گزارشی از آخرین وضعیت قرارداد شرکت مجری پارک حاشیه ای خودرو تبریز؛

سایه روشن قرارداد " آذر پارک " با شهرداری تبریز

1401/05/05 - 12:48 - کد خبر: 69674 نسخه چاپی

نصر: بخش سرمایه گذاری شهرداری قراردادی که با آذرپارک بسته است، به عنوان یک پروژه سرمایه گذاری به این مهم نگاه کرده و برخی از اعضای شورای معتقدند قرارداد دارای ایراد و خلاهایی است که باعث شده نظارت ها بر آن به حداقل برسد.

به گزارش نصر، "روح الله دهقان نژاد" در گفتگو با نصر به مشکلات حقوقی در قراردادهای شهرداری با پیمانکاران و عدم رسیدگی به این موضع اشاره کرد و گفت: شهردار گذشته تبریز ، با قراردادهای غیر حرفه ای که بدون در نظر گرفتن مسائل حقوقی تنظیم شده اند، به خود آسیب زده است.
وی با اشاره به اینکه پارک حاشیه ای  خودرو یکی از همین قراردادها است، افزود: قرارداد این پروژه باید بازنگری شود و کمیسیون ارزیابی، تحقیق و نظارت و  کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک، مفاد این قرارداد را در اولویت بررسی قرار داده اند.
"روح‌الله رشیدی" دیگر عضو شورای شهر تبریز در پنجمین نشست خبری خود این قرارداد را "ننگین" خواند و  گفت: 18 تیرماه نامه‌ای در خصوص آذرپارک به رئیس شورا نوشتم تا به شهردار ابلاغ کنند، این نامه حاصل مطالعه و بررسی بیش از یک ساله بود و در 4 محور و 30 عنوان تنظیم شده است.‌
وی ادامه داد: یکی از مواردی که شورا باید ویژه پیگیری کند، موضوع آذرپارک است؛ قرارداد این شرکت قرارداد ترکمانچای بوده و از زمان عقد قرارداد دارای ایرادات و معایب متعددی است که منجر به تضییع حقوق شهروندان گردیده است.‌
وی ادامه داد‌: خوشبختانه دادستان تبریز هم به این موضوع ورود پیدا کرده‌اند و امیدواریم به نتیجه خوبی برسیم.

دغدغه کارگران و مدیران آذرپارک 
یکی از حاضران در نشست خبری اخیر روح الله رشیدی عضو شورای اسلامی شهر تبریز متنی را از طرف پرسنل آذرپارک قرائت کرده و گفت:
" آقایان مسئولین! 
ما پرسنل سابق و ستم دیده‌ی آذرپارک آن هنگام که مدیرعامل این مجموعه پشت میزش نشسته و با غرور به عالم و آدم می‌نگرد، نان نسیه از نانوایی می خریم و شان و منزلت‌مان در حال نابودی است. 
«حق، گرفتنی‌ست نه دادنی» همه‌ی ما این جمله را شنیده‌ایم، اما چطور و چگونه باید حقمان را از فردی بگیریم که هرکسی در مقابلش عرض اندام کند، فیتیله پیچ سیاسی میشود؟
از جزئی ترین حق‌خوری‌ها از شهروندان گرفته تا حقوق مهمی که برخی مسئولین با خفت و حقارت از آن می‌گذرند تا در حاشیه امن‌شان بمانند.
وقتی گفته می شود این شرکت ماری در آستین سازمان ترافیک و خشت ناپخته‌ای برای شهرداری است، اما دوباره و  همواره برنده بی‌جنگ و جدل، شرکت آذرپارک است.
افکار عمومی و ما کارمندان ستم دیده، مشتاقیم بدانیم که این پیمانکار با بلیط چه کسی وارد این بهشت شده و میوه‌های آن را با چه کسانی تقسیم می کند که با چنین سابقه‌ای از ظلم و حق‌خوری نه جریمه می شود و نه امتیازش لغو می گردد؟
این شرکت در اقدامی غیرقانونی احکام پرسنل خود را دستخوش تغییرات قرار داده و پس از کسر نمودن چند آیتم حقوقی و محروم کردن آنها از امتیازات و مزایا به بهانه‌های مختلف، در حق کارمندان خود اجحاف می کند. دریافتی‌های کمتر از قانون کار به آنها می دهد و ضمانت‌های سنگین از آنها دریافت می کند و در صورت عدم تمایل این کارمندان به ادامه همکاری با همان ضمانت‌ها تهدیدشان می کند.
این یعنی اینکه کارگران این شرکت نه تنها از حق حاکمیت اراده در عقد قرارداد محرومند بلکه حتی در صورت بدعهدی شرکت هم حق ترک قرارداد را هم ندارند.
جالب اینکه اداره کار و تعاون نه تنها چنین کارفرمایی که پرونده‌های بلندبالا از شکایت کارگران دارد را جریمه نمی کند بلکه در روز کارگر از او به عنوان کارآفرین برتر تقدیر می کند و به تمام کارگران ستم‌دیده دهن‌کجی می نماید."

رشیدی در گفتگو با خبرنگار نصر به موضوع این قرار داد پرداخت و گفت: بخش سرمایه گذاری شهرداری قراردادی که با آذرپارک بسته است، به عنوان یک پروژه سرمایه گذاری به این مهم نگاه کرده و قرارداد دارای ایراد و خلا هایی بوده که باعث شده نتوانیم اکنون به این قرارداد اعمال نظارت کنیم. 
وی ادامه داد: کلی شکایات مردمی داریم که در قرارداد مرجع رسیدگی به شکایات ماده 38 هیئت حل اختلاف تعیین شده در حالی که ماده 38 زمانی وارد می‌شود که یکی از طرفین لغو قرارداد کند.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری گفت: بیش از یک سال است که سازمان ترافیک قرارداد را به ماده 38 می‌برد اما آن‌ها موضوع را ارجاع داده و می‌گویند به ما ربطی ندارد باید ابتدا قرارداد را فسخ کنید سپس ماده 38 بیاورید تا رفع اختلاف و رسیدگی صورت بگیرد. 
وی به دیگر ابعاد این قرار داد اشاره کرد و گفت: در این قرارداد امکان نظارت سازمان ترافیک تضمین نشده و بارها این موضوع گفته شده است. 
رشیدی گفت: این قرارداد از ابتدای سال 1400 قبل از حضور شورای دوره ششم منعقد شده بود، در اسفند 1400 سازمان ترافیک نامه‌ای به سرپرست شهرداری ارسال کرده و نوشته است امکان نظارت در این قرارداد وجود نداشته و تمام راه ها برای نظارت بسته شده است. 
وی تصریح کرد: در این قرارداد شهرداری و مردم متضرر شده و به شهرداری عدد ثابتی ماهیانه پرداخت می‌شود و امکان تغییر آن وجود ندارد! 
رشیدی با اشاره به نرخ گذاری های آذر پارک، ادامه داد: سال 1400 سه نرخی است، اما متاسفانه از مردم به صورت علی‌الحساب نرخ وسطی گرفته شده است. 
وی ادامه داد: آذرپارک اقدام به توسعه جایگاه‌ها بدون اطلاع سازمان ترافیک، برخی خیابان ها را خط کشی می‌کند. 
وی به رقم پرداختی آذرپارک به شهرداری اشاره کرد و گفت: شهرداری ماهانه چیزی در حدود 530 میلیون تومان در سال گذشته از آذر پارک گرفته بود، رقمی که معقول نبوده و با اما و اگر های روبرو است. 
عضو شورای شهر تبریز مطرح کرد: ما به دنبال شراکت واقعی هستیم، یکی دیگر از تخلفات آذر پارک‌ این است که کارگران را دو ماه به کار گرفته و سپس آن ها را رها می کند تا از بیمه فرار کند. 
وی در پایان گفت: این قرارداد از سال 98 بمدت 5 سال بسته شده است.

صحت و سقم قرارداد را بازرسان تایید کردند
"علیرضا میدانی" مدیر عامل آذرپارک در گفتگو با نصر به قرارداد منعقد شده با شهرداری اشاره کرد و گفت: قرارداد فراخوان عمومی شده و شرکت هایی که در آن فراخوان حائز احراز بوده اند منعقد شده است.
وی ادامه داد: قراردادی که انعقاد شده ربطی به شرکت ندارد، صحت و سقم قرارداد را هم بازرسی تایید می‌کند.
وی اضافه کرد: اسناد وقتی باز می‌شود توسط کارشناسان تایید می‌شود، قبل از زمان آقای آدی بیگ شهرداری نامه ای به بازرسی کل کشور می‌فرستد، مجددا بازرسان برای بررسی قرارداد آمده و صحت و سقم آن را تایید می‌کنند.
میدانی گفت: مسئله قرارداد ربطی به ما نداشته و فراخوانی که شهرداری گذاشته شده برنده مزایده شده ایم.
وی افزود: شاید در یکی از بند های قرارداد اختلاف نظر باشد که از طرف شهرداری کاملا سلیقه ای و تحمیلی است.

نظر تحمیلی شهرداری در قرارداد 
مدیر عامل آذر پارک اظهار داشت: قراردادی که انعقاد و تمام شده مجددا شهرداری به آن اعتراض دارد و به صورت تحمیلی اعلام می کند باید مسائل دیگری در قرارداد باشد، در تحمیل شهرداری هیچ نظری برای رضایت شهرواندن ندارد.
وی ادامه داد: شهرداری از ما می‌خواهد باید در این قرارداد ماه هایی که مبلغ اضافه است را تقسیم و ماه هایی که مبلغ کمتر باشد مبلغ ثابت بدهیم.
وی گفت: حواشی که وجود دارد بر اثر برخورد ها و اختلافات سلیقه ای است.

اول مطالعه بعدا مطالبه 
وی در ادامه تاکید کرد: در این قرارداد هیچ تخلفی وجود ندارد، آقایانی که می‌گویند قرارداد ترکمنچای؛ باید ابتدا از مفاد قرارداد ترکمنچای آگاه باشند سپس قرارداد شرکت را مقایسه کنند
مطالبه باید بر اساس مطالعات شکل بگیرد، همه مطالبه گر شده اند.
میدانی در ادامه به معرفی شرکت و دانش بنیان بودن آن پرداخت و افزود: این شرکت عضو شرکت های دانش بنیان کشوری است، من اگر کنار بکشم و شهرداری این را به فراخوان بگذارد، آیا ترنول مالی که به شهرداری می دهم کس دیگری می‌تواند بدهد؟ طرحی که اجرا می‌کنم شرکت دیگری می‌تواند آن را اجرا کند.
وی توضیح داد: بر حسب قرارداد سال گذشته مبلغ 570 میلیون با ارزش افزوده و امسال 630 میلیون تومان به شهرداری بصورت ماهیانه پرداخت می کنیم.

4400 جایگاه حق آذرپارک 
میدانی گفت: شهرداری چهار هزار و 400 جایگاه به ما داده است، در برخی از خیابان ها شهرداری اقدام به تعریض یا تعویض می‌کند که در این حالت باعث می شود در آن مقطع زمانی جایگاه های مورد نظر ما تعطیل باشد، بر اساس مصوبات شورای همتا طی مکاتبه ای خط کشی در دیگر خیابان ها آن مواقع صورت می گیرد، تمامی جایگاه ها 4400 مورد بوده و بیش از آن حق خط کشی نداریم.

حقوق و مزایای کارگران 
وی در ادامه در واکنش به سوال خبرنگار نصر درباره حقوق و مزایای پارک بان ها و پرسنل آذرپارک توضیح داد: حقوق کارگران بر اساس قانون کار است، در این بین برخی از پارک بان ها متاسفانه در ساعت کاری خود از انجام وظیفه کوتاهی می کنند، در حالی که حضور و غیاب کارگران کنترل می شود و طبق قانون کسری حقوق را در زمان های غیبت اعمال می کنیم.
وی ادامه داد: اغلب کارگران نیز به موجب این اتفاق از ما شکایت می‌کنند که تبرئه می شویم. 
میدانی تشریح کرد: بر اساس قانون کار؛ حقوق پایه، حق بیمه، عیدی و پایان کار و حق بیمه را پرداخت می کنیم. 
وی افزود: پارک بانی که از ساعت 8 صبح تا 9 شب کار می‌کند بیمه 31 روز پرداخت می شود و پارک بانی که 8 تا 2 و نیم ظهر کار می‌کند انتظار دارد که برای آن هم بیمه یک ماهه در نظر بگیریم که برای این نوع کارگران بیمه 15 روزه در نظر می‌گیریم و حقوق نیز به نسبت کسی که تمام وقت کار می‌کند تفاوت دارد. 

نیم ساعت اول رایگان است 
مدیر عامل آذرپارک با اشاره به سه نرخی بودن پارک ها گفت: نیم ساعت اول رایگان، نیم ساعت دوم یک ساعت حساب می شود و بعد از گذشت 60 دقیقه نرخ دوم تا 120 دقیقه حساب می شود که نرخ 2200 تومان تا 2500 است و نهایتا نرخ سوم بیش از 120 دقیقه حساب می شود. 
وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که 70 درصد پارک های ما بدلیل اینکه در نیم ساعت اول بوده رایگان حساب می شود. 
وی درباره ضمانت گرفته شده از کارگران گفت: بر اساس حسن انجام کار و تضمین دستگاه ها 20 میلیون ضمانت از پارکبان ها می‌گیریم و تاکنون موردی وجود ندارد که آن ضمانت ها را به اجرا گذاشته باشیم.

انتهای پیام/
سایه روشن قرارداد محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار