معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

نگرانی بابت کمبود سرم در آذربایجان شرقی وجود ندارد/ سرم ها طبق الویت بندی به مراکز توزیع می شوند

1401/04/31 - 16:24 - کد خبر: 69201 نسخه چاپی

نصر: معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: موجودی سرم را در شرکت هایی دارویی کنترل کردیم و در هیچ یک از بیمارستان و درمانگاه های استان، نگرانی از بابت کمبود سرم وجود ندارد.

به گزارش نصر، "مسلم نجفی" در گفت و گو با خبرنگار نصر به تکذیب کمبود و یا نایاب شدن سرم در بیمارستان ها و مراکز درمانی همچنین به دلیل کمبود سرم در داروخانه ها اشاره کرد و گفت: هر سال در فصل تابستان به دلیل بیماری های ویروسی و از طرفی با شیوع موج هفتم ویروس کرونا نگرانی ها در خصوص افزایش مصرف سرم و کمبود آن نیز مطرح می شود اما اغلب این نگرانی ها بار روانی دارند و هیچ کمبود نگران کننده ای در تولید سرم حداقل در استان ما که قطب تولید سرم است نداریم.
وی با بیان اینکه در هیچ یک از بیمارستان و درمانگاه های استان، نگرانی از بابت کمبود سرم وجود ندارد، تاکید کرد: موجودی سرم را در شرکت هایی دارویی کنترل کردیم حتی اگر در شرکت های دارویی کمبودی باشد، خط تولید شرکت داروسازی شهید قاضی به صورت سه شیقت شبانه روزی در حال تولید سرم هستند. اگر کمبودی باشد، شرکت های داروسازی موظف به فروش سرم به بیمارستان ها و مراکز درمانی هستند.
وی عنوان کرد: این احتمال وجود دارد که در داروخانه ها به اندازه دلبخواه (یک کامیون) سرم موجود نباشد، اما این مزیدعلت بر نبود و نایاب شدن سرم نیست. هر داروخانه می تواند به مقدار مورد نیاز سرم خود را از شرکت های توزیع تهیه کند. شرکت داروسازی شهید قاضی و شرکت های پخش سرم اخیرا به مقدار قابل ثقولی سرم به داروخانه ها توزیع کرده اند و هیچ مشکلی از بابت تولید و در دسترس بودن سرم وجود ندارد اما  امکان دارد داروخانه ای به میزانی سرم در اختیا نداشته باشد که بخواهند در انبار نگهداری کنند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: الویت اول توزیع سرم برای بیمارستان ها، مراکز درمانی، درمانگاه ها و کلینیک ها و در نهایت داروخانه ها هستند؛ چراکه عمده بیماران بستری در بیمارستان ها به سرم نیاز دارند. مصرف سرم طی چند سال اخیر مخصوصا به دلیل شیوع کرونا به شدت افزایش یافته بود اما خوشبختانه امروزه در مقایسه با پیک سال گذشته میزان بیماران بستری کاهش یافته است. طی دو سه هفته اخیر آمار کرونا در استان به 30 نفر رسیده است.
نجفی به افزایش قیمت سرم همانند افزایش قیمت برخی داروها اشاره کرد و گفت: در برنامه طرح دارویار اغلب سرم هایی که تحت پوشش بیمه هستند، افزایش یافته است اما اگر بیماری در نسخه الکترونیکی خود به داروخانه ها مراجعه کند و در آن نسخه به دستور پزشک، سرم نیز تجویز شده باشد، مبلغ سرم همان مبلغی دولتی خواهد بود که مابه التفاوت آن را شرکت های بیمه گر پرداخت خواهند کرد.
انتهای پیام/
نگرانی بابت کمبود سرم در آذربایجان شرقی وجود ندارد/ سرم ها طبق الویت بندی به مراکز توزیع می شوند نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار