محرابیان در حاشیه هیئت دولت خبر داد؛

تشکیل کمیته‌ دوجانبه ایران و ترکیه برای پیگیری مشکلات آبی

1401/05/05 - 12:26 - کد خبر: 69698 نسخه چاپی

نصر: وزیر نیرو گفت: جمع‌بندی رؤسای جمهور ایران و ترکیه این بود که کمیته‌ای به ریاست وزیر نیروی ایران و وزیر کشاورزی ترکیه که هر دو مسئول آب در دو کشور هستند، تشکیل شود.

به گزارش نصر، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو صبح امروز (چهارشنبه) پس از پایان جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: در سفر آقای اردوغان و هیئت عالیرتبه ترکیه به ایران بین هیئت‌ها در زمینه آب مذاکرات مفصلی شد و ما نگرانی‌ها خود را از اقدامات سدسازی ترکیه در بالادست اعلام کردیم که در این زمینه گفتگو شد.
وی افزود: جمع بندی آقایان رئیسی و اردوغان این شد که کمیته‌ای برای بررسی این موضوع با حضور هیئت ایرانی به ریاست وزیر نیرو و همچنین هیئت ترکیه‌ای به ریاست وزیر کشاورزی که هر دو وزیر مسئولیت آب را دارند، تشکیل شود و انشاالله با هماهنگی صورت گرفته، نگرانی‌ها به حداقل برسد.
وزیر نیرو همچنین در خصوص حق‌آبه کشورمان از رود هیرمند نیز گفت: در موضوع هیرمند نیز نگران هستیم و بارها نیز این موضوع را گفته‌ایم؛ طرف افغانستانی در بیان با حق‌آبه ایران اظهار موافقت کرده است که این یک قدم مثبت است، اما به هیچ وجه کافی نیست.
محرابیان با بیان اینکه بر اساس معاهده سال ۱۳۵۱ این حق‌آبه را طلب می‌کنیم و در این خصوص مذاکرات مفصلی در سطوح مختلف انجام شده است، اظهار کرد: ضرورت ایجاب می‌کند که این سری من خودم وارد مذاکره شوم و انشاالله به زودی سفری به افغانستان خواهیم داشت و با هیئت حاکمه مذاکرات جدی خواهیم داشت و حقوق مردم عزیز را مطالبه می‌کنیم.
وی گفت: در موضوع انرژی نیز در طول این یک سال، توافقات خیلی خوبی با همسایگان داشتیم و با روش‌های مختلف با کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان روسیه ترکمنستان ارمنستان عراق ترکیه همکاری داریم.
انتهای پیام/
تشکیل کمیته‌ دوجانبه ایران و ترکیه برای پیگیری مشکلات آبی خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار