گزارش نصر از آئین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی

مدرک گرایی باعث شده تا تعدادی را بی سواد تر به جامع تحویل دهیم

1401/04/31 - 14:06 - کد خبر: 69185 نسخه چاپی

نصر: آئین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی با حضور مسئولان کشوری و استانی در مجتمع 29 بهمن تبریز برگزار شد.

به گزارش نصر، این مراسم با حضور قائم مقام و معاون آموزشی دانشگاه، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری، فرماندار کلانشهر تبریز، رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان و سایر روسا و معاونان دانشگاه های استان برگزار شد.
در این مراسم از زحمات حدود ۶ ساله فرزان قالیچی تجلیل و اصغر عابد زاده به عنوان رئیس جدید دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی استان معارفه شد.

مدرک گرایی باعث شده تا تعدادی را بی سواد تر به جامع تحویل دهیم
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی با بیان اینکه دانشگاه های ما باید هم سوال محور و هم پاسخ محور باشند، گفت: درحال حاضر جامعه ما را موضوعاتی اعم از بیکاری، طلاق، خشونت‌های اجتماعی و ... تهدید می‌کند و دانشگاه‌ها باید در این زمینه پیش قدم شده و با تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمند در راستای رفع مشکلات جامعه گام‌های موثری برداشته شود.
"اصغر عابدزاده" با اشاره به ضرورت توجه به مسئله آموزش، پژوهش، فرهنگ و مهارت، اظهار کرد: مسئله آموزش اثبات شده و از اول سرلوحه نظام آموزشی و دانشگاه های کشور بوده است، لیسانس ها و فوق لیسانس های زیادی داریم اما از دستشان مهارتی بر نمی‌آید و در بازار کار دچار مشکل می شوند.
وی تصریح کرد: مشکلی در آموزش نداریم، ولی در عمل مشکل داریم در واقع برای تعدادی از بی سوادان آموزش دادیم و بی سواد تر تحویل جامعه داده و فقط مدرک داده ایم.


وی گفت: ضروری است در چهار شاخه کشاورزی، مدیریت خدمات، صنعت و فرهنگ و هنر خودمان را تقویت دهیم؛ به طوریکه میان رشته‌های جدید تعیین کرده و برای آن‌ها متون جدید که همراه با نیاز جامعه و بازار کار باشد، طراحی کنیم.
عابدزاده با بیان اینکه این دانشگاه آمادگی برگزاری دورهای مورد نیاز جامعه را دارد، گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی آمادگی‌های لازم را دارد تا با برگزاری دوره های متخصصانه برای تمامی سطوح جامعه در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی به خصوص بیکاری و طلاق اقدامات لازم را انجام دهد.
وی تصریح کرد: در کنار تمامی آن‌ها، نباید از فرهنگ غافل شویم؛ چراکه در هرکدام از این شاخه‌ها کم کاری کنیم کارمان می‌لنگد، از این رو در کنار تمامی این کارها باید فرهنگ را نیز مورد توجه قرار دهیم.
سرپرست جدید دانشگاه علمی کاربردی با بیان اینکه تعریف شعار تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین در این دانشگاه پیاده شده است و ما باید اقدامات لازم را در این راستا انجام دهیم، خاطرنشان کرد: هم مهارت‌های سخت همانند کارهای تولیدی، صنعتی و ... و هم مهارت‌های نرم همانند گفتاری، رفتاری و ... که در هردوی آن‌ها مشکل داریم، باید تقویت شوند.

در عمل ارتباط بین دانشگاه و صنعت همچنان مشکل داریم
در این مراسم "فرزان قالیچی"، رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی استان نیز اظهار کرد: بنده در طول خدمتم، هرکاری انجام دادم، وظیفه کاری من بوده و سعی کردم براساس مسئولیتی که در اختیار بنده گذاشته شده بود را بند بند پیاده کنم.
وی ادامه داد: بسیار مفتخرم که حدود شش سال در خدمت یکی از مجموعه دانشگاهی نسبتا متمایز از سایر دانشگاه‌های کشور باشم و خدمت در نظام جمهوری اسلامی نعمت بزرگی است که توفیق بنده شد.
وی تصریح کرد: امروزه تغییرات بسیار شگرف بوده و سرعت آن هر روز رو به افزایش است، اما چیزی که ثابت مانده همین تغییر است، یعنی مرتبا در حال تغییر از روندی به روند دیگر هستیم. نفوذ دانش در تمامی عرصه های زندگی یکی از مشخصه های عصر حاضر است و زمانی که یک دانشگاه فضایی را ایجاد کند که ارزش‌های سنتی با توانمندی ‌های مدیریتی و توسعه ترکیب شود، دانشگاه موفقی خواهد بود.


قالیچی ابراز کرد: خوشبختانه دانشگاه علمی کاربردی در راستای پذیرش یک فرهنگ کارآفرینانه قدم برداشته و روز به روز در راستای تربیت نیروی‌های مهارتی مورد نیاز جامعه، موفقیت‌هایی را از آن خود کرده است.
رئیس سابق دانشگاه علمی کاربردی استان عنوان کرد: همیشه بحث ارتباط صنعت و دانشگاه را مطرح می‌کنیم، اما علی‌رغم تمامی تلاش‌هایی که در این زمینه صورت گرفته است، متاسفانه هنوز در عمل مشکل داریم. این موضوع در کشورهای توسعه یافته‌ای مثل آلمان عملی شده اما ما می‌خواهیم با یک چسبی دو تا مقوله را به هم بچسبیم ولی نمی‌چسبد و باید از اول برای این موضوع چاره‌ای بیاندیشیم.
وی شرکت ۱۴۵ هزار داوطلب در کنکور ریاضی امسال را تهدید بسیار بزرگی برای صنایع و سازنده کشور عنوان کرد و گفت: برای این موضوع باید چاره‌ای بیاندیشیم و رویکردهای مهارتی را با دانش آموزان از مقاطع دبستان آشنا کنیم تا قسمتی از آنها به سمت حوزه‌های مهارتی بروند.
وی گفت: متاسفانه امروزه رویکرد دانش آموزان ما به سمت رشته‌های مهارتی نیست و برای شغل‌هایی که در جامعه‌ بهره وری زیادی دارند، تلاشی نشده است.
انتهای پیام/
مدرک گرایی باعث شده تا تعدادی را بی سواد تر به جامع تحویل دهیم سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار