وزیر ارتباطات در گفتگو با «راشاتودی» مطرح کرد؛

ایجاد کانال مالی مشترک بین ایران و روسیه برای افزایش همکاری‌های تجاری

1401/05/02 - 15:16 - کد خبر: 69379 نسخه چاپی

نصر: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد توافق ایران و روسیه برای استفاده از ارزهای ملی خود برای تجارت دو کشور، گفت: این موضوع می‌تواند تجارت بین دو کشور را تقویت کند و باید امکان تجارت بین ایران و روسیه را آسان‌تر از قبل کنیم و ایجاد کانال مالی مشترک دو کشور می‌تواند همکاری‌های مالی را افزایش دهد.

به گزارش نصر، ۲۸ تیر هیات ۲۰ نفره از فعالان و مدیران شرکت‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به روسیه سفر کردند. این هیات با هدف توسعه اقتصاد دیجیتال و بازارسازی برای محصولات فناورانه ایرانی امروز وارد مسکو شدند و روز پنجشنبه ۳۰ تیر نیز «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به این هیات پیوست.
زارع‌پور در سفر خود به مسکو، با وزیر توسعه اقتصاد دیجیتال، مخابرات و ارتباطات روسیه، رئیس آژانس فدرال رگولاتوری ارتباطت و رسانه‌های جمعی دیدار کرد.
وی در این سفر با رسانه‌های روسی مصاحبه کرد که در ادامه خلاصه‌ای از مصاحبه وزیر ارتباطات با خبرگزاری راشاتودی درباره همکاری‌های مشترک ایران و روسیه را می‌خوانید.

رهبران ایران و روسیه توافق کردند که بیشتر به سمت تجارت با ارزهای ملی حرکت کنند، این برای هر ۲ اقتصاد چه معنایی دارد؟
زارع‌پور: این واقعا می‌تواند تجارت بین دو کشور را تقویت کند. اولین کاری که باید انجام دهیم این است که امکان تجارت بین ایران و روسیه را آسان‌تر از قبل کنیم. این نوع کارها، مانند ایجاد کانال مالی مشترک دو کشور می‌تواند تجارت و همکاری‌های مالی را بالا ببرد.

وابط مسکو و تهران را در این روزها و در حوزه فناوری‌های پیشرفته چطور توصیف می‌کنید؟
زارع‌پور: این روزها تقاضای واقعی بسیار زیادی از طرف بخش خصوصی هر دو کشور برای بهبود همکاری‌های فناورانه وجود دارد و شاهد فعالیت های زیادی برای بهبود این بخش از همکاری‌ها هستم، اما برخی موانع وجود دارند که باید رفع شوند.
برای مثال در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات ما نیاز به استانداردهای مشترک برای تجهیزات و محصولات داریم که توسط مقامات دو کشور قابل حل است. مثال دیگر این است که فرآیندهای گمرکی بین دو کشور باید اصلاح شود.

چه زمینه‌هایی برای همکاری مشترک بین دو کشور درحوزه‌های فناوری‌های پیشرفته قابل پیش‌بینی است؟
زارع‌پور: معتقدم که می‌توانیم در زمینه‌های مختلف از جمله سخت افزار، نرم افزار، شبکه، توسعه خدمات دیجیتال مشترک بین ایران و روسیه و حتی پلتفرم‌های مشترکی برای ارائه خدمات قابل اعتمادتر به کشورهای‌مان همکاری کنیم. همه این موارد، مذاکره شده است تا راه حل مشترکی برای حضور محصولات ایرانی در روسیه و همچنین محصولات روسی درایران ارائه شود.

ایران با موفقیت از داده‌های ماهواره‌ای استفاده کرده، آیا ممکن است که روابط بین ایران و روسیه را در این زمینه توضیح دهید؟
زارع‌پور: ایران فعالیت دراین حوزه را از حدود دو دهه قبل شروع کرده است و این روزها ما صنعت فضایی بومی - محلی خود را داریم. ما می‌توانیم ماهواره خود را بساریم و آن را با پرتابگر خودمان به مدارهای پایین زمین (کمتراز ۵۰۰ کیلومتر) پرتاب کنیم. اما قطعا تجربیات و دانش روسیه می‌تواند به برنامه صنعت فضایی ایران کمک کند، ما مشتاق هستیم همکاری موثرتری بین ۲ کشور در این حوزه شکل دهیم.

قطعا شرکت‌های روسی و ایرانی مایل به همکاری نزدیک‌تر هستند، آیا تحریم‌های غربی بر آن تاثیر می‌گذارد، آیا این مسئله نیز می‌تواند مانع دیگری باشد؟
زارع‌پور: خیر قطعا اگر ما بخواهیم تحریم‌ها اثری نخواهند داشت. اراده سیاسی و نیاز بازار واقعی برای تسهیل و بهبود این نوع همکاری بین دو کشور وجود دارد. فکر می‌کنم اگر هر دو کشور بخواهند می‌توانیم همکاری‌های فناورانه بین خودمان را بهبود ببخشیم و افزایش دهیم. اگر بتوانیم در کوتاه مدت موانع موجود را که اشاره کردم برطرف کنیم، قطعا می‌توانیم از ظرفیت‌های دو طرف برای حل مشکلات و داشتن محصولات و خدمات بومی استفاده کنیم.
انتهای پیام/
ایجاد کانال مالی مشترک بین ایران و روسیه برای افزایش همکاری‌های تجاری خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار