گزارش/

افتتاح طرح تصفیه‌خانه تبریز؛ نفسی تازه در کالبد آبی دریاچه ارومیه

1401/05/05 - 10:02 - کد خبر: 69669 نسخه چاپی

نصر: یکی از طرح‌های اصلی احیای دریاچه ارومیه، مصوبه سفر رییس جمهور به آذربایجان‌شرقی مبنی بر تکمیل مدول دوم تصفیه خانه تبریز برای انتقال سالانه ۷۵ میلیون مترمکعب پساب تصفیه‌شده از آجی‌چای به دریاچه است که آماده بهره برداری می باشد.

به گزارش نصر، احیای دریاچه ارومیه از نخستین روزهای شروع به کار دولت سیزدهم از جمله اولویت های آن بوده که در قالب بررسی جلسات متفاوت رییس دولت و معاونان وی با نمایندگان مردم استان های حوضه آبریز این پهنه آبی در مجلس شورای اسلامی و نیز استانداران آنها نمود عینی یافته است.
با این وجود تلاش ها برای احیای این پهنه آبی در دولت سیزدهم وجه المصالحه گروه های سیاسی مخالف و نیز معاندان قرار گرفته و آنان به راحتی آب خوردن و با چشم پوشی از اقدامات وسیع انجام شده در این راستا، سعی در القای این گزاره مغرضانه و به دور از حقیقت به افکار عمومی دارند که دولت هیچ گامی برای احیای این پیکره آبی بر نمی دارد.
این در حالی است که عمایات ساخت تونل انتقال آب ۳۶ کیلومتری از رودخانه کانی سیب با هزینه کرد چند هزار میلیارد تومانی و مدول دوم تصفیه خانه تبریز با بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه کرد در آستانه بهره برداری هستند.
به عبارت دیگر عده ای این روزها که به روال مالوف همه سال و بر اثر گرمای زیاد آب بیشتری از دریاچه ارومیه تبخیر می شود، با چشم پوشی از هزینه کرد هزاران میلیارد تومانی برای احیای دریاچه ارومیه از طریق تزریق سالانه حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب به آن و به جای امیدبخشی به جامعه تنها برای سیاه نمایی با استناد به آمارهای غیرواقعی و غیرمنطقی می کوشند.

برای احیای دریاچه ارومیه ۲۱۵ میلیارد تومان منابع تخصیص داده شد
معاون اجرایی رییس جمهور اعلام کرد که برای احیای دریاچه ارومیه ۲۱۵ میلیارد تومان منابع تخصیص داده شد. 
سید صولت مرتضوی اظهار کرد: درباره احیا دریاچه ارومیه  چندین جلسه ستاد تشکیل شد و منابع خوبی تخصیص داده شد، امیدواریم در آینده نزدیک مشکل دریاچه حل شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با تخصیص اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهوری، مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز با اعتبار افزون بر ۱۸۲ میلیارد تومان، در آستانه افتتاح قرار گرفته و بهره‌برداری آزمایشی از آن آغاز شده است.
محمدخانی گفت: با بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه سالانه ۷۵ میلیون مترمکعب پساب تصفیه‌شده از مسیر آجی‌چای به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.
وی افزود: لوله‌گذاری ۱۰ کیلومتر از مسیر انتقال آب نیز توسط شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی اجرا شده و بزودی آبدار می‌شود تا برداشت‌های غیرمجاز در مسیر به حداقل ممکن رسیده و حجم آب پیش‌بینی‌شده به پیکره دریاچه سرازیر شود.
وی یادآور شد: ۳۶ کیلومتر تونل زیر رودخانه زده شده و کانال ایجاد شده است که این اقدام سخت و بزرگ قرارگاه خاتم الانبیا می باشد.در این مرحله فاز اول مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب کلانشهر تبریز (بخش مایع) بصورت آزمایشی راه اندازی می شود که مجموع پساب تحویلی به خط انتقال احداثی شرکت آب منطقه ای در حدود ۷۵ میلیون متر مکعب در سال یا( ۲/۵مترمکعب در ثانیه )خواهد بود.
خانی خاطر نشان کرد: بدیهی است برای تکمیل کامل مدول دوم تصفیه خانه به اعتبارات بیشتری نیاز خواهد بود.

انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه به زودی بهره برداری می شود
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی نیز به ایرنا گفت: طرح انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب تبریز به دریاچه ارومیه با ظرفیت برداشت و انتقال سالانه ۱۲۳ هزار میلیون متر مکعب پساب تبریز به دریاچه ارومیه برای سیاست های مصوب احیای دریاچه ارومیه و ایجاد امکان مدیریت جامع منابع آب حاصل از پساب اجرا شده است.
یوسف غفارزاده اظهار کرد: این طرح در مرحله اول بهره برداری، سالانه حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده را با جلوگیری از هدر رفت و برداشت های غیرمجاز در مسیر خط لوله، به دریاچه ارومیه منتقل خواهد کرد. 
وی افزود: طرح انتقال پساب تصفیه شده تبریز به دریاچه ارومیه، شامل چهار جزء تاسیسات برداشت و جمع آوری پساب در ابتدای خط انتقال؛ خط لوله به طول ۱۰ کیلومتر با لوله های به قطر ۲هزار میلی متر، شیر خانه‌های واقع در مسیر خط لوله به تعداد ۲۶ واحد و همچنین تاسیسات تخلیه تحتانی و حوضچه آرامش در انتهای خط لوله می باشد که برای اجرای آن تاکنون  ۱۵۳۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
وی همچنین گفت:  پس از پیگیری ویژه ریاست جمهوری و مقام عالی وزارت نیرو، استاندار آذربایجان شرقی و نمایندگان محترم استان برای تسریع در اتمام طرح‌های احیای دریاچه ارومیه، طرح انتقال پساب تبریز اولین طرحی است که به همت مجموعه تلاشگر آب منطقه ای آذربایجان شرقی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
وی افزود: انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه در حال اتمام است و کار بزرگی به لحاظ فنی مهندسی به حساب می آید که با اتمام آن نفس تازه‌ای در کالبد دریاچه ارومیه دمیده می شود.
وی ادامه داد: سه پروژه از این پروژه ها جزو تاثیر گذارترین و مهمترین آنها بوده که اکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
غفارزاده افزود: پروژه اول انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه است که به لحاظ فنی مهندسی بسیار کار بزرگ، مهم و راهبردی انجام شده که به زودی به مرحله بهره برداری می رسد.
وی افزود:۳۶ کیلومتر تونل زیر رودخانه زده شده و کانال ایجاد شده است که این اقدام سخت و بزرگ قرارگاه خاتم الانبیا می باشد. ۳۶ کیلومتر تونل زیر رودخانه زده شده و کانال ایجاد شده است که این اقدام سخت و بزرگ قرارگاه خاتم الانبیا می باشد.
وی خاطر نشان کرد: در صورتی که اعتبار لازم به موقع در اختیار قرار گیرد پس از ۴ ماه بهره‌برداری از مرحله اصلی این طرح خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی میزان اعتبار مورد نیاز برای اتمام این مرحله از پروژه را ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.
غفارزاده خاطرنشان کرد: اکنون ۱۴ کیلومتر کانال اجرا شده و ساخت سد هم پیش از این به پایان رسیده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی همچنین گفت: انتقال آب تصفیه خانه مدول تبریز به دریاچه ارومیه در حال انجام است و انتقال آب تصفیه خانه مدول دوم تبریز نیز با ظرفیت ۱۰۰ میلیون متر مکعب اتمام شده محسوب می شود.
وی یادآور شد: تصفیه خانه ارومیه نیز به پایان رسیده و اکنون حدود ۵۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه وارد می کند.
وی خاطرنشان کرد: ۵۲ کیلومتر از تصفیه خانه تبریز تا دریاچه ارومیه فاصله وجود دارد که ۱۰ کیلومتر اول آن اولویت بوده است چون در واقع ۷۰ درصد برداشت آب در همین ۱۰ کیلومتر است.

تاکنون ۲۴۱ کیلومتر از رودخانه های آذربایجان شرقی بازگشایی و اصلاح مسیر شده است
وی همچنین با اشاره به انجام سایر طرح های احیای دریاچه ارومیه و تسهیل در آبرسانی به بستر این دریاچه گفت: تاکنون ۲۴۱ کیلومتر از رودخانه های آجی چای، مرداق چای و قلعه چای در آذربایجان شرقی بازگشایی و اصلاح مسیر شده است تا پس از هر بارندگی سیلاب و سیل احتمالی آب به راحتی به سمت دریاچه ارومیه سرازیر و منتهی شود، البته رهاسازی آب از سد قلعه چای به سمت دریاچه نیز انجام شده است. 
وی اضافه کرد: سردهنه سازی و نصب ادوات اندازه گیری برای مدیریت آب در آذربایجان شرقی انجام شده در حالیکه نهرهای سنتی این امکان را نداشتند و اکنون با نصب ۱۴۴ دستگاه ادوات اندازه گیری در استان مدیریت این بخش از آب نیز انجام شده البته ۷۰ درصد مقدار انجام شده تاکنون اجرایی و به پایان رسیده است.
وی طرح انتقال آب عجب شیر تا ۲ ماه آینده را از دیگر طرح های احیای دریاچه ارومیه خواند و افزود: اکنون ۹۵ درصد این طرح به پایان رسیده و تا ۲ ماه آینده ۲ میلیون متر مکعب از این طریق به پیکر دریاچه ارومیه آب منتقل می شود.

لزوم اجرای مستمر طرح های اصلاح الگوی کشت در زمین های زراعی حوضه آبریز دریاچه ارومیه 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: روش های علمی اصلاح الگوی کشت و شیوه های نوین کشاورزی در تمامی اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه زمانی اجرایی می شوند که ارزش افزوده برای کشاورز  ایجاد کند.
اکبر فتحی با اشاره به  اقدامات سازمان جهاد کشاورزی برای اصلاح الگوی کشت، ایجاد سامانه های نوین آبیاری و مکانیزاسیون اراضی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: سالانه اعتبارات محدودی برای ترویج الگوی کشت جدید و کم آب بر، اجرای سیستم های نوین آبیاری و مکانیزاسیون زمین های کشاورزی تخصیص داده می شود که جهت اجرای مزارع و طرح های الگویی در این حوضه می باشند که لازم است این امر به کل سطح حوضه دریاچه تسری یابد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: اگر بخواهیم کاری برای دریاچه ارومیه انجام بدهیم باید پروژه هایی طراحی شود که اجرای آنها برای کشاورز ارزش افزوده ایجاد و مزیت نسبی بالایی نسبت به سایر روشها داشته باشد.
وی با اشاره به موفقیت طرح سرشاخه کاری درختان گردو در جلب نظر کشاورزان و بهره برداران تصریح کرد: چنانچه طرح پیشنهادی از سوی سازمان موجب افزایش محصول و بازده اراضی کشاورزی شده و ارزش افزوده برای کشاورز داشته باشد، طرح به خودی خود از سوی بخش خصوصی و کشاورزان در سطح وسیع اجرا خواهد شد و نیازی به اعتبارات دولتی نخواهد داشت و تنها در این صورت است که خواهیم توانست برای احیای دریاچه ارومیه قدمی موثر برداریم.
فتحی با تاکید بر لزوم بهره گیری از روش های علمی و نوین در کشاورزی و ضرورت معرفی طرح های موفق در بخش کشاورزی گفت: عدم توجه به مباحث علمی و شیوه های کارآمد کشاورزی باعث شکست طرح های ترویج می شود و هرموقع طرح های ترویج و اصلاح برای کشاورز ایجاد ارزش افزوده نماید، این طرح ها به سرعت تسری یافته و کشاورزان از آن طرح الگوبرداری خواهند کرد که در این صورت هدف سازمان از اجرای طرح های الگویی محقق می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: اگر بخواهیم با کاهش ۴۰ درصدی منابع آبی تخصیص یافته از سوی آب منطقه ای استان اراضی کشاورزی را طوری مدیریت کنیم که کشاورز و بهره بردار با کاهش محصول و درآمد مواجه نشود، باید از روش های علمی و شیوه های نوین کشاورزی استفاده کنیم.بخواهیم با کاهش ۴۰ درصدی منابع آبی تخصیص یافته از سوی آب منطقه ای استان اراضی کشاورزی را طوری مدیریت کنیم که کشاورز و بهره بردار با کاهش محصول و درآمد مواجه نشود، باید از روش های علمی و شیوه های نوین کشاورزی استفاده کنیم.
فتحی با بیان اینکه رصد و پایش زمین های کشاورزی اصلاح شده از سوی کارشناسان کشاورزی ضرورت دارد گفت: طرح های اصلاح الگوی کشت باید به صورت مستمر در زمینهای زراعی حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرا شود و کارشناسان کشاورزی استان موظف هستند در راستای ذخیره سالانه آب برای رهاسازی به سمت دریاچه ارومیه، به صورت مستمر بر تداوم اجرای طرح های اصلاح الگوی کشت نظارت کنند.
وی بر لزوم استفاده از نقشه های کاداستر در مستندسازی زمین های اصلاح شده تاکید و افزود: کارشناسان کشاورزی باید بتوانند مشخصات اراضی کشاورزی اصلاح شده را بر اساس سیستم مختصات جهانی ( UTM ) ثبت و نمایش بدهند.

آب تجدیدپذیر استان سه میلیارد مترمکعب است
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز در مورد وضعیت منابع آبی استان و میزان مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: طبق اعلام وزارت نیرو کل آب تجدیدپذیر استان سه میلیارد مترمکعب است که یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون آن از منابع سطحی و یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون از آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود. این ظرفیتی است که وجود دارد و این منابع به میزان بارش‌ها و امکان تغذیه بستگی دارد.
کامران یوسفی رادبا بیان اینکه در استان آذربایجان شرقی میزان کل مصرف از منابع آبی سطحی و زیرزمینی در تمامی موارد شرب، صنعت، فضای سبز و کشاورزی ۲ میلیارد و ۱۴۲ میلیون است که حدود ۷۰ درصد از آن یعنی ۱.۷ میلیارد مترمکعب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود افزود: ۹۵۰ میلیون مترمکعب آن از آب‌های سطحی تأمین می‌شود و ۸۹۷ میلیون مترمکعب از چاه و قنات تأمین می‌شود.میزان کل مصرف از منابع آبی سطحی و زیرزمینی در تمامی موارد شرب، صنعت، فضای سبز و کشاورزی ۲ میلیارد و ۱۴۲ میلیون است که حدود ۷۰ درصد از آن یعنی ۱.۷ میلیارد مترمکعب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود افزود: ۹۵۰ میلیون مترمکعب آن از آب‌های سطحی تأمین می‌شود و ۸۹۷ میلیون مترمکعب از چاه و قنات تأمین می‌شود.
یوسفی ادامه داد: بخش کشاورزی جایگاه تولید را در کشور دارد و در تمامی کشورها سهم بخش کشاورزی بیشتر از سایر بخش‌ها یعنی صنعت و شرب و ...است در کشور ما هم به تبع آن حدود ۷۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود تا تولیدات انجام گیرد. در کشورهای توسعه‌یافته، در کنار مصرف، وضعیت فنّاوری و استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری، تجهیز شبکه‌ها بهتر است و درصد اجرایی آن‌ها بیشتر است و این باعث می‌شود که وضعیت مصرف آب کشاورزی آن‌ها بهینه باشد.
وی با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در استان ما به‌منظور بهینه کردن مصرف آب کشاورزی آغاز و عملیاتی شده است اضافه کرد: ازجمله آن‌ها سامانه‌های نوین آبیاری، آبیاری تحت‌فشار است. در اراضی خرد مالکی، پایاب چاه‌ها، قنوات استان حدود ۱۲۵ هزار هکتار اراضی وجود دارد که قابلیت تجهیز به سامانه‌های نوین آبیاری را دارند. از این میزان تاکنون ۶۹ هزار هکتار را ما توانستیم با استفاده از اعتبارات دولتی که عمدتاً کمک‌های بلاعوض است به شبکه‌ها تجهیز کنیم.
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تأکید کرد: از سایر فعالیت‌ها برای بهینه‌سازی مصرف آب بخش کشاورزی، اجرای شبکه‌های آبیاری است که شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در پایاب سدهای بزرگ و کوچک ایجاد شده است. در استان ما ۱۱۸ هزار هکتار پتانسیل در این زمینه وجود دارد که ۵۰ هزار هکتار آن را توانسته‌ایم به شبکه‌ها تجهیز کنیم. تعدادی از این شبکه‌ها ثقلی است و تعدادی نیز تحت‌فشار است. به ‌تبع شبکه اصلی که شرکت آب منطقه‌ای اجرا می‌کند ما هم شبکه‌های سه و چهار آن را مکلف هستیم اجرا کنیم که نمونه آن شبکه پایاب سد علویان به‌صورت ثقلی است چون شبکه اصلی‌اش هم ثقلی است. در پایاب سد آیدوغموش و ارسباران شبکه فرعی به صورت تحت فشار اجرا شده است.  
یوسفی بیان کرد: پروژه‌های دیگری که از منابع اعتباری استانی می‌توانیم به منظور بهینه‌سازی مصرف اجرایی کنیم احداث و بازسازی کانال‌های آبیاری عمومی است در استان ما بیشتر کانال‌ها خاکی هستند که باعث پرت آب می‌شوند و منجر به این می‌شود که میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی بالا باشد. به همین منظور احداث و بازسازی کانال‌های آبیاری سرلوحه کار ماست که توانسته‌ایم ۸۷۱ کیلومتر از کانال‌های استان را بتنی کنیم تا از تلفات آب جلوگیری شود.
وی به دیگر روش‌های بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی نیز اشاره کرد افزود: معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان طبق رسالتی که دارد اصلاح الگوی کشت را با توجه به شرایط حوضه دریاچه ارومیه سرلوحه کار خود قرار داده است. یک‌سوی اصلاح الگوی کشت تشویق‌های دولتی و توصیه‌هاست و سوی دیگر آن نیز بهره‌برداران هستند که توصیه‌های ترویجی را قبول کنند و با لحاظ تأمین معیشتشان به سمتی بروند که بتوانند هم آب کمتری مصرف کنند و هم مسائل اقتصادی آن‌ها تأمین شود. رسالت معاونت تولیدات گیاهی سازمان توصیه به کشت دانه‌های روغنی کلزا است. کشت پیاز را کاهش داده‌اند. گیاهانی که بازدهی بالایی دارند و مصرف آبشان کمتر است این‌ها معرفی می‌کنند. همچنین کلاس‌های توجیهی را مدیریت هماهنگی ترویج در روستاها برگزار می‌کند.
یوسفی اظهار کرد: در استان در شهرستان‌های حاشیه دریاچه ارومیه به‌واسطه شوری منابع آب عمده تهدیدی که می‌شود شوری آب روی خاک تأثیر می‌گذارد و خاک‌ها به‌تدریج به سمت شوری می‌روند. در گذشته سم و کود ارزان‌قیمت بود و میزان مصرف آن‌ها بالا بود؛ اما الان کارشناسان پهنه در تمامی اراضی در روستاها هستند و تجزیه خاک انجام می‌شود. میزان کود دهی و سم دهی و مشخصات شیمیایی و فیزیکی خاک که حاصل از نتایج آزمایش‌ها است به کشاورزان اعلام می‌شود تا سم و کود اضافه ندهند؛ بنابراین با این اقداماتی که انجام می‌گیرد خاک‌هایمان می‌تواند حفظ شود.
 مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در اثر خشکی حاشیه دریاچه ارومیه و بادهایی که می‌وزند، ذرات نمکی به اراضی کشاورزی منتقل شده و باعث سوزش برگ‌ها می شود. این عامل به‌خصوص در کانال‌ها بیشتر خودش را نشان می‌دهد که باعث آسیب‌دیدگی گیاهان می‌شود. اقداماتی که برای حل این مسئله می‌توان در نظر گرفت این است که حداقل تراز آب دریاچه تأمین شود؛ بنابراین اقداماتی که ستاد احیا تعریف کرده است به این منظور است که ان شاء الله این اقدامات تأثیرگذار باشد و با انتقال آب از سایر حوضه‌ها که در برنامه ستاد است این مشکلات برطرف می‌شود.
یوسفی یکی از راهکارهای دیگر برای صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی را کشت فرا سرزمینی برشمرد و اظهار کرد: با کشت محصول در کشورهایی که با آن‌ها ارتباط داریم نه‌تنها فشار بر منابع آبی داخل استان کم می‌شود، محصول و آب نیز وارد کشور می‌شود.
وی همچنین کشت در محیط کنترل‌شده و گلخانه‌ها را از دیگر راه‌های صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت برای این منظور تسهیلات ارائه می‌شود و ازجمله آن‌ها می‌توان به مجتمع گلخانه‌ای جلفا اشاره کرد.
یوسفی به نظارت بر پایاب چاه‌ها و یا سدهایی که مجهز به شبکه‌های آبیاری شده‌اند اشاره کرد و افزود: سرمایه‌گذاری شبکه‌ها از سوی دولت انجام می‌گیرد و تشکل‌های آب بران و تعاون روستایی بعد از اینکه شبکه تحویل داده می‌شود بر مدیریت پایاب، حفظ نگهداری و حتی توزیع آب نظارت می‌کنند.

اعتبار احیای دریاچه ارومیه استانی شود
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: معتقدم ستاد احیای دریاچه ارومیه باید در استان های آذربایجان شرقی و غربی تشکیل و اعتبارات احیا نیز استانی شود تا قدرت و دقت اجرای پروژه ها بالا رود.
محمد فرشکاران با بیان اینکه دریاچه ارومیه یک موضوع اساسی و حیاتی است که حیات منطقه و کشورهای همجوار تحت الشعاع این موضوع قرار دارد؛ گفت: احیای دریاچه ارومیه را از درجه اهمیت ساقط نکرده ایم و نخواهیم کرد.
وی با اشاره به فعال بودن ۱۸ پروژه در استان آذربایجان مرتبط با احیای دریاچه ارومیه، گفت: اعتبارات این پروژه ها در سفر رئیس جمهور به استان در حوزه آب و فاضلاب مصوب شده است.
وی به اجرای پروژه هایی مثل انتقال آب ارس به تبریز، تکمیل تصفیه خانه های تبریز، آذرشهر و ملکان و انتقال پساب های آنها با دبی مشخص به صورت مدام به دریاچه اشاره کرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: پروژه مهم دیگر احداث تونل انتقال آب زاب به دریاچه است که باید به سرعت تکمیل شود و انتقال آب از طریق این تونل به صورت دائمی اتفاق افتد.

واحد دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز هفته جاری افتتاح می‌شود
استاندار آذربایجان شرقی از افتتاح مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز در هفته جاری خبر داد و گفت: این طرح یکی از طرح های مهم در راستای احیای دریاچه ارومیه است.
عابدین خرّم به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین طرح‌های احیای دریاچه ارومیه، تکمیل مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز و هدایت پساب آن به سمت دریاچه است و با دستور رئیس جمهور، ۲۰۰ میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافته و در نتیجه، این طرح طی روزهای آتی افتتاح خواهد شد.
وی اضافه کرد: با بهره‌برداری از این طرح، ۷۵ میلیون مترمکعب پساب فاضلاب شهر تبریز به سمت دریاچه ارومیه روانه می‌شود که این میزان تا پایان سال به ۹۵ میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت.
خرّم خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی و لوله‌گذاری ۱۰ کیلومتر از خط انتقال پساب تصفیه‌خانه به دریاچه ارومیه انجام شده است که در نتیجه آن، برداشت‌های غیرمجاز در این مسیر تا ۷۰ درصد کاهش می‌یابد.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین اظهار کرد: براساس تصمیم ستاد احیای دریاچه ارومیه، ۱۱ درصد از حقابه این دریاچه سهم آذربایجان شرقی است که با روش‌های مختلف تأمین می‌شود.
خرم با بیان اینکه رهاسازی آب سدهای واقع در مسیر رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه یکی از این روش‌هاست، افزود: از اول فروردین امسال ۱۲ میلیون مترمکعب آب از سد قلعه‌چای به سمت دریاچه رهاسازی شده است.
وی اظهار کرد: جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز از رود آجی‌چای، لایروبی ۲۴۱ کیلومتر از بستر رودخانه‌ها، اجرای آبیاری تحت فشار در ۶ هزار هکتار از اراضی واقع در حوضه دریاچه و کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی در این حوضه با تغییر الگوی کشت از دیگر اقدامات انجام‌شده برای تأمین آب مورد نیاز دریاچه ارومیه است.

گزارش از پیمان پاکزاد 
انتهای پیام/
افتتاح طرح تصفیه‌خانه تبریز؛ نفسی تازه در کالبد آبی دریاچه ارومیه خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار