رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

فرسودگی دستگاه‌ها چالش بزرگ بیمارستان‌های آذربایجان‌شرقی است

1401/05/05 - 11:33 - کد خبر: 69682 نسخه چاپی

نصر: رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: فرسودگی و خرابی تدریجی دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی جزو چالش‌ها و مشکلات مهم بیمارستان‌های آذربایجان‌شرقی است.

به گزارش نصر، بهمن نقی پور روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: با توجه به اینکه در سال های متمادی گذشته از این تجهیزات و لوازم پزشکی و بیمارستانی به طور مداوم استفاده شده است، مشمول مرور زمان شده و اغلب آنها عمر مفید خود را طی کرده اند که این امر مشکلات محوری برای بخش سلامت آذربایجان شرقی ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه دستگاه های فوق هم اکنون به دوران فرسودگی خود نزدیک شده اند، اظهار داشت: کمبود اعتبارات و منایع مالی به همراه بدهی های دانشگاه علوم پزشکی تبریز، امکان هر گونه خریدهای جدید و گران قیمت در اسرع وقت را سلب کرده است.
نقی پور با اشاره به نوسانات بسیار بالای قیمت انواع دستگاه ها و تجهیزات پزشکی طی چند سال اخیر، یادآور شد: دستگاه ۴۰۰ میلیون تومانی چند سال اخیر هم اکنون باید به قیمت هفت تا هشت میلیارد تومان خریداری شود که این روند رشد قیمت ها با توجه به منابع بسیار محدود مالی دانشگاه، هر گونه اقدام برای جرید و نوسازی بیمارستان ها به لحاظ تجهیزاتی را غیرممکن کرده است.
به گفته وی در هفته های اخیر همه دستگاه های سی آرم بیمارستان شهدای تبریز به دلیل فرسودگی و اتمام طول عمر مفید خود، خراب شدند و به رغم تلاش های تیم مدیریتی و پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی و آمدن کارشناسان فنی از تهران، این مشکلات همچنان پابرجاست.
نقی پور نوع انتشار اخبار مربوط به خرابی دستگاه های بیمارستان شهدا توسط رسانه ها را تا حدودی غیرواقعی دانست و یادآور شد: ما از اصحاب رسانه انتظار داریم تا با توجه به واقعیات موجود نسبت به درج و انتشار اخبار حوزه دانشگاه علوم پزشکی اقدام کنند.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی تبریز با وجود کمبود امکانات و منابع مالی تمامی تلاش خود را برای ارایه خدمات مناسب به مردم در حوزه سلامت به کار می بندد، ادامه داد: تلاش برای برقراری عدالت اجتماعی یکی از وظایف اصلی و مهمترین برنامه دولت سیزدهم در بخش سلامت و بهداشت و درمان است که در این زمینه دانشگاه های علوم پزشکی نقش مهم و تاثیرگذاری دارند و در راستای برقراری عدالت در حوزه سلامت، برنامه‌هایی در مناطق محروم آذربایجان شرقی در دست اجرا داریم که مردم استان به تدریج نتایج این اقدامات را  در ماه های آینده لمس می کنند.
نقی پور با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی تبریز باید بر اساس امکانات، توانمندی ها، نوع خدمات و حجم انبوه مشتریان خود از اعتبارات ویژه برخوردار شود، اظهار داشت: بدون تردید بودجه کنونی این دانشگاه پاشنه آشیل پیشرفت های علمی و درمانی و بخش سلامت استان است.
وی اجرای برخی سیاست های کاری برای کاهش هزینه های درمان، ارتقای جایگاه دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حوزه درمان و خدمات ارایه شده و حرکت در مسیر انجام تحقیقات و پژوهش های کاربردی و مبتنی بر نیاز مردم را از جمله نتایج تغییرات ساختاری ایجاد شده در دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان کرد.
نقی پور با اشاره به تلاش های شبانه روزی تیم مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای ارتباط نزدیک و فشرده با مردم، از ارایه گزارش های عملکرد سه ماهه به آحاد مردم از طریق رسانه های گروهی و خبرگزاری ها خبر داد و افزود: در این زمینه به شدت نیازمند همکاری و تعامل نزدیک با جامعه خبری و رسانه های استان هستیم.
وی با بیان اینکه یکی از شعارهای محوری مدیریت جدید دانشگاه علوم پزشکی تبریز، شفاف سازی در تمام حوزه ها است، اظهار داشت: ما معتقدیم با شفاف سازی کسی آسیب و ضرر نخواهد دید، بلکه زمینه های توسعه بخش سلامت استان بیش از پیش فراهم می شود.
به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی با داشتن حدود ۹ هزار دانشجو در ۲۰۰ رشته تحصیلی و ۳۳ واحد آموزشی جزو دانشگاه های برتر کشور به شمار می رود و در حال حاضر ۱۹۰ دانشجوی خارجی نیز در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.
دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۸۷۵ عضو هیات علمی دارد و با برخورداری از ۳۰ مرکز تحقیقاتی تاکنون حدود ۱۰ هزار طرح تحقیقاتی را به جامعه علمی ارایه کرده است.
۱۳ مرکز آموزشی و درمانی، ۳۰ مرکز تحقیقاتی، توسعه و رشد فناوری و تعداد ۱۹ شبکه بهداشت از جمله امکانات دانشگاه علوم پزشکی تبریز می باشد.
انتهای پیام/
فرسودگی دستگاه‌ها چالش بزرگ بیمارستان‌های آذربایجان‌شرقی است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار