مدیر عامل انجمن حمایت از زندانیان تبریز:

نگاه جامعه به خانواده زندانیان دلسوزانه نیست

1401/05/08 - 11:18 - کد خبر: 69900 نسخه چاپی

نصر: مدیر عامل انجمن حمایت از زندانیان  تبریز گفت: متاسفانه نوع نگاه جامعه به خانواده های زندانیان دلسوزانه نیست درحالیکه آنها قربانیان اصلی اتفاقات ناگوار هستند و نیاز به یک فریادرس دارند.

به گزارش نصر، مدیر عامل انجمن حمایت از زندانیان تبریز نزدیک به صد سال قبل تاسیس شده است و هدف از تشکیل آن حمایت از خانواده های زندانیان نیازمند می باشد و در سال های مختلف جزء انجمن های پیشرو و برتر در سطح کشور بوده است که در همین زمینه سردار محمد علی نصرتی، مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان تبریز در گفتگو با نصر در خصوص نوع خدمات و فعالیت های این انجمن گفت: بعد از 37 سال فعالیت در حوزه های مختلف به منظور خدمت رسانی بیشتر در انجمن حمایت از زندانیان قبول مسئولیت کردم و با پیشنهاد رئیس کل دادگستری استان به عنوان مدیرعامل این انجمن انتخاب شدم. قبلاً خدماتی که نسبت به زندانیان صورت می گرفت بسیار محدود بود و 227 خانواده در سال 97 تحت پوشش انجمن بودند اما رفته رفته جمعیت تحت پوشش را در سال 98 به 460 خانواده و در سال 99 به 517 خانواده و در سال 1400 به 807 خانواده افزایش دادیم. البته در گذشته خدمات منظمی هم صورت نمی گرفت و چند ماه یکبار برخی خدمات صورت می گرفت اما در این مدت سعی کردیم ماهانه خدمات متنوعی را به مددجویان ارائه دهیم که از جمله آنها می توان به سبد های معیشتی ماهانه یا مبلغی مشخص اشاره کرد. البته در تحصیل فرزندان این خانواده های نیز به صورت جدی ورود کرده ایم و در ایام کرونا بدلیل نداشتن امکاناتی چون گوشی همراه و تبلبت دغدغه اصلی ما این بود که مبادا کودکان از تحصیل جا بمانند. با این حال علاوه بر ارائه لوازم تحریر در دوران تحصیلی، سعی کردیم در تقویت تحصیلی فرزندان هم ورود داشته باشیم و در کل به 787 دانش آموز خدماتی ارئه داده شده و 3673 مورد مشاوره خانواده صورت گرفته است.


 
وی در ادامه افزود: علی رغم سیر صعودی که در پوشش خانواده های نیازمند داشتیم اما در تلاش هستیم تا بتوانیم 70 درصد خانواده های نیازمند زندانیان را پوشش دهیم که در حال حاضر هنوز به 50 درصد هم نرسیده ایم و هدف گذاری ما هزار خانواده تا پایان سال است که امیدواریم بتوانیم به رقم بالای هزار خانواده برسیم.
سردار نصرتی در خصوص خدمات ارائه شده به خانواده ها خاطر نشان کرد: اکثراً خانواده های زندانیان دچار برخی بیماری ها هستند که در این زمینه هم اقداماتی صورت گرفته و حتی در عمل های جراحی هم ورود داشته ایم که جا دارد از خیران نیکو کار تشکر کنم که در این زمینه بسیار آبرو داری کرده اند و بخش عمده حمایت های مالی ما از طریق خیران بوده است. خانواده های زندانیان بسیار غریب و مظلوم واقع شده اند چراکه فرزندان کم سن و سال یک زندانی تقصیری ندارد که بخاطر نبود پدر و وضعیت مالی دچار مشکل شود و یا همسرانشان در تامین معیشت دچار مشکل شوند. این خانواده ها هموطنان و نوامیس ما هستند و نباید آنها را رها کنیم و اگر مشکلات آنها را برطرف نکنیم معلوم نیست چه اتفاق ناخوشایند دیگری رخ خواهد داد و چه هزینه دیگری برای جامعه خواهند داشت.


 
وی با گلایه از نوع نگاه جامعه به خانواده زندانیان اظهار داشت: متاسفانه نوع نگاه جامعه به چنین خانواده هایی دلسوزانه نیست و آنها قربانیان اصلی اتفاقات ناگوار هستند و نیاز به یک فریادرس دارند. وقتی مادری با هزار مشکل فرزند خود را بزرگ می کند اما فرزندش دچار تخلف می شود و زندانی می شود، قطعا مادرش تقصیری ندارد و نباید جور فرزندش را بکشد.
مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان در پایان با بیان اینکه مهمترین اولویت این انجمن خانواده زندانیان می باشد، گفت: ما هم همواره دنبال این هستیم که انسجام خانواده ها پس از زندانی شدن فرد به هم نخورد هرچند که برای این خانواده ها مقاومت بسیار سخت است و اگر سنگر خانواده از هم بپاشد، معلوم نیست چه بلایی سر بقیه اعضای خانواده خواهد آمد. در حال حاضر تلاش ما این است که خود خانواده ها را از لحاظ مهارت، حرفه آموزی و اشتغال توانمند کنیم تا بتوانند خودشان خانواده را سرپا نگه دارند.
 ‎انتهای پیام/
نگاه جامعه به خانواده زندانیان دلسوزانه نیست حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار