مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز مطرح کرد:

سرمایه گذاری پالایشگاه تبریز در طرحهای زیست محیطی

1401/05/05 - 23:22 - کد خبر: 69769 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز گفت: در ۱۰ سال گذشته این شرکت بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرحهای مختلف زیست محیطی سرمایه گذاری کرده است.

به گزارش نصر، غلام رضا باقری با اشاره به طرحهای زیست محیطی اجرا شده افزود: احداث واحد بنزین سازی جدید با ۲۶۵ میلیون یورو سرمایه گذاری در سال ۱۳۹۲ با ظرفیت تولید روزانه سه هزارو 700 مترمکعب بنزین یورو۵ و با هدف افزایش درجه آرام سوزی بنزین تولیدی، استخراج و حذف بنزن از بنزین تولیدی، تولید بنزین با استاندارد روز و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی به بهره برداری رسید.
وی اضافه کرد: طرح گرانول سازی گوگرد در سال ۱۳۹۴ با ۸۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری و با هدف کاهش انتشار ریزگرد‌های گوگرد ناشی از حمل و نقل گوگرد کلوخه‌ای و پروژه تفکیک لجن‌های نفتی، بیولوژیکی وآهکی نیز در سال ۱۳۹۳ با ۱۷ میلیارد ریال و با هدف بهبود عملکرد سیستم تصفیه فاضلاب، کاهش قابل توجه میزان پسماند‌ها و ضایعات و کاهش بار آلودگی واحد بازیافت افتتاح شد.
مدیرعامل پالایشگاه تبریز گفت: بازیافت گاز‌های ارسالی به فلر در سال ۱۳۹۵ با پنج میلیون یورو سرمایه گذاری با هدف امکان بازیافت گاز‌های ارسالی به فلر به ظرفیت دو هزار کیلوگرم در ساعت، کاهش ضایعات، بهینه سازی سوخت و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و امکان استفاده از تجارت کربن در سطح ملی CDM به بهره برداری رسید.
وی ادامه داد: مرکز پایش آنلاین نیز با هدف پایش و اندازه گیری آلاینده‌های گازی خروجی از دودکش‌های شرکت و رعایت قوانین و استاندارد‌های زیست محیطی در سال ۱۳۹۷ با سرمایه گذاری یکصد میلیارد ریال و پروژه تصفیه نفت گاز با هدف تولید نفت گاز با استاندارد EU-V با ۷۰ میلیون یورو سرمایه گذاری در سال ۱۳۹۷با ظرفیت تولید روزانه دو هزار و 200 مترمکعب گازوئیل یورو ۵ و پروژه برج‌های خنک کننده با هدف نوسازی سیستم خنک کننده پالایشگاه و کاهش مصرف آب (یکصد متر مکعب در ساعت) و سرمایه گذاری ۶ میلیون یورو در سال ۱۳۹۹ افتتاح شد.
باقری با اشاره به طرح‌های زیست محیطی در حال اجرای شرکت پالایش نفت تبریز گفت: طرح بازیافت گاز‌های انتهائی واحد گوگرد سازی (TGT) با ۱۲ میلیون یورو سرمایه گذاری و با ۹۹ درصد پیشرفت در شهریور ماه سال جاری به بهره برداری می‌رسد.
وی هدف از اجرای این طرحها را کاهش آلایندگی ناشی از انتشارگاز‌های گوگردی و آلایندگی زیست محیطی عنوان کرد و افزود: احداث واحد گوگردسازی جدید (SRP) نیز با ۲۵ میلیون یورو سرمایه گذاری با هدف بهینه سازی واحد گوگرد سازی و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی در دست اجراست که تا پایان شهریور ماه امسال افتتاح خواهد شد.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز ادامه داد: احداث واحد RO با هدف حداکثر رسانی بازیافت آب‌های آلوده و کاهش هدررفت آب و هفت میلیون دلار سرمایه گذاری با ۳۰ درصد پیشرفت در حال اجرا است که تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.
وی ادامه داد: طرح جامع شرکت پالایش نفت تبریز نیز با سرمایه گذاری ۱.۴ میلیارد یورو با هدف کاهش تولید نفت کوره و توسعه پایدار با انطباق کلیه فرآورده‌ها با استاندارد‌های روز و پیشرفت فیزیکی هشت درصد در حال اجراست که تا پایان سال ۱۴۰۵ به بهره برداری خواهد رسید.
باقری با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم میزان آلاینده‌های زیست‌محیطی این شرکت را به صفر برسانیم، اظهار کرد: این شرکت در سال‌های گذشته موفق به کسب رتبه اول زیست محیطی در میان پالایشگاه‌های کشور شده که گواه بر اهتمام جدی و واقعی این پالایشگاه در صیانت از محیط زیست و حرکت در مسیر توسعه پایدار است.
وی خاطرنشان کرد: شـرکـت پالایـش نفـت تبریـز هـم اکنـون سهـم حـدود هفت درصـدی از تـوان تصـفیه نفـت خـام کـل کشـور را با تبـدیل به فـرآورده هـای اصلی و ویژه به خود اختصاص داده و تأمیـن بخـشی از سوخـت مایـع مورد نیـاز شـمال غـرب کشــور (اسـتان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و کردستان) برعهده دارد.
باقری همچنین از تولید سوخت هواپیما در این پالایشگاه خبر داد و افزود: سوخت جت و هواپیما شمال غرب کشور در پالایش نفت تبریز تولید می‌شود و میزان تولید این محصول به قدری رسیده که آماده صادرات هستیم.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز با اشاره به تراز‌های مالی این شرکت گفت: سال ۱۴۰۰ این شرکت یک‌هزار ۴۰۰ میلیارد تومان مالیات و در سال ۹۸ نیز ۶۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی پرداخت کرده است.
انتهای پیام/
سرمایه گذاری پالایشگاه تبریز در طرحهای زیست محیطی نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار