وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

حمایت ارشاد از شبکه خانگی/ گشایش‌هایی در حوزه فرهنگ ایجاد می‌شود

1401/05/05 - 12:54 - کد خبر: 69706 نسخه چاپی

نصر: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز در نشست هیات دولت تصویب شد که گشایش مهمی را در حوزه‌های فرهنگی و هنری و گردشگری و فعالیت‌های قرآنی ایجاد شود.

به گزارش نصر، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: ما امروز در جلسه، یک آئین‌نامه تکلیفی بودجه داشتیم که بند (ز) تبصره ۹ قانون لایحه بودجه ۱۴۰۱ بود. کار بسیار مهمی است که همه دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی بتوانند ۲ درصد از اعتبارات سرمایه‌ای و هزینه‌ای خود را در حوزه فرهنگی مصرف کنند.
وی افزود: این موضوع، ابتکار دولت در لایحه بود که در مجلس نیز مطرح شده است. کار آئین‌نامه طول کشید اما الحمدالله امروز در جلسه هیئت دولت به تصویب رسید. یک گشایش مهمی را در حوزه‌های فرهنگی، هنری، گردشگری و فعالیت‌های قرآنی ایجاد می‌کنیم. تقریباً ۸ الی ۹ مورد از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در این قانون احصا شده است. به نظر بنده در طول سال‌های اخیر، ما چنین آئین‌نامه و قانونی که بتواند گره اساسی را از فرهنگ و هنر باز کند، نداشته‌ایم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: امیدوارم به زودی و با رفع برخی اشکالات که قرار است در جلسه خارج از دولت مطرح بشود، حل شود و تحول مهمی را ایجاد کنیم و این طرح را در لایحه بودجه تثبیت کنیم که سال‌های آینده نیز ادامه پیدا کند. این خارج از منابع عادی وزارتخانه‌های فرهنگی است. درواقع شامل همه بخش‌های دولتی می‌شود که قصد دارند در حوزه فرهنگ کار کنند.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: این طرح شامل موارد نمایشی، فرهنگی، هنرهای تجسمی، گردشگری، فعالیت‌های قرآنی است. در این زمینه کمیته‌ای تشکیل می‌شود که این کمیته زیر نظر وزیر فرهنگ و ارشاد خواهد بود و گزارش‌های سه ماهه می‌گیرد و بخشی از آن نیز ذیل مواردی که کمیته تعیین می‌کند، می‌رود.
وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت پلتفرم‌های «فیلیمو» و «نماوا» به کجا رسید، گفت: سیاست اصلی دولت، حاکمیت، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد و خود سازمان صدا و سیما این است که باید یک نگاه فرصت‌محور به نمایش خانگی داشته باشیم. ما از شبکه نمایش خانگی به عنوان یکی از دستاوردهای فناوری نوین در حوزه فیلم و سریال حمایت می‌کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: ممکن است مانند هر بخشی مانند وزارت ارشاد که دارای اشکالاتی است، در شبکه نمایش خانگی هم اشکالاتی وجود داشته باشد، بنای ما این است که برای حل شدن آن کمک کنیم. ما اصلاً این نگاه را که بخواهد تهدیدمحور باشد، نمی‌پسندیم. قطعاً ایرادات برطرف خواهند شد.
اسماعیلی درباره شبهه ریزش مخاطب صداوسیما و اهمیت ساخت برنامه جذاب، اظهار کرد: صداوسیما قطعاً در این خصوص جواب خاص خودش را دارد، اما مجموعه افکارسنجی‌های سال‌های اخیر نشان می‌دهد که شبکه‌های سیما در جذب مخاطب موفق بوده‌اند. به همین دلیل ما این را فرصت می‌دانیم و مبنای حمایت ما همین است.
وی گفت: در بسیاری از پیمایش‌های معتبر مشاهده می‌کنیم که عدد قابل توجهی را این شبکه‌ها به خود اختصاص دادند، پس این سیاست، سیاست درستی است که باید تقویت شده و اشکالاتشان رفع شود.
انتهای پیام/
حمایت ارشاد از شبکه خانگی/ گشایش‌هایی در حوزه فرهنگ ایجاد می‌شود خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار