رئیس پردیس شهیدعباسپور؛

سازه‌های عمرانی توسعه‌ای در مناطق زلزله‌خیز ساخته نشود

1398/08/28 - 12:45 - کد خبر: 6954 نسخه چاپی

نصر: رئیس پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور با اشاره به اینکه ایران کشوری زلزله‌خیز است، گفت: نیاز است به طور کامل و در حد امکان نواحی زلزله‌خیز شناسایی شود و اگر سازه‌ای در آن‌ها ایجاد می‌شود، مقاوم به زلزله باشد. همچنین در صورت امکان در نواحی زلزله‌خیز سازه‌های توسعه‌ای و زیرساختی عمرانی ساخته نشود.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، هومان لیاقتی روز سه‌شنبه در «چهارمین کنفرانس ملی انجمن ژئوتکنیک ایران» در پردیس فنی و مهندسی شهید عباس‌پور دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: محورهای این دوره از کنفرانس روش‌های عددی در مهندسی ژئوتکنیک، بهسازی خاک، زمین شناسی مهندسی و زمین گرمایی، گودبرداری‌ها و پایدارسازی، مطالعات موردی و پایش ژئوتکنیکی سازه‌های مهندسی، نقش مهندسی ژئوتکنیک در توسعه پایدار، اندرکنش خاک و سازه و ژئوتکنیک زیست محیطی است.

وی ادامه داد: همچنین ژئوتکنیک لرزه‌ای و مقاوم سازی، شالوده‌های خاص، مهندسی ارزش در ژئوتکنیک، مکانیک خاک و مهندسی پی  و دستاوردهای جدید در آزمایش‌های خاک و سنگ سایر محورهای پرداخته شده در این کنفرانس است و دبیرخانه در این حوزه‌ها مقاله علمی پذیرفته است.

لیاقتی اظهار داشت: این کنفرانس تمامی جنبه‌های علمی، اجرایی و کاربردی را که برای پیشرفت علم ژئوتکنیک در دو حوزه علمی و اجرایی وجود دارد مشهود می‌کند و مابین اعضا و دست اندرکاران جامعه علمی برای انجام پروژه‌های مشترک ارتباط برقرار می‌کند.

دبیر این کنفرانس با بیان اینکه موضوع ژئوتکنیک در کشور بسیار مهم است، عنوان کرد: برای انجام هر فعالیت عمرانی باید به این علم تسلط داشته باشیم. محیط زیست، موضوعات توسعه‌ای و عمرانی تماما با ژئو تکنیک ارتباط دارند، بنابراین ایجاب می‌کند که این کنفرانس اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه ایران یک کشور زلزله‌خیز است، اظهار داشت: تا حدودی علم ژئوتکنیک در ساخت سازه‌ها رعایت می‌شود اما نیاز است با توجه به شرایط کشور بیشتر از تجربیات متخصصان حوزه کمک گرفته شود.

رئیس پردیس فنی و مهندسی  شهیدعباسپور تصریح کرد: از سری کنفرانس‌های ملی سه سری کنفرانس‌های قبلی انجمن ژئوتکنیک ایران در اردبیل (با همکاری دانشگاه محقق اردبیلی)  و کرمانشاه (با همکاری دانشگاه رازی کرمانشاه) برگزار شده است و در سال گذشته دانشگاه تهران میزبان سومین کنفرانس ملی مهندسی ژئوتکنیک ایران بود.

وی توضیح داد: در نظر است سالانه بصورت منظم، این کنفرانس ملی با دیدگاه علمی و با محوریت مسائل و مشکلات حرفه ژئوتکنیک برگزار شود تا به نیازها پاسخ داده شود.

لیاقتی اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع و گستردگی سطح کنفرانس و استقبال بی‌نظیر در سال‌های گذشته که از جانب شرکت کنندگان اعم از اساتید دانشگاه‌ها، کارشناسان سازمان‌ها، نخبگان، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و صاحبان صنعت بوده، فرصت مناسبی برای تبادل اطلاعات و ارتباط نزدیک صنعت و دانشگاه فراهم خواهد شد و همانطور که می‌دانیم این رویداد بزرگ ملی تنها اتفاق معتبر ملی در حوزه ژئوتکنیک بوده و می‌تواند زمینه‌ساز آشنایی بیشتر شرکت کنندگان با زیرساخت‌ها، منابع توسعه و مشکلات عملی و علمی این رشته باشد.

انتهای پیام/

سازه‌های عمرانی توسعه‌ای در مناطق زلزله‌خیز ساخته نشود نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار