در آیینی به مناسبت هفته کتاب صورت گرفت/

تجلیل از چهره ماندگار علمی ایران در دانشگاه تبریز

1398/08/28 - 13:14 - کد خبر: 6964 نسخه چاپی

نصر: در آیینی به مناسبت هفته کتاب و با حضور مقام های دانشگاه تبریز و جمعی از دانشجویان از استاد «سیدمهدی گلابی»، چهره ماندگار علمی کشورمان، تجلیل شد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، رئیس دانشگاه تبریز در آیین تجلیل از استاد گلابی، ضمن قدردانی از زحمات وی به عنوان استاد و دانشمند علمی ایران، با بیان این‌که استاد گلابی دانشمندان زیادی را تقدیم جامعه کرده است، گفت: ایشان همواره بر این اصل معتقد بود که دانشجویان باید به گونه‌ای تربیت شوند که در جامعه باعث افتخار شوند و همواره برای سربلندی کشور در زمینه‌های مختلف تلاش کنند.

رضا مجیدی با تاکید بر این‌که استاد گلابی، عمر خود را وقف بنای عظیم علمی و انسانی کرده است، افزود: استاد گلابی شخصیتی دانشمند و سخت کوش در بلندای فرهنگ، علم و دانش شیمی بوده و با پژوهش‌های فراوان توانسته تالیف‌های ماندگاری را به محققان دانشگاه تبریز و ایران ارائه دهد؛ ایشان در کنار آثار ماندگار علمی، شاگردان زیادی را تربیت کرده است.

رئیس دانشگاه تبریز تاکید کرد: ترسیم شخصیت استاد گلابی از قلم و بیان خارج است؛ معتقدم وجود چنین دانشمندانی در دانشگاه برای ما نعمت است و امیدوارم خداوند طول عمر با عزت برای ایشان عطا کند تا جامعه بیشتر از خدمات علمی، فرهنگی و اجتماعی این استاد بزرگوار بهره‌مند شود.

استاد سیدمهدی گلابی نیز در این آیین با بیان این‌که دیدگاه ما در رابطه با کتاب و مطالعه متفاوت است، گفت: معتقدم نظام آفرینش و تمامی موجودات این کره‌ خاکی و سایر کرات، همگی کتاب روشن و پرمحتوایی برای همه‌ی انسان‌ها هستند.

وی افزود: خداوند انسان‌ها را اهل مطالعه آفریده تا متناسب با اندیشه و نگاه خود، از نظام آفرینش چیزی یاد بگیرند، انسان اگر با چشم بصیرت طبیعت را بنگرد قطعا در نظام‌آفرینش، بهترین و عالی‌ترین کتاب را خواهد یافت.

استاد گلابی بیان کرد: حدود ۴۵ سال در دانشگاه تبریز و سایر دانشگاه‌های کشور تدریس و تحقیق کرده ام و امروزه از اساتید بزرگوار می‌خواهم دروس خود را تا جایی که می‌توانند با استناد به منابع علمی معتبر ارائه دهند، زیرا برخی از دانشجویان علاقمند به منابع علمی هستند.

امین مظفری، عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه تبریز نیز در این آیین با بیان این‌که اکنون منابع آگاهی تغییر یافته است، گفت: اکنون مردم سراغ منابعی از جمله کتاب‌های صوتی، اپلیکشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌روند.

وی ادامه داد: در این وضعیت رویکرد کتاب نخواندن آسیب محسوب نمی‌شود، زیرا که انسان‌ها با تعدد انتخاب و با استفاده از تکنولوژی، منابع زیادی برای مطالعه در اختیار دارند.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم مردم به مطالعه علاقمند شوند باید سبک‌های مختلف کتاب خوانی اعم از صوتی و غیره را مورد بررسی قرار دهیم.

استاد دکتر سیدمهدی گلابی در سال ۱۳۳۳وارد دانشکده‌ی داروسازی تبریز شد و در سال ۱۳۴۱ به عنوان رتبه‌ی اول بورس فارغ التحصیلی در دانشگاه علوم پاریس پذیرفته شد.

او در سال ۱۳۴۶ به کشور بازگشته و به عنوان اولین استادیار شیمی تجزیه در دانشکده‌ی علوم دانشگاه تبریز شروع به کار کرد.

وی در طول  خدمت خود، مسئولیت‌های مختلف اجرایی از جمله ریاست دانشگاه تبریز، عضویت در هیئت امنای فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی، فرماندار تبریز و نماینده شورای نگهبان در اولین انتخابات مجلس شورای اسلامی آذربایجان شرقی را برعهده داشت.

کسب نشان درجه اول فرهنگ به مناسبت کسب رتبه اول در دکترای داروسازی، انتخاب به عنوان استاد نمونه‌ی کشوری در سال ۱۳۷۱، انتخاب به عنوان محقق منتخب شیمی تجزیه از سوی انجمن شیمی ایران، مترجم برگزیده کتاب سال دانشگاه تهران و انتخاب به عنوان چهره ماندگار علم ایران در سال ۱۳۸۴ بخشی از افتخارات این دانشمند فرزانه است.

انتهای پیام/

تجلیل از چهره ماندگار علمی ایران در دانشگاه تبریز نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار