نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:

بدون نیروی ماهر توسعه محقق نمی‌شود 

1401/05/09 - 18:44 - کد خبر: 70114 نسخه چاپی

نصر: امام جمعه تبریز گفت: مطمئنا بدون اتکا به نیروی ماهر راه رسیدن به پیشرفت فراهم نمی‌شود، هرچند از ظرفیت بالایی اگر برخوردار باشیم بدون نیروی ماهر توسعه محقق نمی‌شود چرا که فراهم سازی فرصت‌های برابر تنها با مهارت آموزی فراهم خواهد شد. 

به گزارش نصر، عصر امروز تلاشگران عرصه مهارت آموزی، فعالان بخش خصوصی، صنایع و صنوف و نخبگان مهارتی استان آذربایجان شرقی با نماینده ولی فقیه دیدار کردند. 
آیت الله محمد علی آل هاشم در ابتدای جلسه ضمن تسلیت فرارسیدن ایام حزن و اندوه سرور و سالار شهیدان، با اشاره به هفته ملی مهارت گفت: ۶ مرداد روز ملی کارآفرینی و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای است به تمامی کسانی که در سازمان فنی و حرفه ای مشغول هستند این هفته را تبریک عرض می کنم. وی در ادامه به نقش مهم سازمان فنی و حرفه ای پرداخت و اظهار داشت: کارآفرینان نقش و جایگاه خاصی در پیشرفت و اقتصاد کشورمان دارند، حضور کارآفرینان به عنوان راهبرد جدید در سازمان‌ها و استفاده از فرصت‌ها برای بهره مندی و رشد و بقای سازمان اهمیت خاصی دارد که به کمک کارآفرینان و ایده های جدید تلاش ها را با توجه به نیاز روز به محصول تبدیل کردند. 
وی تاکید کرد: امروز مهارت آموزی و مهارت افزایی یکی از سیاست‌های اشتغال بوده و کسب دانش و مهارت های نوین یکی از اساسی ترین اصول توسعه اقتصاد پایدار به شمار می آید. 
آل هاشم افزود: نظام آموزش فنی و حرفه‌ای مهمترین بخش نظام آموزشی کشور است، چرا که تربیت نیروی انسانی ماهر در بخش فنی و حرفه‌ای از مهمترین رویکرد های سازمان فنی و حرفه ای به شمار می‌آید و لازم است توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از اهمیت ویژه ای برخوردار شود چرا که این رمز دستیابی به توسعه پایدار است. 
وی در ادامه با اشاره به اینکه پرداختن به موضوع آموزش بسیار اهمیت داشته و ضرورت دارد گفت: تکیه بر افزایش توانایی فنی و حرفه‌ای نیروی انسانی گامی استوار در نیل به خودکفایی در زمینه فناوری نیز به حساب می آید. 
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در بخش دیگر سخنان خود به مدیران سازمان فنی و حرفه ای استان گفت: با توجه به تغییرات دنیای کار تنوع کار و رشد آن ها در آینده وظایف امروز سازمان فنی را افزایش و اهمیت تربیت نیروی ماهر را دو چندان کرده است. 
آل هاشم به چالش های پیش روی سازمان فنی و حرفه ای پرداخت و گفت: اکنون با کمبود مشاوران زبده و مطلع، کم توجهی به نیروی سرمایه‌های اجتماعی و مشارکت غیر فعال بخش خصوصی مواجهیم؛ نظام آموزشی فنی حرفه ای باید با سرمایه‌گذاری بر نیروی کار تمام تلاش خود را در جهت توسعه به کار ببندد. 
وی افزود: امروز کار شما بسیار حساس و سنگین است و باید تلاش کنید با نقش سازمان فنی حرفه ای نگاه بلندمدت با تدبیر و برنامه‌ها و مهارت‌آموزی؛ گفتمان برتر کشور در این باب باشید. 
آل هاشم گفت: مطمئنا بدون اتکا به نیروی ماهر راه رسیدن به پیشرفت فراهم نمی‌شود، هرچند از ظرفیت بالایی اگر برخوردار باشیم بدون نیروی ماهر توسعه محقق نمی‌شود چرا که فراهم سازی فرصت‌های برابر تنها با مهارت آموزی فراهم خواهد شد. 
وی در ادامه تاکید کرد: باید نسبت به مهارتی شدن نیروی انسانی و متناسب با نیاز بازار کار اقدام کنیم. 
نماینده ولی فقیه در استان اضافه کرد: مهارت آموزی در سازمان فنی حرفه ای فضایی برای توسعه پیشرفت کشور فراهم می کند، این مسئله باید با فرهنگ‌سازی و بسته‌های تشویقی به منظور ایجاد انگیزه انجام شود. 
آل هاشم ادامه داد: فراگیری آموزش‌های مهارتی برای جوانان و توسط خود جوانان ضرورت و زمینه ساز موفقیت در زندگی و رفع بیکاری است. 
وی گفت: تا زمانی که در کشور به ارتباط مستقیم با آموزش و اقتصاد به کار توجه نشود انبوهی از بیکاری را خواهیم داشت. 
امام جمعه تبریز سپس به موضوع مدرک گرایی اشاره کرد و افزود: کارآموزی و مهارت افزایی یک حلقه گمشده است و در این میان در کنار مهار تفکر مدرک‌گرایی باید مقدمه ایجاد کسب و کار را فراهم کنید، خیلی ها ممکن است مدرک داشته باشند اما مدرک بدون تخصص. 
وی به سازمان های دیگر آموزشی اشاره کرد و اظهار داشت: باید سازمان‌های دیگر مرتبط و اجرایی به شما کمک کنند؛ آموزش و پرورش و  دانشگاه‌ها باید افزون بر آموزش های تئوری آموزش‌های عملی را در برنامه خود قرار دهند. 
امام جمعه تبریز با اشاره به بازدیدی که از دانشگاه فنی و حرفه ای داشت، گفت: در بازدید از دانشگاه فنی و حرفه ای خیلی امیدوار شدم، کسی که در آن دانشگاه تحصیل می‌کند آینده اش بسیار درخشان است. 
وی افزود: صاحب نظران نیز بر این باورند که باید کارآفرینی در جوانان رونق یابد؛ متاسفانه در کشور ما همه به دنبال میز اند، همه به دنبال رئیس بودن هستند؛ اقدام والدین در گذشته و فرستادن فرزندانشان نزد استاد کاران به منظور مهارت آموزی نقش مهمی در استقلال کودکان داشت، در زمان حاضر والدین به دلایل منطقی و غیرمنطقی اتکا به نفس را از کودکان خود سلب کردند. 
آل هاشم تصریح کرد: شناخت توانایی، تقویت خودباوری و متکی به خود بودن لازمه مهارت‌آموزی است، فرهنگ مهارت آموزی از کودکی باید نهادینه شود نسل دیروز در بازار امروز موفق عمل کرده است. نماینده ولی فقیه در پایان خاطرنشان کرد: اگر دغدغه شغلی برای آینده فرزندانمان داشته باشیم باید آنها را به سمت مهارت آموزی هدایت کنیم، نقش فنی و حرفه ای در پادگان ها و بین سربازان بسیار حائز اهمیت و موثر است. 

در ابتدای این مراسم "علی مشایخی" مدیر کل فنی و حرفه ای استان گفت: اداره کل سازمان فنی و حرفه ای رسالت تربیت نیروی ماهر، متخصص و متعهد جهت رفع نیاز های جامعه را به عهده دارد. 
وی با اشاره به اینکه این سازمان زیر مجموعه وزارت کار است، گفت: از لحظه ای که این مسئولیت را به عهده گرفتیم خود را به رویکرد تحول آفرین مکلف کردیم و امیدواریم که بتوانیم فعالیت خود را به سمت بیانات مقام معظم رهبری در راستای دانش بنیان هدایت کنیم. 
وی از دو طرح سازمان فنی و حرفه ای خبر داد و افزود: طرح کهاد و نخلستان که امور قبل و بعد از فارغ التحصیلی را شامل می‌شود؛ فعالیت آموزشی این سازمان در دو بخش خصوصی و دولتی است که در گذشته برای اخذ مجوز نیاز به 8 ماه زمان بود که خوشبختانه این مدت را به سه روز کاهش دادیم. 
مشایخی گفت: اخذ مجوز 27 مورد تاسیس آموزشگاه در دولت مردمی آقای رئیسی، ورود به مسئله شغلی و مهارت افزایی زندانیان، ایجاد فرصت های اشتغال، چالش های مربوط به ماده 16 و... از دیگر فعالیت های سازمان است. 
در پایان این مراسم از فعالان مجموعه های ایران خودرو، تراکتورسازی، ماشین سازی، نقشینه چاپ و کاشی تبریز تجلیل شد. 
انتهای پیام/
بدون نیروی ماهر توسعه محقق نمی‌شود  محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار