استاندار آذربایجان شرقی عنوان کرد:

گردش مالی ۲۴۰ هزار میلیارد تومانی صنایع فولادی در آذربایجان‌شرقی

1401/05/10 - 12:29 - کد خبر: 70174 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به نقش مهم و تعیین‌کننده صنعت فولاد در توسعه صادرات و رونق بخش تولید، گفت: تأمین مواد اولیه و حل مشکلات حمل‌ونقل صنعت فولاد از اولویت‌های مدیریت استان برای توسعه این صنعت است.

به گزارش نصر، عابدین خرّم امشب در نشستی با مدیران صنایع فولادی استان، با قدردانی از عملکرد درخشان بخش خصوصی استان در این صنعت،  اظهار کرد: با همت و تلاش بخش خصوصی، آذربایجان شرقی از قطب‌های تولید فولاد در کشور است و مسئولان استان وظیفه دارند برای حل مشکلات این صنعت تلاش کنند.
وی با تاکید بر پیگیری جدی مسئولان برای حل مشکلات این صنعت بویژه مشکلات گمرکی و مالیاتی، گفت: تأمین مواد اولیه و مسائل مربوط به حمل‌ونقل، مهم‌ترین مشکلات این صنعت هستند که اگر بتوانیم آنها را حل کنیم، تولید در این بخش به‌صرفه‌تر خواهد بود.
خرّم ادامه داد: در سفر رئیس جمهور به استان، موضوع تأمین مواد اولیه صنایع فولادی مطرح و با اختصاص یک معدن سنگ‌آهن برای استان موافقت شد که مصوبه مربوط به آن ابلاغ شده است.
وی افزود: سازمان صمت با همکاری معاونت اقتصادی استانداری برای تحقق این مصوبه پیگیری‌های لازم را انجام دهد تا با حل بخشی از مشکل تأمین مواد اولیه، بتوانیم پایه تولید استان را در این صنعت تقویت کنیم.
استاندار آذربایجان شرقی درخصوص مشکلات مربوط به حمل‌ونقل در صنعت فولاد نیز خواستار بررسی کارشناسی و تخصصی برای شناسایی موانع استفاده این صنعت از حمل‌ونقل ریلی شد.
وی درخصوص قیمت‌گذاری صادراتی برای محصولات فولادی نیز گفت: صنعت فولاد یک فرصت ویژه برای توسعه صادرات استان است و برای مشکلات مربوط به قیمت‌گذاری صادراتی این صنعت تلاش می‌کنیم.
استاندار آذربایجان شرقی از فعالان و صاحبان صنایع فولادی هم خواست تا بر عملکرد واحدهای فعال در این صنعت نظارت کرده و اجازه ندهند مسائلی مانند ایجاد شرکت‌های صوری، عملکرد این صنعت را تحت تأثیر قرار دهد.
محمد کلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه از تمهیدات استان برای حل مشکلات صنعت فولاد سخن گفت و افزود: امسال با وجود ابلاغ یک روز قطعی برق برای صنایع، میانگین مصرف برق در صنعت فولاد افزایش هم داشت که نشان می‌دهد فعالیت این صنعت دچار وقفه و رکود نشده است.
رئیس هیأت مدیره انجمن فولاد آذربایجان هم از فعالیت ۶۰ واحد فعال فولادی در استان خبر داد و گفت: ظرفیت اسمی این واحدها، ۱۱ میلیون تن است که ۱۵ درصد از محصولات فولادی کشور را تولید می‌کنند و با گردش مالی ۲۴۰ هزار میلیارد تومان، رتبه نخست تولید محصولات فولادی در بخش خصوصی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.
کریم رحیمی افزود: ۳۲ درصد از صادرات استان مربوط به محصولات فولادی است و صنایع فولادی استان درمجموع ۸ درصد از صادرات فولاد کشور را عهده‌دار هستند.
وی همچنین تأمین مواد اولیه، مشکلات ناشی از بورس کالا، عوارض صادراتی، بخشنامه‌های خلق‌الساعه، قطعی برق و گاز، حمل‌ونقل و لجستیک، بازگشت ارز، استرداد ارزش افزوده، تعیین قیمت پایه صادراتی، کمبود تجهیزات گمرکی، عدم امکان تولید محصولات به سفارش مشتریان و مشوق‌های صادراتی را از مهم‌ترین مشکلات صنعت فولاد استان برشمرد و خواستار تکمیل زنجیره تولید و زنجیره ارزش نهایی این صنعت، برقراری تجارت ترجیحی با کشورهای همسایه و مساعدت دستگاه‌های دولتی در احداث نیروگاه‌های مقیاس کوچک توسط صنایع فولادی شد.
تعدادی از مدیران صنایع فولادی استان هم در این جلسه به بیان دیدگاه‌های خود درخصوص مسائل و مشکلات این صنعت پرداختند. 
انتهای پیام/
گردش مالی ۲۴۰ هزار میلیارد تومانی صنایع فولادی در آذربایجان‌شرقی خبرگزاری فارس

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار