سخنگوی قوه قضائیه؛

مردم خشونت‌طلبان را به دستگاه قضا معرفی کنند

1398/08/28 - 11:52 - کد خبر: 6937 نسخه چاپی

نصر: سخنگوی قوه قضائیه با تاکید بر اتخاذ سیاست سزاگرایانه قوه قضائیه در حوادث اخیر گفت: مردم فتنه گران، خشونت طلبان و افراد خرابکار را به مراجع امنیتی و انتظامی و دستگاه قضایی معرفی کنند.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، غلامحسین اسماعیلی روز سه شنبه در چهاردهمین نشست خبری ضمن تبریک ایام میلاد پیامبر اعظم و امام صادق علیه‌السلام و هفته وحدت افزود: ایام میلاد پیامبر رحمت و مهربانی با اقدامات و اخبار خوشایندی برای جامعه و مردم همراه بود اما متاسفانه حوادث روزهای اخیر بر شیرینی اقدامات سایه افکند.

وی ادامه داد: سیاست قوه قضائیه در حوادث اخیر و رویکرد ما تلاش در جهت امنیت عمومی مردم و حفظ منافع شهروندان و مقابله با خشونت، مقابله با تخریب اموال عمومی و اموال مردم و غارت بیت المال و غارت اموال مردم است.

اسماعیلی اضافه کرد: در مسیر احقاق عدالت و حق تلاش می کنیم تا در برابر کسانی که امنیت مردم را به خطر می اندازند برخوردهای قاطع بازدارنده داشته باشیم.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار داشت: سیاست قوه قضاییه این است که هرکس به سزای عمل غیرقانونی خود برسد چه آنان که از روی ناآگاهی و تحت تاثیر هیجانات اقداماتی انجام دادند.

وی گفت: از اینکه مردم صف خود را از صف خشونت طلبان جدا کردند تشکر می کنیم و ضمن احترام به دغدغه های شهروندان تاکید می کنیم صف خود را جدا نگه دارند.

اسماعیلی افزود: با هوشیاری مردم و عوامل انتظامی و امنیتی تعدادی از افرادی که اقدام به آتش زدن مساجد و بانک ها و اموال عمومی داشتند شناسایی و دستگیر شدند همچنین افرادی هم که برای شبکه های بیگانه فیلم تهیه می کردند، شناسایی و دستگیر شدند.

وی ادامه داد: اکنون به برکت کلام رهبر فرزانه انقلاب و تلاش های نیروهای امنیتی و انتظامی و هوشیاری مردم که صف خود را از اغتشاشگران جدا کردند و آرامش به جامعه بازگشته است، به برخی از اقدامات قوه قضائیه در هفته وحدت اشاره می کنم.

 

سه هزارو 552 نفر عفو شدند

سخنگوی قوه قضائیه درباره اقدامات قوه قضائیه در هفته وحدت افزود: یکی از اقدامات مهم در این ایام، درخواست رئیس قوه قضائیه از رهبر معظم انقلاب در خصوص عفو محکومان بود؛ در این مرحله از عفو محکومان نسبت به ادوار گذشته تفاوت هایی وجود داشت.
اسماعیلی درباره تفاوت های عفو میلاد رسول اکرم با ادوار گذشته گفت: از جمله اینکه عدد محکومان مورد عفو رشد فزاینده داشت و در این مرحله سه هزار و ۵۵۲ نفر مورد عفو واقع شدند. همچنین برای جمعی از محکومان امنیتی در حوزه دانشجویی و رسانه درخواست عفو شد و فرایند درخواست عفو هم تفاوت هایی داشت این بار علاوه بر محکوم علیه، خانواده و وابستگان درجه یک دادستان های مجری حکم و روسای زندانها براساس نحوه رفتار زندانی و آثاری که اجرای مجازات بر محکوم داشت درخواست عفو داشتند.

اسماعیلی اضافه کرد قرار است این رویه هم در مورد کمیت و هم دایره شمول برای عفو محکومان استمرار داشته باشد.
وی اظهار داشت: رویکرد قوه قضائیه در دوره جدید تمایز و مرزبندی میان جرایم امنیتی و سیاسی است و اگر عمل مجرمانه مشمول جرم سیاسی بود.

به عنوان جرم سیاسی در هیات‌های منصفه و رسیدگی به جرایم امنیتی هم مبتنی بر قانون جرایم امنیتی رسیدگی می شود.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: علاوه براین قوه قضائیه نسبت به محکومان امنیتی نگاه جدیدی دارد و در صورتی که روند اصلاح و بازگشت به جامعه داشته باشند مورد عنایت قوه قضائیه و رهبر معظم قرار می گیرند.

وی درباره اقدامات قوه قضائیه در جهت صلح و سازش به ویژه تلاشها بین اولیای دم و قاتل افزود: در اکثر پرونده های قتل، قاتلان بدون تصمیم قبلی مرتکب قتل می شوند و آن حتی تاثیر هیجانات و تصمیمات آنی و فوری انجام شده است.

اسماعیلی اضافه کرد: از ابتدای امسال تا امروز ٣۴۶ فقره پرونده های قتل عمد با تلاش همکاران شوراهای حل اختلاف، قضات اجرای احکام، دادستان ها و روسای دادگستری ها منتهی به عفو و گذشت شد.

انتهای پیام/

 مردم خشونت‌طلبان را به دستگاه قضا معرفی کنند نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار