گزارش/

ساماندهی نیروی انسانی صنعت نفت در دولت سیزدهم؛ اعتراضات خاموش شد

1401/05/08 - 13:51 - کد خبر: 69940 نسخه چاپی

نصر: توجه دولت سیزدهم به نیروی انسانی در صنعت نفت با تبدیل وضعیت ایثارگران این صنعت، افزایش حقوق کارکنان پیمانکاری و استخدام فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت در اولویت قرار گرفت که باعث شده تا اعتراضات نیروی انسانی که در دولت گذشته به دلیل بی‌توجهی وزارت نفت هر روز گسترده‌تر می‌شد،کنترل شود.

به گزارش نصر، نیروی انسانی به عنوان مهمترین رکن هر صنعتی مورد توجه است. تا آنجا که بدون حضور نیروی انسانی متعهد و متخصص، توسعه در هیچ یک از بخش‌ها اتفاق نمی‌افتد و چرخ رشد اقتصادی نمی چرخد.
در این میان صنعت نفت به عنوان موتور پیشران سایر بخش های اقتصادی در ایران اهمیت ویژه ای دارد و نیروی انسانی آن نیز به عنوان رکن مهمی در توسعه کشور مورد توجه است.
با این حال در دولت گذشته عدم توجه به وضعیت نیروی انسانی چه از لحاظ معیشتی و چه از نظر کرامت انسانی باعث نارضایتی های گسترده شده بود. تا آنجا که در ماه های پایانی دولت سیزدهم از نیروهای پیمانکاری گرفته تا نیروهای اقماری و رسمی این صنعت هر روز دست به اعتراضات و اعتصابات گسترده می زدند و این نگرانی وجود داشت تا این نارضایتی نیروی انسانی، تولید نفت کشور که به بهانه تحریم پایین آمده بود را با کاهش بیشتر همراه کند.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم اما ساماندهی نیروی انسانی شاغل در صنعت نفت در اولویت قرار گرفت. تا آنجا که اکنون و درحالی که کمتر از یک سال از عمر این دولت می گذرد، نه تنها دیگر از اعتراضات خبری نیست بلکه اقدامات اساسی در تبدیل وضعیت نیروهای انسانی صنعت نفت انجام شده است.
یکی از مهمترنی این اقدامات تبدیل وضعیت ۳۰ هزار نفر از ایثارگران صنعت نفت با اجرای کامل بند (و) قانون برنامه پنجم توسعه کشور و بند (د) ماده ۲۰ قانون بودجه است که تا کنون۴۱ درصد پیشرفت داشته است.
تا کنون با ایجاد ظرفیت ساختاری، مقرراتی بالغ بر ۵ هزار و ۶۰۰ نفر از ایثارگر صنعت نفت مشمول بند (و) قانون برنامه پنجم توسعه کشور و ۲۳ هزار و ۹۲۹  نفر ایثارگر صنعت نفت مشمول بند (د) قانون بودجه ۱۴۰۰ تبدیل وضعیت شده‌­اند.
علاوه بر این اقدام، حفظ سرمایه انسانی موجود در صنعت نفت و کارکنان متخصص و توانمندی که در سال‌های اخیر مورد بی مهری قرار گرفته اند مورد تاکید وزیر نفت در دولت سیزدهم بوده است.
در این رابطه توجه جدی به معیشت کارکنان و اصلاح نظام دستمزد کارکنان قراردادی و همچنین بازنشستگان، تدوین آیین‌نامه مدیریت نظام پیشنهادات صنعت نفت،  تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی مدت موقت و ساماندهی مشاغل و نظام جبران خدمات نیروهای قراردادی مدت موقت انجام شده است.
برای رسیدن به این اهداف، مطالعات میدانی مشتمل بر آیین‌نامه‌های داخلی، مقالات به‌روز داخلی و خارجی، الگو برداری از نمونه‌های موفق و تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه نظام پیشنهادات صنعت نفت، انجام مصاحبه فنی تخصصی جهت تبدیل وضعیت ۱۶۷۵ نفر پذیرفته شده آزمون توانمندسازی، باز طراحی نظام گروه بندی مشاغل جهت پیاده سازی گروه‌بندی نوین مشاغل صنعت نفت و برنامه‌ریزی و هماهنگی صنعت نفت (خانواده‌های شغلی) و تغذیه بالغ بر ۶۰۰۰۰ سمت در سیستم نیروی انسانی و حمایت از ایثارگران و تسهیل فرآیند بهره گیری از قوانین و تسهیلات مربوطه تکریم ایثارگران و خانواده محترم شهدا انجام شده است.
همچنین استخدام و بکارگیری فارغ‌التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت محقق شد.
با برگزاری فرآیند مصاحبه فنی - تخصصی و روان‌شناختی از مجموع ۱۵۷۲ نفر فارغ­التحصیلان گروه (الف) دانشگاه صنعت نفت، بیش از ۹۴ درصد از آنها پذیرفته و به شرکت­‌های اصلی و ستاد معرفی شده اند.
در این میان البته برخورد با فساد و مدیریت تعارض منافع و تقویت شفافیت در صنعت نفت مورد توجه بوده است.
استقرار تجهیزات شفاف سازی و اندازه‌گیری و جایگزین کردن مقررات، توسعه و پیاده سازی سامانه‌های دولت الکترونیک در حوزه منابع انسانی، توسعه سامانه ساپنا و ساماندهی مدل‌های قرارداد کارکنان پیمانکاری شاغل در وزارت نفت و ایجاد پرونده الکترونیکی کارکنان انجام شده است.
با توجه به این اقدامات، اعلام رضایت ۲۲۶ تن از نمایندگان محترم مجلس از اقدامات وزارت نفت به دلیل تعامل سازنده با سایر قوا در راستای منافع جمهوری اسلامی ایران انجام شد.
از ابتدای دولت سیزدهم، با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور محترم، تعامل سازنده با سایر قوا در دستور کار قرار گرفته که در نتیجه آن نمایندگان مجلس رضایت خود را طی نامه­ای از اقدامات جهادی وزارت نفت اعلام کرده­اند.
انتهای پیام/
ساماندهی نیروی انسانی صنعت نفت در دولت سیزدهم؛ اعتراضات خاموش شد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار