فرماندار جلفا:

۲۰۰ میلیارد تومان برای احداث جاده مرزی جلفا اختصاص یافت

1401/05/10 - 11:55 - کد خبر: 70167 نسخه چاپی

نصر: فرماندار جلفا گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر استانی رییس جمهور به آذربایجان شرقی برای احداث جاده مرزی این شهرستان اختصاص یافت.

به گزارش نصر، اسماعیل عطاپور روز دوشنبه با بیان اینکه این اعتبار برای سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ پیش بینی شده است، افزود: علاوه بر این اعتبار، ۱۵۰ میلیارد تومان نیز برای انسداد مرزی و حدود ۳۲۲ میلیارد تومان نیز در حوزه کشاورزی و اجرای طرح های انتقال آب از جلفا اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه مجموع اعتبارات مستقیم و غیرمستقیم از سایر دستگاه های استانی اختصاص یافته در سفر رییس جمهوری به این شهرستان بیش از یک هزار میلیارد تومان است، اظهار داشت: این شهرستان از ظرفیت بالایی در حوزه های مختلف تجاری، صنعتی و گردشگری برخوردار است و توسعه و سرمایه گذاری در این حوزه ها در اولویت قرار دارد.
فرماندار جلفا با اشاره به قدمت بیش از ۱۳۲ ساله گمرک جلفا و پایانه های مستقر در این شهرستان، گفت: وجود این پایانه ها، حاکی از اهمیت و ظرفیت بالای این شهرستان در حوزه تجارت است.
عطاپور، ادامه داد: در سال جاری با اقدامات انجام شده از جمله در زمینه روان سازی امور، تسهیل در زمان ترد کامیون ها و افزایش امنیت در پایانه های مرزی جلفا و نوردوز، میزان تردد کامیون ها از این پایانه ها حدود سه برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافت و از حدود ۲۵۰ تردد روزانه کامیون ها به ۸۰۰ تردد رسید.
وی با اشاره به توسعه مراودات سیاسی و اقتصادی این منطقه با کشورهای همسایه، یادآوری کرد: به دنبال توسعه این همکاری ها، میزان صادرات از لحاظ وزنی و ارزش کالا نیز بیش از ۳۸ درصد در پایانه نوردوز و حدود ۳۰ درصد در کمرگ جلفا افزایش یافته است.
فرماندار جلفا با اشاره به سفر اخیر رییس جمهوری به جلفا و حضور در منطقه صفر مرزی و مزار شهدای ۱۳۲۰، گفت: این سفر و حضور در این مناطق حاوی ۲ پیام اساسی حفاظت و دفاع از تمامیت ارضی کشور و آمادگی برای توسعه مراودات و همکاری ها با کشورهای همسایه در زمینه های مختلف بود.

۳۳۰ میلیارد تومان برای خرید و نصب دستگاه های ایکس ری باری و مسافری پایانه های مرزی جلفا و نوردوز هزینه شده است
عطاپور، افزود: ۳۳۰ میلیارد تومان برای خرید و نصب دستگاه های ایکس ری باری و مسافری پایانه های مرزی جلفا و نوردوز هزینه شده که شامل ۱۵۰ میلیارد تومان برای خرید و نصب ۲ دستگاه ایکس ری باری و ۱۵ میلیارد تومان برای خرید و نصب ۲ دستگاه ایکس ری مسافری هر کدام از پایانه های مرزی است.
وی با بیان اینکه ایکس ری مسافری در هر ۲ پایانه مرزی نصب و راه اندازی شده است، یادآوری کرد: هم اکنون دستگاه ایکس ری باری نوردوز نصب شده ولی به لحاظ برخی ایرادات فعلا فعالیت نمی کند و دستگاه ایکس ری جلفا نیز خریداری شده و در جانمایی آن مشکل وجود دارد که اقدامات لازم برای نصب و راه اندازی آن نیز انجام می شود.
فرماندار جلفا گفت: برای نصب و راه اندازی این دستگاه ها طرح جامع در پایانه های نوردوز و جلفا در حال مطالعه از سوی مشاور است که با اجرای این طرح بسیاری از مشکلات این پایانه ها حل می شود.
عطاپور، ادامه داد: در این راستا با توجه به جغرافیای منطقه و تردد کامیون ها، مقرر شد ضلع غربی پایانه مرزی جلفا توسعه یابد که این اقدام پس از صدور مجوز از سوی کمیسیون رودخانه های مرزی کشور انجام خواهد شد.
وی با اشاره به فعالیت شبانه روزی گمرک نوردوز و جلفا، اظهار داشت: با روان سازی فرایندها در پایانه های نوردوز و جلفا، میزان ایستایی حدود ۵۰۰ متری کامیون ها در مسیر تردد کاهش یافت و هم اکنون با وجود افزایش ترددها، کامیون ها بدون ایستایی در این مسیر تردد می کنند.
فرماندار جلفا با بیان اینکه جاده خاکی مرزی بین پل چوبی پایانه جلفا و پل آهنی به طول حدود ۲ کیلومتر پس از حدود ۳۵ سال در راستای تسریع در تردد کامیون ها آسفالت شده است، گفت: اقدامات انجام شده در پایانه های مرزی نوردوز و جلفا موجب جلب رضایتمندی رانندگان کامیون های تردد کننده در این پایانه ها شده است.

۳۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در جلفا فعالیت می کنند
عطاپور، با اشاره به ظرفیت بالای جلفا در حوزه صنعت، افزود: در زمان کنونی بیش از ۳۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در زمینه های مختلف در این شهرستان فعالیت می کنند که از جمله بزرگترین واحد گلخانه ای خاورمیانه با حدود ۸۰ هکتار در زمینه تولید انواع میوه های گلخانه ای در این شهرستان فعال است.
وی با بیان اینکه چندین واحد گلخانه ای نیز با همین وسعت و بیشتر از آن نیز در حال احداث در این منطقه است، اظهار داشت: عمده تولیدات واحدهای تولیدی و صنعتی این شهرستان به خارج صادر می شود.
فرماندار جلفا گفت: هم اکنون باغ های مدرن در حال شکل گیری در دشت های گردیان، گلفرج و یکانات است و انتقال آب از رودخانه ارس به این دشت ها جزو برنامه های این شهرستان است.  

پنج میلیون مسافر به جلفا تردد کرده اند
عطاپور، با اشاره به ظرفیت گردشگری شهرستان جلفا، ادامه داد: در پنج ماه امسال حدود پنج میلیون مسافر به این شهرستان تردد کرده اند که از این تعداد حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مربوط به ایام عید نوروز است.
وی با تاکید بر ضرورت معرفی و شناسایی ظرفیت های گردشگری این منطقه به گردشگران و مسافران، یادآوری کرد: هم اکنون حدود سه هزار تخت برای اسکان مسافران در هتل ها و مسافرپذیرهای این شهرستان وجود دارد.
عطاپور، توسعه بوم گردی را از دیگر برنامه های حوزه گردشگری در این شهرستان اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به استقبال مسافران برای تردد به این شهرستان، توسعه و سرمایه گذاری در احداث هتل و حوزه بوم گردی، موجب رونق گردشگری منطقه می شود.
انتهای پیام/
۲۰۰ میلیارد تومان برای احداث جاده مرزی جلفا اختصاص یافت خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار