نائب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران خبر داد؛

رب گوجه فرنگی در انتظار تعیین قیمت

1401/05/02 - 16:49 - کد خبر: 69396 نسخه چاپی

نصر: نائب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: روند قیمت گذاری رب گوجه فرنگی در پیچ و خم تصمیم گیری سه نهاد گیر افتاده است!

به گزارش نصر، مسعود بختیاری با حضور در برنامه صبح و گفتگوی رادیو، با بیان اینکه دستگاه‌های متعددی در حوزه تعیین قیمت صنایع کنسروی مخصوصا رب گوجه فرنگی می‌توانند ورود پیدا کنند، گفت: در بحث قیمت گذاری سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده متولی بحث آنالیز قیمت‌ها و قیمت گذاری است از طرف دیگر، متولی بخشی از امورات ما وزارت صنعت معدن و تجارت است و وزارت جهاد کشاورزی بر اساس قانون انتزاع، متولی صنایع تبدیلی است. 
او افزود: به نظر می رسد سازمان های زیادی از جمله سازمان حمایت بعنوان دستگاه اصلی در مباحث آنالیز قیمت‌ها و قیمت گذاری، وزارت صمت که متولی حوزه صنعت است و وزارت جهاد کشاورزی بواسطه قانون انتزاع، متولی اصلی صنایع تبدیلی هستند. در جلسات مختلف و مکاتبات فراوان و پی در پی و مذاکرات بسیاری که با این سه دستگاه داشتیم مسئولان خیلی بهتر و دقیق‌تر و کارشناسی شده‌تر از ما بر این باورند که اساسا دو کالایی که مشمول قیمت گذاری پیشینی شده در حوزه صنایع تبدیلی کنسرو سازی مانند کنسرو ماهی و کنسرو رب گوجه فرنگی اساسا نباید مشمول قیمت گذاری پیشینی باشد.
بختیاری درباره دلیل اینکار گفت: اولا این کالا‌ها کالای اساسی نیستند یعنی صنعت ربی که میزان مصرف سرانه اش در طول سال چیزی حدود ۴-۵ کیلوگرم است یا کنسروماهی که به مراتب کمتر از این است، آیا باید وزرا و معاون اول کشور زمان خود را صرف قیمت گذاری این کالا‌ها کنند آنهم در یک پروسه طولانی بیش از سه ماه که هنوز به نتیجه نرسیده؟!! تکثر تولید کنندگان و تنوع محصولات باعث می‌شود که در بازار آزاد خود تولید کنندگان به رقابت سازنده بپردازند با همدیگر و این رقابت خود به خود باعث تعدیل قیمت این دو کالا می‌شود. از طرف دیگر رب گوجه فرنگی یک محصول فصلی است ما چگونه می‌خواهیم برای یک محصول فصلی را در یک دوره کوتاه مشمول قیمت گذاری پیشینی بکنیم.
مجید حسنی مقدم معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در کشور ما در طول چهار فصل سال رب گوجه فرنگی با درصد‌های مختلف تولید می شود، گفت: نزدیک به ۴۷ درصد گوجه فرنگی که در طول سال تولید می‌شود مربوط به تابستان است. طبیعتا صنعت رب بعنوان یک صنعت تبدیلی با بیش از ۴۳۳ واحد تولیدی رب گوجه فرنگی با ظرفیت اسمی ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در کشور برای ما بسیار مهم می‌شود.
او گفت: مواردی که فرمودند را بنده هم تایید می‌کنم. بهرحال موضوع قرارگرفتن رب گوجه فرنگی تحت عنوان قیمت گذاری پیشینی مصوبه‌ای بود که ما اقداماتمان را انجام دادیم، سازمان حمایت کارش را انجام داد و با سازمان حمایت مکاتبه کردیم و برای ستاد تنظیم بازار فرستادیم انشاالله تصمیم گیری خواهد شد.
حسنی مقدم درباره روند تصمیم گیری برای تعیین قیمت رب گوجه فرنگی افزود: برای این که ما فرآیند تولیدمان روند مثبت و مناسبی داشته باشد باید قیمت واقعی باشد من از واژه قیمت واقعی استفاده می‌کنم نه بالا نه پایین. قیمتی که هزینه تولید را پوشش بدهد سود معقولی برای تولیدکننده داشته باشد که استمرار تولید داشته باشد و این زنجیره از مزرعه تا سفره را بتواند مدیریت کند.
مسعود بختیاری، نائب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران در ادامه گفت: در تاریخ ۱۴ تیرماه عسگرزاده، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی مکاتبه‌ای با بیک زاده سرپرست وقت سازمان حمایت داشت و در آن مکاتبه دقیقا اشاره می‌شود با توجه به جلسه‌ای که با تولید کنندگان عمده و سندیکای صنایع کنسرو داشتند با توجه به افزایش هزینه‌های تولید با قیمت ۴۵ هزار تومان برای مصرف کننده رب کنسرو ۸۰۰ گرمی موافقت میشود.
او گفت: در همین راستا سازمان حمایت هم متناسب با همین مکاتبه‌ای را می‌کند خطاب به ستاد تنظیم بازار از آن تاریخ تاکنون به دفعات جلسه ستاد تنظیم بازار تشکیل شده است آخرین بار روز چهارشنبه هفته گذشته بنده به اتفاق دو تن از اعضای هیئت مدیره سندیکای صنایع کنسرو و یکی از تولید کنندگان عمده رب گوجه فرنگی خدمت محراب که شخص تصمیم گیرنده‌ای در ستاد تنظیم بازار هستند رسیدیم و این مسائل را مطرح کردیم و واقعا گلایه‌های تولید کننده‌ها را نسبت به روند طولانی و پیچیده واقعی سازی قیمت‌ها اعلام کردیم اما واقعیت این است که این عدد ۴۵ هزار تومانی هم که آنجا مطرح شده مطلقا دربرگیرنده سود منطقی تولید کنندگان نیست.
حسنی مقدم، معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ما هیچ قیمتی را تایید نکردیم. چون طبق قانون وظیفه سازمان حمایت است که قیمت را مشخص کند مکاتباتی کردیم و قیمتی را اعلام کردیم. هم اکنون تایید کننده ستاد تنظیم بازار است. من امیدوارم که هر چه سریعتر این مسئله به سرانجام برسد.
انتهای پیام/
رب گوجه فرنگی در انتظار تعیین قیمت نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار