گزارش/

افزایش سرعت تهاجمی کرونا با عدم دریافت واکسن و کنار گذاشتن ماسک

1401/05/08 - 11:17 - کد خبر: 69895 نسخه چاپی

نصر: سیر ابتلا به کرونا در آذربایجان شرقی صعودی شده است و با توجه به افزایش تجمعات و رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک در کنار استقبال کم از دُز یاداور واکسن، افزایش تلفات و برگشت محدودیت ها دور از انتظار نیست.

به گزارش نصر، بر اساس آخرین آمار منتشر شده تعداد فوتی های کرونا در کشور بیش از ۵۰ نفر و در آذربایجان شرقی ۲ نفر بوده که روند صعودی دارد، با توجه به عادی انگاری مردم، کاهش استفاده از ماسک و اقبال نداشتن مردم به دریافت واکسن، این نگرانی ها تشدید می شود.
روند کند مراجعه مردم برای دریافت دُز یادآور یا مرحله چهارم واکسن از طرفی و کاهش محسوس استفاده از ماسک و افزایش شرکت مردم در مراسم مختلف و دورهمی های خانوادگی و سفرهای تابستانی از عواملی هستند که انتشار ویروس کرونا را تسریع کرده است.
تهاجمی تر بودن زیر سویه امیکرون که اکنون کرونای غالب در آذربایجان شرقی نیز به حساب می آید این نگرانی را به وجود آورده است که ابتلا به کرونا سیر صعودی در پیش گرفته در نتیجه موجب افزایش فوتی ها و بستری ها و از طرف دیگر بازگشت محدودیت های کرونایی شود.

موارد سرپایی و بستری بیماران کرونایی در تبریز رو به افزایش است 
رییس مرکز بهداشت شهرستان تبریز در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه موارد سرپایی و بستری بیماران کرونایی رو به افزایش است، گفت: هنوز به قله پیک نرسیدیم و در دامنه پیک هستیم، البته سویه غالب اومیکرون زیر سویه  BA.۵ و BA.۴ بوده که سرایت پذیرتر و تهاجمی تر از امیکرون اولیه است. 
احمد مردی با اشاره به دستورالعمل جدید واکسن، اظهار کرد: دریافت نوبت چهارم برای کلیه افراد بالای ۱۸سال با فاصله ۶ ماه از نوبت سوم مهیا شده و باید انجام می شود بر این اساس مردم برای جلوگیری از افزایش ابتلا و مشکلات بعدی برای دریافت واکسن تسریع کنند.  
وی گفت: تزریق نوبت سوم واکسن کرونا برای افراد ۱۲ تا ۱۸ سال دارای بیماری های زمینه ای نیز برای دریافت واکسن سینوفارم در کلیه مراکز سلامت شهری و روستایی شهرستان تبریز برنامه ریزی شده است.  
وی اعلام کرد: تزریق واکسن سینوفارم و سایر واکسن ها از جمله برکت، اسپایکوژن، پاستوکووک در مرکز بهداشت نصف راه(روزهای عادی از ساعات ۱۶ تا ۲۱ و روزهای تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۲۱)  و  ۱۴ مرکز سلامت چشم انداز، اندیشه، شهید بابایی، امامیه، بنی شفیع، سی و سه لاله، سید باوفا، شهیدان ابراهیمی، شهید یحیوی، باغمیشه، ولیعصر شمالی، باسمنج، سردرود، خسروشهر( در ساعات اداری از ساعت ۸ تا ۱۴) انجام می شود. 
مردی تاکید کرد: تزریق نوبت چهارم واکسن برای کلیه افراد بالای ۱۸ سال با فاصله ۶ ماه از نوبت سوم و رعایت دستورالعمل های بهداشتی و پرهیز از عادی انگاری استفاده از ماسک به خصوص در مکان های سرپوشیده و پر تراکم ضرورت دارد.  نوبت چهارم برای کلیه افراد بالای ۱۸ سال با فاصله  ۶ ماه از نوبت سوم و رعایت دستورالعمل های بهداشتی و پرهیز از عادی انگاری استفاده از ماسک به خصوص در مکان های سرپوشیده و پر تراکم ضرورت دارد. 
رییس مرکز بهداشت شهرستان تبریز ادامه داد: رعایت اصول بهداشت فردی، شستشوی دست، رعایت قرنطینه و جداسازی بیمار و اطرافیان بیمار، مراجعه به پزشک و مراکز درمانی در صورت بروز علایم کرونا بسیار حیاتی است. 
مردی خاطرنشان کرد: با توجه به شروع مراسم سوگواری ایام محرم و اهمیت سلامت عزاداران، رعایت موازین بهداشتی در توزیع نذورات و پخت و پز جهت جلوگیری از بیماری های مرتبط با آب و غذا ضروری است و ترجیحا نذورات به صورت بسته های خشک توزیع شود. با توجه به شروع مراسم سوگواری ایام محرم و اهمیت سلامت عزاداران، رعایت موازین بهداشتی در توزیع نذورات و پخت و پز جهت جلوگیری از بیماری های مرتبط با آب و غذا ضروری است. 
وی ادامه داد: رعایت دستورالعمل های بهداشتی از قبیل تهویه مناسب مکان های عزاداری، عزاداری در هوای آزاد تا حد امکان، زدن ماسک و رعایت بهداشت فردی در مراسم برای جلوگیری از بیماری های تنفسی به خصوص کرونا ضرورت فراوان دارد. 
مردی اضافه کرد: از فراورده های خام دامی با کشتار مجاز و با بسته بندی شده که مورد تایید وزارت متبوع و سازمان دامپزشکی است استفاده شود و از ذبح قربانی در جلوی هیات ها برای پیشگیری از بیماری CCHF (تب کریمه گنکو) خودداری شود.
وی همچنین با اشاره به آزمایش بیماران مشکوک به کرونا نیز گفت: آزمایشگاه جامع سلامت واقع در چای کنار از ساعت ۸ تا ۱۴ و ۱۶ تا ۱۹  در روزهای غیر تعطیل، فعال است و در صورت نیاز مراکز جدید فعال خواهد شد. 
وی ادامه داد: مراکز شبانه روزی باسمنج، سردرود و خسروشهر نیز فعال هستند. 
مردی همچنین با اشاره به آخرین وضعیت واکسیناسیون در شهرستان تبریز، گفت: درصد پوشش واکسیناسیون نوبت اول در جمعیت بالای ۱۲ سال ۸۷.۷۹ درصد، درصد پوشش واکسیناسیون نوبت اول در جمعیت بالای ۵ سال: ۷۹.۹۹ درصد و پوشش واکسیناسیون نوبت اول در زنان باردار ۸۷.۱۶درصد است. 
وی ادامه داد: پوشش واکسیناسیون نوبت دوم در جمعیت بالای ۱۲ سال ۸۱.۶۵ درصد، درصد پوشش واکسیناسیون نوبت دوم در جمعیت بالای ۵ سال ۷۷.۱۹درصد، پوشش واکسیناسیون نوبت دوم در زنان باردار : ۷۷.۸۳درصد است. 
وی اضافه کرد: پوشش واکسیناسیون نوبت سوم در جمعیت بالای ۱۸ سال ۴۷.۲۹ درصد است.
مردی اعلام کرد: متاسفانه استقبال همشهریان از مرحله چهارم بسیار کم بوده است و امیدواریم همشهریان هر چه سریعتر و برای جلوگیری از اوج گیری پیک هفتم برای تزریق نوبت چهارم اقدام کنند.

 تزریق دُز یادآور در آذربایجان شرقی ۱‌.۴۱ درصد است
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم با اشاره به ضرورت دریافت واکسن در حفظ سلامت همگانی، اعلام کرد: تعداد واکسن تزریق شده به عنوان دُز یادآور در افراد بالای ۱۸ سال شهرستان که ۶ ماه از آخرین نوبت واکسیناسیون آنها سپری شده است  ۴۳ هزار و ۹۸۱ دُز برابر ۱‌.۴۱ درصد جمعیت می باشد. 
حسین حقایی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه متاسفانه شهرستان آبی در آذربایجان شرقی نداریم و کرونا در استان سیر صعودی دارد، اعلام کرد: چهار شهرستان آذرشهر، سراب، عجب شیر و ملکان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته اند.چهار شهرستان آذرشهر، سراب، عجب شیر و ملکان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند.

بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های آذربایجان شرقی به ۳۷۲ نفر رسید
حقایی با بیان اینکه تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های آذربایجان شرقی اکنون به ۳۷۲ نفر رسیده است، اظهار کرد: ۶ شهرستان جلفا، شبستر، مراغه، مرند، میانه و هوراند نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفتند.  
وی افزود: شهرستان های اسکو، اهر، بستان آباد، بناب، تبریز، چاراویماق، خداافرین، کلیبر، هریس، هشترود و ورزقان نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند. 
حقایی خاطرنشان کرد: در طی ۲۴ ساعت گذشته ۸۶ بیمار شناسایی شده و در بخش مراقبت های ویژه ۶۶ بیمار تحت نظر هستند، و در ۲۴ ساعت گذشته  ۲ بیمار کرونایی فوت شدند. 

تزریق واکسن ۸۰ تا ۹۰ درصد میزان بستری و مرگ و میر را کاهش می دهد
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با تاکید بر تزریق دُز یادآور واکسن کرونا، گفت: از ابتدای ماه جاری میزان تزریق افزایش یافته و روزانه حدود ۶۰۰ نفر در استان واکسینه می شوند.
بهمن نقی پور با اشاره به اینکه تزریق واکسن ۸۰ تا ۹۰ درصد میزان بستری و مرگ و میر را کاهش می دهد، خاطرنشان کرد: میزان درگیری در افراد بالای ۶۰ سال و دارای بیماری زمینه ای بیشتر است و شدت بیماری در این افراد بالا بوده از این رو تزریق دُز یادآور واکسن ضروری استمیزان درگیری در افراد بالای ۶۰ سال و دارای بیماری زمینه ای بیشتر است و شدت بیماری در این افراد بالا بوده از این رو تزریق دُز یادآور واکسن ضروری است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای پیشگیری از ابتلا به سویه جدید کرونا بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک تاکید کرد.
وی همچنین با تاکید بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی، یادآور شد: مردم با فرا رسیدن ایام محرم عزاداران نسبت به استفاده از ماسک و دریافت واکسن حساسیت داشته باشند.  

آذربایجان شرقی جزء استان‌های پرخطر در رابطه با احتمال افزایش ابتلا به کرونا است
استاندار آذربایجان شرقی هم گفت: این استان با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب و افزایش جذب گردشگر بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جزء ۶ استان پرخطر در زمینه احتمال افزایش ابتلا به کرونا قرار دارد.
عابدین خرّم با اشاره به اینکه در ماه های گذشته میزان درگیری به ویروس کرونا فروکش کرده بود، افزود: ابتلا به سویه جدید این ویروس در دنیا و کشور ما مجدد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: اگر این وضعیت مدیریت نشود و دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نشود احتمال قرمز شدن تمام شهرستان ها و افزایش بستری ها و تلفات جانی در استان زیاد است.
خرّم گفت: با توجه به ایام محرم و صفر و برگزاری مراسم عزاداری حسینی هیات های مذهبی و مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی به صورت ویژه نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مراسم توجه کنند.
وی تاکید کرد: ضروری است مراسم عزاداری حسینی در محوطه باز برگزار شوند و اگر در داخل مساجد و تکایا برگزار می شود باید دستگاه های تهویه هوا نصب و پنجره ها نیز باز باشد تا خطر ابتلا به ویروس کرونا به حداقل برسد.ضروری است مراسم عزاداری حسینی در محوطه باز برگزار شوند و اگر در داخل مساجد و تکایا برگزار می شود باید دستگاه های تهویه هوا نصب و پنجره ها نیز باز باشد تا خطر ابتلا به ویروس کرونا به حداقل برسد.
استاندار آذربایجان شرقی افزود: تمامی مسافرت ها از طریق پایانه ها و فرودگاه ها باید با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام شود.
وی با اشاره به اینکه تمامی مراکز آموزشی، مدارس و دانشگاه‌ها از مهرماه باز خواهند بود و دولت هیچ تصمیمی برای تعطیلی مراکز آموزشی به خصوص آموزش و پرورش ندارد، تاکید کرد: مسوولان آموزش و پرورش نباید منتظر اختصاص اعتبار تجهیز مدارس به دستگاه های تهویه بمانند و ضروری است از ظرفیت خیرین و اولیا استفاده کرده و مدارس را تا مهرماه امسال تجهیز کنند.
وی با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته رسانه ها اقدامات بسیار خوبی در راستای فرهنگ سازی و آگاه سازی عمومی انجام داده اند، افزود: با توجه به میزان افزایش ابتلا و کاهش توجه شهروندان به رعایت دستورالعمل های بهداشتی رسانه‌ها بدون ایجاد نگرانی نسبت به آگاه سازی عمومی اقدام کنند.
استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: شهرستان ها با وجود جمعیت کم متاسفانه بیشترین درگیری با بیماری را داشتند این موضوع توسط متخصصان ریشه یابی شود که چرا این شهرها در آستانه خطر قرار می گیرند.
وی ادامه داد: با توجه به برگزاری مراسم عزاداری حسینی در ایام محرم دانشگاه علوم پزشکی نسبت به برپایی تیم های سیار جهت تزریق واکسن کرونا اقدام کند و هلال احمر نیز در این خصوص با علوم پزشکی همکاری های لازم را انجام دهد.
وی از اصناف و بازاریان خواست مانند گذشته با حساسیت به موضوع نگاه کرده و دستورالعمل های بهداشتی از جمله رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک را جدی بگیرند.
انتهای پیام/
افزایش سرعت تهاجمی کرونا با عدم دریافت واکسن و کنار گذاشتن ماسک خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار