رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی؛

مهارت آموزی از خانواده آغاز می‌شود/ رتبه 15 ایران در زمینه تولید علم و دانش

1401/04/31 - 13:24 - کد خبر: 69184 نسخه چاپی

نصر: رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه باید 30 درصد از آموزش‌ها مهارت محور شوند، افزود: موضوع مهارت در قوانین فرادستی کشور و در برنامه‌های پنج ساله آمده است، در برنامه 5 ساله ششم دو تکلیف مطرح شده و این است که 50 درصد دانش‌آموزان و 30 درصد از آموزش عالی کشور باید به سمت مهارت آموزی بروند.

به گزارش نصر، "علیرضا منادی" در آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به جایگاه ایران در تولید علم، اظهار کرد: رتبه ایران در زمینه تولید علم و دانش 15 بوده و جزو کشورهای برتر دنیاست.
وی ادامه داد: اکنون دنیا به سمت کسب مهارت پیش رفته و بسیاری از افراد متقاضی مهارت آموزی هستند که این موضوع یک راه بسیار موثری برای رسیدن به کسب و کار سریع است‌.


وی افزود: ما در حال حاضر از عملکرد مهارتی وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم باید راضی نباشیم؛ چراکه درصدهای مطرح شده در برنامه 5 ساله ششم محقق نشده است و باید بیشتر کار شود.
منادی با بیان اینکه آذربایجان مهد صنایع مادر و بسیاری از اولین‌های تبریز از جنس آموزشی و فرهنگی است، گفت: تبریز از قدیم محل پرورش صنعتگران بوده است؛ به طوری‌که صنعت سماور سازی یکی از صنایع بومی آذربایجان به شمار رفته و همچنین صنعت کبریت سازی برای اولین بار در تبریز راه اندازی شد.
وی تصریح کرد: فناوری و توسعه فناوری همراه با مهارت است؛ البته ناگفته نماند که در زمینه دانش جدید نیز حرفی برای گفتن داشته و توانسته‌ایم انرژی هسته‌ای کشور را بومی کنیم.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس خاطرنشان کرد: نظر به اینکه امسال سال دانش بنیان است، اخیرا در مجلس در این راستا برنامه های بزرگی انجام گرفته است که از جمله آن‌ها مسئله رتبه بندی معامان بود؛ چراکه حقوق معلمان باید در یک ترازی قرار بگیرد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تبریز شهر علم پرور و مهد علم و دانش است؛ به طوری‌که ۴۰۰ شاعر در مقبره شعرا دفن شده است. همچنین اولین انتقال خون در تبریز انجام شده است.
منادی با بیان اینکه باید فرزندان خود را از همان کودکی ماهر تربیت کنیم، گفت: مهارت آموزی از خانواده آغاز می‌شود، اما متاسفانه خانواده در این موضوع ضعیف عمل می‌کنند. برای پرورش نیروی انسانی ماهر باید وقت بزاریم، نظام آموزشی ما از اول زنجیره تامین تا آخر باید یکپارچه شود و اگر بدون یکپارچگی کار کنیم، بهره‌وری کم می‌شود.

بین علم و عمل قهر وجود دارد/ مهارت آموزی، تنها راه نجات کشور از بیکاری است
در ادامه این مراسم نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن قدردانی از زحمات رئیس سایق دانشگاه جامع علمی کاربردی استان، گفت: دکتر قالیچی عملکرد بسیار شایسته و مورد قبولی داشتند، برای ایشان در تمام عرصه‌های علمی آرزوی توفیق دارم.
"جعفر راستی" افزود: تا مدیر جدیدی بیاید مدیر قدیمی جایش را به وی می دهد و این آمد و شدها کار ما در حوزه مدیریت و مسئولیت‌هاست و امری طبیعی محسوب می شود. بنده هیچ وقت برای مدیری که می‌آید تبریک نمی‌گویم چون مسئولیت سنگینی را بر عهده می‌گیرد و باید آرزوی توفیق کرد.
وی با بیان این‌که علم را می‌آموزیم ولی هنگام ورود به بازار کار آموخته هایمان مفید واقع نمی‌شود، گفت: آشتی بین علم و عمل صورت نگرفته است و دانشگاه باید به وظیفه خود در این راستا عمل کند.
وی تاکید کرد: امروز وقت آن است که کشور را نجات دهیم و آن‌هم با مهارت آموزی محقق می‌شود؛ چراکه با مهارت آموزی معضل بیکاری برطرف شده و برای بسیاری از جوانان زمینه اشتغال ایجاد می‌شود.


راستی ابراز کرد: باتوجه به اینکه رسالت دانشگاه علمی کاربردی مهارت آموزی و اشتغال آفرینی است، خوشبختانه موفق عمل کرده و باید برنامه‌های مهارتی را افزایش دهند.

حل مسائل مهم جامعه باید به دست دانشگاه‌ها رقم بخورد.
رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی با بیان این‌که نقش اجتماعی دانشگاه‌ها بسیار معفول مانده است، اظهار کرد: علی‌رغم تلاش‌هایی که در این زمینه انجام گرفته است، اما هنوز چندان شایسته شاهد نقش دانشگاه‌ها در جامعه نیستیم؛ این درحالیست که حل مسائل مهم جامعه باید به دست دانشگاه‌ها رقم بخورد.
حجت الاسلام محمد انوری، در آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی، با بیان اینکه یکی از اصلی ترین معضلات فعلی جامعه، مسئله بیکاری و نداشتن مهارت لازم برای امر اشتغال است، تصریح کرد: باتوجه به اینکه شعار دانشگاه علمی کاربردی آموزش‌های مهارت محور و کارآفرینی است، این دانشگاه مسئولیت خطیری را برعهده گرفته که گام بلندی در راستای بیکاری برداشته شود.


وی ادامه داد: اگر ما مسیر را اشتباه برویم، با وجود صرف تلاش زیاد، مسائل حل نمی شود که این موضوع را در حال حاضر به عینه مشاهده می کنیم؛ به طوریکه مسائل بسیار مهمی روی میز داریم و کسی که باید آن‌ها را برطرف کند به فراموشی سپرده شده و آن‌ها را پیش کسانی می بریم که حرف زیاد می زنند، ولی درعمل چیزی مشاهده نمی‌شود.
انوری با تاکید بر ضرورت اهتمام ویژه به نقش اجتماعی دانشگاه‌ها، افزود: دانشگاهیان نباید دور از اجتماع بمانند و باید حق اجتماعی خود را از جامعه و مسئولین طلب کند تا جامعه نیز دانشگاهیان را به عنوان حلال مشکلات بپذیرند.
وی ضمن قدردانی از تلاش‌های رئیس پیشین دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: دکتر قالیچی که سال‌های زیادی عهده دار این مسئولیت خطیر بودند، دلسوزی‌ها و تلاش‌های زیادی در جهت کیفی این دانشگاه انجام داده‌اند؛ برای ایشان در عرصه های دیگر سنگر علم آرزوی موفقیت دارم.
رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان در پایان گفت: همچنین دکتر عابدزاده نیز از چهره‌های اجتماعی استان هستند و این خود یک امیتاز بسیار بزرگی محسوب می‌شود؛ امید است با برنامه‌های بهتر بتوانند شکوفایی و تحول هرچه بیشتر دانشگاه علمی کابردی استان را رقم بزنند.
انتهای پیام/
مهارت آموزی از خانواده آغاز می‌شود/ رتبه 15 ایران در زمینه تولید علم و دانش سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار