استاندار آذربایجان شرقی:

طرح انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب تبریز در احیای دریاچه ارومیه موثر است

1401/05/08 - 16:09 - کد خبر: 69970 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه دولت سیزدهم برای احیا و جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه اقدامات مناسبی را برنامه ریزی و آغاز کرده است، گفت: طرح انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب تبریز از اقدامات موثر در این راستا است.

به گزارش نصر، عابدین خرم روز شنبه در آیین راه اندازی پروژه انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب تبریز اظهار کرد: دریاچه ارومیه عامل مهمی در حفظ محیط زیست منطقه است که وضعیت آن نگرانی‌هایی را به دنبال داشت در واقع اگر به سمت خشک شدن پیش می رفت استان های شمال غرب کشور را دچار حادثه غم انگیز زیست محیطی می کرد.
وی افزود: پیش از این نیز تلاش هایی برای احیای دریاچه ارومیه انجام شده و بخش مهمی از آن نیز در حال اجرا می باشد.
خرم یادآور شد: زود بازده ترین طرح در کوتاه مدت برای احیای دریاچه ارومیه لایروبی رودخانه ها، اصلاح الگوی کشت، پایدارسازی حوضه دریاچه ارومیه به لحاظ جلوگیری از از طوفان های شنی می باشد که البته باید فکر مبنایی بر این اساس صورت گیرد، بارندگی ها از سال ۱۳۸۰ رو به کاهش بوده و یکی از اصلی ترین مشکلات خشک شدن دریاچه ارومیه این موضوع است.
استاندار آذربایجان شرقی یادآور شد: آذربایجان شرقی ۱۱ درصد سهم احیای دریاچه ارومیه را برعهده دارد و متعهد شده است، بر این اساس رهاسازی آب از سدها که از ابتدای امسال نیز انجام شده از جمله دیگر اقدامات استانی است که برای احیا انجام شده و امسال تاکنون ۱۲ میلیون مترمکعب از سد قلعه چای عجب شیر به دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.
خرم تاکید کرد: بخش مهمی از طرح احیای دریاچه ارومیه مربوط به تصفیه خانه تبریز و انتقال پساب  این کلانشهر به دریاچه ارومیه است که تصفیه‌خانه سهند و آذرشهر نیز جزو این طرح به حساب آمده بر این اساس باید از سرعت بالایی نیز برخوردار شود تا پساب آنها موجب احیا شود که در سال ۱۴۰۲ محقق می شود.
وی یادآور شد: از ۱۲۳ میلیون مترمکعب تصفیه خانه تبریز اکنون با این طرح ۷۰ میلیون متر مکعب محقق شده و به دریاچه ارومیه می رسد.


استاندار آذربایجان شرقی یادآور شد: بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است که در تحقق آن مسئولین استان نمایندگان مجلس کارکنان آب منطقه ای و آب و فاضلاب تاثیرگذاری داشتند و نقش خود را ایفا کردند.
وی با اشاره به اینکه گرمای هوا در تابستان اکنون به حداکثر خود در این ماه رسیده است، گفت: با این وجود با اقداماتی که انجام شده تاکنون قطعی آب در تبریز نداشتیم و مدیریت آب در حوزه های مختلف مدیریت سدها، پایاب سد ها و آب شرب توسط آب منطقه‌ای موجب شده تا وقفه‌ای در این موضوع مهم ایجاد نشود.
وی همچنین گفت: تا پایان سال جاری چندین طرح پایاب و مدیریت سدها نیز در استان افتتاح می شود.

برای تکمیل طرح باید مدول دوم تصفیه خانه تبریز به اتمام برسد 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: پروژه انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب تبریز به دریاچه ارومیه مرحله اول آن ۷۰ کیلومتر بوده و ۱۰ کیلومتر آن توسط لوله انجام می شود که ظرفیت آن تا ۱۲۰ میلیون متر مکعب افزایش می یابد .
یوسف غفارزاده تاکید کرد: برای اینکه این افزایش محقق شود و پساب کلانشهر به طور کامل به دل دریاچه برسد مدول دوم تصفیه خانه تبریز باید تحویل داده شود.
وی افزود: پروژه انتقال پساب تصفیه شده تبریز به دریاچه ارومیه شامل چهار پروژه تاسیسات پرداخت و جمع آوری پساب در ابتدای خط انتقال خط لوله به طول ۱۰ کیلومتر و شیر خانه های واقع در مسیر خط لوله به تعداد ۲۶ حوضچه و همچنین تخلیه تحتانی و حوضچه آرامش در انتهای خط لوله می باشد.
وی همچنین گفت: این طرح ابزاری برای مدیریت آب می باشد که از برداشت های غیرمجاز جلوگیری کرده البته در ماه‌های گذشته برای مدیریت آب استان سردهنه سازی و مدیریت توسط دریچه ها برای کنترل آب انجام شده که این طرح ها نیز جزئی از ابزارهای مدیریتی به حساب می آید.
غفارزاده ادامه داد: طرح یاد شده باید ادامه یابد تا در فازهای بعدی هم به دریاچه ارومیه آب بیشتری برسد البته در ادامه باید مقطع خاکی برای این طرح ایجاد شود تا آب به طور کامل به دریاچه برسد و از هدر رفت آن جلوگیری شود بر این اساس امیدوارم با این طرح ها حق آبی دریاچه ارومیه احیا شود.
وی اعلام کرد:  بر این اساس ۲۴۱ کیلومتر مسیر رودخانه های استان که به دریاچه ارومیه ختم می شود را لایروبی کردیم تا آب به طور مستقیم به دریاچه برسد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: این طرح اولین طرح دولت سیزدهم در آذربایجان شرقی است که در راستای احیای دریاچه ارومیه انجام می شود.
به عقیده بسیاری از کارشناسان، استفاده از پساب تصفیه شده در راستای احیای دریاچه ارومیه، کمک شایانی به افزایش تراز آبی این دریاچه می کند و بسیار موثر است.
انتهای پیام/
طرح انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب تبریز در احیای دریاچه ارومیه موثر است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار