی جالب و منحصر به فرد، موزه مشاغل و بازار تبریز را به عنوان اولین موزه تخصصی بازار افتتاح کرد. در این موزه، همه اشیاء مهم و کاربردی در اصناف مختلف بازار تبریز از جمله بزازی‌ها، دواخانه، تلگراف‌خانه و صرافی‌ها گرد هم آمده‌اند.
معماری موزه مشاغل و بازار تبریز که حاصل کار معماران مشهور شهر تبریز است، با طرح سنتی خاص خود همه بازدیدکنندگان را مسحور تماشا می‌سازد. ناگفته نماند که ایده راه‌اندازی چنین موزه‌ای ۲۵ سال قبل از احداث موزه در ذهن برادران سرابی شکل گرفته و از آن زمان به بعد، آنها تمام تلاش خود را برای گردآوری اشیا و اطلاعات لازم به کار بستند. البته این موزه بعد از چندین سال شروع به کار طی دوره‌ای بسته نگه داشته شد که دوباره در مرداد ۱۴۰۱ به همت شورای اسلامی شهر و همچنین شهرداری تبریز دوباره فعالیت خود را از سر گرفت.
موزه استاد بهتونی نیز که نزدیک به سه سال در ساختمان انجمن شهر، ساختمانی که با دستور قضایی ساختمان پلمب شده، باقی مانده و موزه فوق به تعطیلی کشیده شده بود، با پیگیری شورای شهر تبریز بخصوص سیدکاظم زعفرانچی‌لر، موزه و آثار استاد بهتونی به یخچال صادقیه منتقل شد و همزمان با افتتاح موزه مشاغل، موزه استاد بهتونی نیز افتتاح و جهت بازدید تقدیم شهروندان عزیز شد.

آنچه در موزه مشاغل و بازار تبریز می‌توان تماشا کرد
سینمای قدیم و نمایشگاه‌ عکس در کنار عناصری که معرفی‌کننده نحوه و روال کسب و کار مردمان سال‌های گذشته هستند، زیبایی‌های موزه مشاغل و بازار تبریز را صد چندان کرده‌اند.
کافی است شما در سه طبقه موزه مشاغل و بازار تبریز قدم بزنید تا در هر طبقه زیبایی‌های فرهنگی و هنری تبریز قدیم را به نظاره بایستید. در یکی از این طبقات می‌توان حجره‌ها را دید. حجره‌هایی که بازدیدکننده را به کوچه پس کوچه‌های تاریخ هدایت می‌کنند.
معرفی مشاغلی مثل آهنگری، بزازی، عطاری و چندین شغل دیگر که امروزه به دست فراموشی سپرده شده‌اند، از دیگر ظرایف موزه مشاغل و بازار تبریز به شمار می‌روند. اگر بعد از خرید بلیط هواپیما و سفر به تبریز گذرتان به این موزه افتاد به هیچ وجه از تماشای عکس‌های قدیمی، کتاب‌ها و اسناد قدیمی در این موزه غافل نشوید.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از موزه مشاغل و بازار چه قدر است؟
از آنجایی که معمولا بلیت ورودیه موزه مشاغل و بازار تبریز رایگان بوده و هزینه‌ای بابت آن دریافت نمی‌شود، تماشای این موزه می‌تواند بسیار مقرون به صرفه باشد.
بنابراین اگر سفری به شهر تبریز ترتیب دادید، بد نیست حدود یک تا دو ساعت از زمان خود را به آشنایی با زیبایی‌های موزه مشاغل و بازار تبریز اختصاص دهید.

فصل مناسب برای بازدید از موزه مشاغل و بازار چه زمانی است؟
شهر تبریز معمولا از اواسط فروردین تا اواخر مهر آب و هوای فوق العاده خوب، دلنشین و مطبوعی دارد. بنابراین در طول این زمان می‌توانید سفری به این شهر داشته باشید و فضای موزه مشاغل و بازار را به راحتی لمس کنید.

چگونه به موزه مشاغل و بازار برویم؟
اگر بخواهیم موقعیت مکانی موزه مشاغل و بازار تبریز را به طور دقیق بیان کنیم، باید اشاره‌ای داشته باشیم به انتهای بازار تبریز؛ جایی که به مهرانه رود یا همان پل قاری چسبیده است.
این مکان معمولا در طول سال بسیار شلوغ و پر رفت و آمد بوده و استفاده از خودروی شخصی در آن واقعا دردسرساز است. ضمنا، کوچه‌ای که این موزه در آن واقع شده بسیار باریک است. بنابراین اگر با خودروی شخصی می‌خواهید به تماشای موزه بروید باید در فاصله دورتری آن را پارک کنید. اما اگر سوار اتوبوس‌های بازار تبریز شوید و اندکی زحمت پیاده روی به خود بدهید دیگر نیازی به نگرانی در مورد جای پارک نخواهید داشت.
انتهای پیام/
ویترینی از شغل‌های از یاد رفته در موزه مشاغل تبریز نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار