به دنبال دستور رئیس‌جمهور صورت گرفت/

سفر وزیر نیرو به آذربایجان‌شرقی و غربی برای بررسی وضعیت دریاچه ارومیه

1401/05/01 - 09:21 - کد خبر: 69205 نسخه چاپی

نصر: علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو صبح امروز با استقبال عابدین خرّم، استاندار آذربایجان‌شرقی و عضو کارگروه احیای دریاچه ارومیه وارد تبریز شد و پس از شرکت در جلسه‌ای در خصوص اجرای طرح‌های مربوطه به آذربایجان‌غربی سفر کرد.

به گزارش نصر، بازدید از تونل انتقال‌آب کانی‌سیب به دریاچه ارومیه از مهمترین برنامه‌های سفر وزیر نیرو به شمالغرب کشور است.
تلاش برای احیای دریاچه ارومیه از اولویت های دولت سیزدهم است، به گونه ای که رییس جمهور و معاونان وی تاکنون بارها با استانداران و نمایندگان مردم استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی برای پیشبرد برنامه های احیا جلسه مشترک برگزار کرده اند.
در این راستا، مرتضوی، معاون اجرایی رییس جمهور، سه چهار روز قبل از اختصاص ۲۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه خبر داد.
گفته می شود دولت سیزدهم در نظر دارد با استفاده از ظرفیت های استانی آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان به عنوان حوضه های آبریز دریاچه ارومیه و با حذف بروکراسی ها و ساختارهای زاید، برای احیای این پهنه آبی تلاش کند.
هر چند امسال به دلیل بارندگی های اندک و تداوم خشکسالی های ۲۰ ساله تراز آبی دریاچه ارومیه کاهش یافته، اما آمار نشان می دهد که ارتفاع آب آن در مقایسه با سال های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ هنوز حدود نیم متر بالاتر است.
دولت سیزدهم در راستای تلاش برای احیای دریاچه ارومیه، افتتاح مدول دوم تصفیه خانه تبریز و تصفیه خانه عجب شیر و نیز تسریع در بهره برداری از تونل انتقال آب کانی سیب با بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی را در برنامه دارد.
گفته می شود با افتتاح این طرح ها سالانه حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به شکل ثابت وارد دریاچه ارومیه خواهد شد.
دریاچه ارومیه با بیش از پنج میلیون مترمربع وسعت و به عنوان سومین دریاچه شور بزرگ جهان از اوایل دهه ۱۳۸۰ به دلیل خشکسالی، برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، ساخت سد و توسعه باغات با مشکل خشکی مواجه شد.
انتهای پیام/
سفر وزیر نیرو به آذربایجان‌شرقی و غربی برای بررسی وضعیت دریاچه ارومیه خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار