گزارش/

عزم جدی مسئولان برای مرمت مسجد تاریخی تسوج

1401/05/02 - 13:18 - کد خبر: 69359 نسخه چاپی

نصر: به دنبال انتشار گزارش ها و اخباری در خصوص ایجاد ترک و شکاف در دیواره مسجد جامع تسوج ، به عنوان تنها مسجد باقی مانده از دوران ایلخانیان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و نیز راستی نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی از آخرین وضعیت این مسجد تاریخی بازدید کردند.

به گزارش نصر، مسجد جامع تسوج به عنوان یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی ثبت شده کشور مدتی است که به علت عدم انجام تعمیرات اساسی و واقع شدن در معرض آسیب های طبیعی، در برخی دیوراه ها شاهد ترک و شکاف بوده و در صورت تداوم بی توجهی ها ممکن است به گنبدها و محراب مسجد نیز خسارات جبران ناپذیری وارد شود.
بر همین اساس مسئولان استانی و شهری مصمم شده اند تا از وارد شدن خسارات بیشتر بر پیکره این بنای تاریخی جلوگیری نمایند. مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی و نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی در بازدید از این مسجد که با همراهی مسئولان شهرداری و شورای اسلامی شهر تسوج، هیات امنا و معتمدین محلی انجام پذیرفت بر ضرورت آغاز به کار طرح مرمت و بهسازی این مسجد تاکید کردند.
جواد کلاهدوزان از معتمدین محلی نیز با اشاره به جایگاه این بنای تاریخی در میراث فرهنگی استان و ایران گفت: مسجد جامع تسوج در کنار دو عنصر دیگر تاریخی حمام و بازار به عنوان سه گانه تاریخی و تاثیرگذار فرهنگی و تاریخی بوده و هر گونه آسیب به این آثار غیر قابل جبران خواهد بود. وی از مسجد جامع تسوج به عنوان شناسنامه تاریخی این منطقه یاد کرد و خواستار توجه جدی مسئولان به این اثر تاریخی شد.
راستی، نماینده مردم شبستر و تسوج در مجلس شورای اسلامی هم با ابراز تاسف از آسیب وارد شده به این اثر، آمادگی خود را برای جذب اعتبارات لازم برای مرمت آن اعلام کرد و از سفر قریب الوقوع وزیر میراث فرهنگی و گردشگری کشور به آذربایجان شرقی جهت بازدید از این مسجد خبر داد.
حمزه زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هم با اشاره به قدمت و سابقه تاریخی این مسجد، قول داد تا به محض آماده شدن طرح مطالعاتی مرمت، اعتبارات لازم برای مرمت آن را تامین و تزریق نماید.
انتهای پیام/
عزم جدی مسئولان برای مرمت مسجد تاریخی تسوج نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار