در نشست هم اندیشی مدیر عامل منطقه آزاد ارس با مدیران رسانه‌ها مطرح شد:

آخرین وضعیت فرودگاه ارس/ ضرورت تمکین گمرک جلفا به قانون/ سامانه فروشگاهی، پایانی بر شائبات در ارس

1401/05/06 - 10:48 - کد خبر: 69783 نسخه چاپی

نصر: نشست هم اندیشی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارس با حضور مدیران مسئول رسانه های استان برگزار شد.

به گزارش نصر، مجید کیانی که دو ماه از انتصاب اش به این سمت زمان می گذرد در یک نشست سه ساعته ضمن تبیین چالش های موجود در ارس به سئوالات و پیشنهادات مدیران رسانه های پاسخ داد.
وی  از آغاز اصلاح فرایندهای صدور مجوز سرمایه‌گذاری خبر داد و اظهار کرد: پیچیدگی، اطاله‌ی زمان و روند طولانی فرآیندها یا عدم تکریم مناسب ارباب رجوع از مشکلات مطروحه سرمایه‌گذاران بود و در این راستا مقرر شد فرآیندها سریعا چابک‌سازی گردد و برای سهولت امور، سامانه سرمایه‌گذاری در حال طراحی است.
وی یادآور شد: طی این دو ماه بخشی از چالش‌ها و مشکلات بررسی و احصا گردید و برای رفع این آن‌ها برنامه‌ریزی شد. مهم‌ترین مسایل مطروحه از سوی صنوف، صاحبان مجتمع‌های تجاری و یا افرادی که کالای همراه مسافر عرضه می‌کردند، درصد ماخذهای گمرکی بود و منجر به تجدیدنظر در خصوص ماخذها شد.
کیانی طراحی سامانه نوبت‌دهی غیرحضوری و انجام اصلاحات اساسی در جهت رفع مشکلات مربوط به خودروهای ارس پلاک، نصب تجهیزات جهت تامین آب سایت صنایع سنگین، تشکیل کارگروه‌های مختلف جهت بررسی مشکلات واحدهای تولیدی، مجتمع‌ها و مسایل درون‌سازمانی، برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی در حوزه مدارس و آبرسانی و راه، حذف استعلامات مضاعف جهت صدور پروانه‌ها و نیز راه‌اندازی سامانه املاک در بستر GIS از دیگر راهکارهایی بود که در راستای رفع چالش واگذاری اراضی من‌جمله ایجاد تعارض و انباشت‌ پرونده‌های حقوقی انجام شد.‌

ضرورت تمکین گمرک ایران به قانون
مدیرعامل منطقه آزاد ارس با اعلام اینکه در خصوص کمیت سهمیه کالای مسافری برخی مجتمع‌ها و یا قیمت کالای مسافر به نسبت شهرهای اطراف ناراضایتی‌هایی وجود دارد، افزود: گمرک ایران در این خصوص نقش اساسی دارد و اگر صرفا به قانون عمل شود کفایت می‌کند.
وی با تاکید بر ظرفیت لجستیکی این منطقه، گفت: در نظر داریم جلفا را به هاب لجستیکی مرزی شمالغرب کشور تبدیل کنیم. این موضوع قبلا توسط وزارت راه مطالعه و پیشنهاد شده که منطقه آزاد ارس به عنوان هاب لجستیکی مرزی شمالغرب کشور ایفای نقش کند.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس نقش رسانه‌ها در برندینگ ارس را موثر خواند و توضیح داد: رسانه‌ها در پروژه برندینگ ارس نقش تاثیرگذاری دارند. خیلی از افراد اطلاعات کافی از منطقه آزاد ارس و اقدامات انجام گرفته علی‌الخصوص ظرفیت‌های گردشگری ندارند. قویا معتقدم ظرفیت گردشگری منطقه آزاد ارس در پیشرفت منطقه خیلی می‌تواند تاثیرگذار باشد.‌
وی خاطرنشان کرد: تلکه‌کابین جانانلو تا پشت دریاچه سد خداآفرین و آکواریوم جلفا از جمله پروژه‌هایی است که طراحی شده و به‌دنبال جذب سرمایه‌گذار در این حوزه‌ها هستیم.

تدوین راهبردهای فرهنگی و گردشگری ارس
کیانی از تدوین برنامه‌ی جامع فرهنگی اجتماعی، ورزشی و گردشگری خبر داد و ابراز کرد: در حوزه فرهنگی اقدامات خوبی از جمله کمک به احداث مسجد جلفا، فرهنگسرا، زورخانه، و ورزشگاه خداآفرین صورت گرفته ولی عمده مشکل این است که این اقدامات و هزینه‌ها بر اساس ساختار راهبردی جلو نرفته و به‌صورت جزیره‌ای و توزیع نامتوازن انجام شده است. لذا ما نیازمند تدوین راهبردهای فرهنگی و گردشگری هستیم.
وی با اشاره به افتتاح مرکز بین‌المللی آموزش فنی حرفه‌ای در ارس، اعلام کرد: این مرکز با همکاری اداره کار سازمان منطقه آزاد ارس می‌تواند در مهارت آموزی و توانمندسازی شاغلین و کارجویان نقش مهم و محوری داشته باشد و بخشی از دغدغه واحدها را در تامین نیروی انسانی ماهر رفع کند.

باید نیازهای درمانی ارس مرتفع شود
رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس اذعان داشت: از مهم‌ترین مشکلات موجود در منطقه آزاد ارس در حوزه بهداشت و درمان نبود امکانات مناسب درمانی و بیمارستان در محدوده منطقه است و مطالبه‌ی اهالی به‌حق است.
وی تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد و فناوری را مهم خواند و گفت: در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان زیرساخت‌های بسیار مساعدی در ارس وجود دارد و طی جلسه‌ای که با مسئولین حوزه دانش بنیان استان داشتیم پیشنهاد شد که مناطق آزاد ارس به‌عنوان هاب صادراتی شرکت‌های دانش بنیان معرفی شود.‌

نیاز به مجوز محیط زیست برای احداث فرودگاه ارس
کیانی در پاسخ به سوالی در خصوص احداث فرودگاه ارس، با بیان اینکه ما نگاه هدف‌محور به فرودگاه داریم و دنبال رفع نیازهایمان از طرق متنوع هستیم، تصریح کرد: مسئله‌ی اصلی در موضوع احداث فرودگاه ارس نظر سازمان محیط‌زیست مبنی بر تداخل طرح با منطقه‌ی حفاظت‌شده مراکان است.
لذا باید این مشکل رفع گردد تا مجوز فعالیت عمرانی صادر شود‌. ما نیز تا زمان حل مشکلات می‌توانیم از سایر ظرفیت‌های موجود مثل فرودگاه‌های تبریز، خوی و ماکو استفاده کنیم.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه در عمل نشان داده‌ به استفاده از ظرفیت‌های درون‌سازمانی معتقد است، تاکید داشت: اولویت با کارکنان ارس و بومی‌های منطقه است و هر فردی بتواند با یک‌دستی و همراهی تیم ما را به اهداف مدنظر برساند از توانمندی‌اش بهره می‌بریم. بنده برای پیشرفت منطقه و پیشبرد امور از هر آدم موفق، از هر کجای ایران که باشد استفاده می‌کنم.‌

تصمیم نهایی در انتصابات با جمع‌بندی خودم صورت می‌گیرد
مدیرعامل منطقه آزاد ارس با اعلام اینکه در انتصابات از خیلی افراد مشورت می‌گیرد، ادامه داد: بالاخره نمایندگان مجلس نیز نماینده مردم‌اند و از آنان و سایر مسئولین استان مشورت می‌خواهم اما تصمیم نهایی را با جمع‌بندی خود می‌گیرم و اینکه انتصابات را به نمایندگان ربط دهند صحت ندارد.‌‌
وی در پاسخ به شائبه‌ی رزومه افراد در انتصابات، عنوان کرد: سوابق را صرفا در بخش دولتی نمی‌بینم و معتقدم افرادی که در بخش خصوصی توانمند ظاهر می‌شوند می‌توانند در سازمان‌ها تحول ایجاد کنند. نگاه اداری ندارم و اتفاقا در برخی پست‌ها افراد صاحب نگرش‌های اقتصادی و دارای سابقه فعالیت در بخش خصوصی می‌توانند موثرتر واقع شوند.‌
کیانی با اشاره به برنامه‌ریزی برای ایجاد گروه مشاوران اقتصادی و گردشگری‌، اظهار کرد: هر یک از صاحبان بخش خصوصی و فعالان این عرصه که فکر می‌کنند می‌توانند با ایده‌هایشان در این گروه کمک‌ حالمان باشند با مراجعه به سازمان یاری‌مان کنند.‌

پرداخت به حواشی فرصت‌سوزی است
وی پرداخت به حواشی را فرصت‌سوزی خواند و در پاسخ به این سوال که چرا حقوق مدیرعامل پیشین منطقه آزاد ارس را سازمان پرداخت می‌کند، ابراز داشت: پروسه‌ی بازنشستگی مدیرعامل قبلی در حال انجام است و تا زمان بازنشستگی باید طبق مقررات رفتار شود.
رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در پاسخ به سوال یکی از مدیران رسانه درخصوص ادعای قاچاق کالا در مناطق آزاد گفت: من به این نتیجه نرسیده‌ام که اینجا قاچاق رخ می‌دهد یا خیر. اولا در شهرهای مرزی پتانسیل قاچاق وجود دارد و مختص ارس هم نیست اما منطقه آزاد ارس نیز وظیفه قانونی در این باره ندارد و وظیفه برخورد با گمرک و سایر نهادهاست. با گمرک جلفا صحبت کردیم و تعارف هم نداریم و طبق ابلاغ ریاست‌محترم جمهوری همه نهادهای منطقه باید هماهنگ با ما عمل کنند.

سامانه فروشگاهی، پایانی بر شائبات
وی اضافه کرد‌: با راه‌اندازی سامانه فروشگاهی بسیاری از شائبات پایان می‌یابد بطوریکه سهمیه کالای مسافر بین صنوف تقسیم و جزئیات فروش و نحوه‌ی آن مشخص می‌گردد.‌
کیانی در پاسخ به این سوال که الحاق هادیشهر به محدوده‌ی منطقه آزاد ارس به کجا رسیده است، یادآور شد: طبق مصوبه‌ی مجلس توسعه منطقه آزاد ارس باید در حاشیه‌ی رود ارس اتفاق بیافتد. با این حال ما اگر منابع درآمدی‌مان را افزایش دهیم شهرهای دیگر اطراف و هادیشهر چه جزو منطقه آزاد باشد، چه نباشد می‌تواند منتفع بشود. همانطور که پروژه احداث جاده مرند_جلفا خارج از محدوده است و منطقه آزاد ارس آن را پیش می‌برد.
وی تقویت و تکمیل زیرساخت‌های گردشگری را لازمه‌ی جذب مسافر و انتفاع ارس‌وندان برشمرد و بازنگری طرح جامع را جزو اولویت‌های کاری‌اش دانست.
انتهای پیام/
آخرین وضعیت فرودگاه ارس/ ضرورت تمکین گمرک جلفا به قانون/ سامانه فروشگاهی، پایانی بر شائبات در ارس نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 2 نظر

  استاد دانشگاه   2 سالها پیش  

بزگترین عامل عقب افتادگی ارس مدیرانی بوده است که زمانی در صندلی کنار مدیرعامل بوده اند . تخصص بزرگترین قوت در توسعه است و مدیران متخصص باید در سر رشته امور باشند . اگر مدیرعامل جدید مثل مدیران قبلی در انتخاب مدیران قوی تعلل کنند باز در پیچ مشکلات اداری سازمان منطقه آزاد ارس گیر کرده و همچنان وجود منطقه آزاد ارس بغیر فشار بر جعرافیای ارس مشکلی را رفع نخواهد کرد .

  ali   2 سالها پیش  

آقای کیانی برنامه ها و صحبتها خوب هستند . ولی اجرای برنامه ها نیاز به مدیران متفکر و عملیاتی دارد . تا نسبت به ترمیم تیم مدیریتی اقدام ننماید هیچ کاری را پیش نخواهید برد . حوزه مدیران معاونت اقتصادی واقعا ضعیف است . باید تیم مشاوره را در حد عالی تقویت نماید و یا آنها را بکار بگیرید . توسعه زایده تفکر مدیران است و مدیرانی که تفکری نداشته باشند و اصلا تخصصی نداشته باشند . از سرعت رشد منطقه خواهند کاست .ما امیدداریم به برنامه هایتان برسید و در این مسیر دعا هم میکنیم
پژوهشیار