گزارش اختصاصی نصر/

بازی با جان پاکبانان در تبریز / تعطیلی طرح بهداشت و ایمنی در شهرداری تبریز

1401/04/29 - 11:36 - کد خبر: 68990 نسخه چاپی

نصر: مدت هاست که طرح بهداشت، ایمنی ومحیط زیست (HSE ) توسط کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی تبریز مطرح و توسط اعضای این شورا مصوب شده است اما نه تنها خبری از اجرای این طرح به گوش نمی خورد بلکه مخالفتی نیز از سمت شهرداری برای اجرای آن به گوش می رسد.

به گزارش نصر، امروزه ترس از بروز حوادث در حین کار در  شرایط ناایمن به یکی از نگرانی های اجتماعی و کارگران زحمت کش تبدیل شده است، تیترهای خبری که از آسیب دیدن و حتی مرگ پاکبانان و کارکنان فضای سبز می گویند نیز گویای عدم رعایت مسائل ایمنی و اجرایی نشدن طرح بهداشت، ایمنی ومحیط زیست (HSE ) که مدت ها پیش توسط شورای اسلامی کلانشهر تبریز و کمیسیون خدمات شهری این شورا مصوب شده بود اما شهرداری در اجرای آن کوتاهی می کند، است. 
این در حالی است که، خطراتی که جان این زحمت کشان شهر را در محیط های فعالیت شهری تهدید می کند و حوادث پیش آمده در حاشیه خیابان ها و پارک ها و... از علت های  مختلفی چون توجه نکردن به سطوح معابر پیاده، عدم نشانه گذاری با علامت های ایمنی حین کار، کمبود امکانات حرفه ای، عدم استفاده از لباس کار مناسب و....، با اجرای طرح  بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE ) از میان می رود.
قطعا، انسان در برابر جامعه و ارتقائ سلامت همه افراد مسئول است، از این رو اجرای برنامه های موثر برای توانمند سازی افراد، افزایش ظرفیت فردی وگروهی، افزایش مسئولیت پذیری، مشارکت مردمی، تقویت روابط فردی و اجتماعی و کاهش خطرات حین کار یک الزام است. 
در سال های اخیر سامانه مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE  ) به عنوان ابزار مدیریتی جهت کنترل و بهبود مسائل در طرح های توسعه ای در کلانشهرهای مختلف ایران مطرح و اجرا شده است، این سامانه با بررسی همزمان سه فاکتور بهداشت، ایمنی و محیط زیست، زمینه مناسبی جهت استقرار و اجرای استانداردها ایجاد می کند و کار گیری این سیستم و تجهیزات طراحی شده آن سبب جلوگیری از حوادث و کاهش خسارات مالی و صدمات جانی، حفظ منابع و محیط زیست شده و افزایش راندمان را در پی خواهد داشت.
این گزارش حاکی است، روز یکشنبه، ۲۶ تیرماه سال جاری این موضوع توسط یکی از اعضای شورای اسلامی تبریز در صحن علنی این شورا مطرح شد، عکس العمل عجیب شهردار مواجه شد. 

دلیل این بی تفاوتی ها را درک نمی کنم 
محمد حسن اسوتچی، خزانه دار شورای اسلامی تبریز در صحن علنی این شورا با تاکید بر لزوم اجرای هرچه سریعتر این طرح، گفت: هنوز چند ساعتی از مرگ یک پاکبان شهرداری تبریز در اثر برخورد با خودرو نگذشته بود که در حال گذر از خیابان دیدم، چند نفر از از نیروها در حال آبیاری فضای سبز هستند و تنها یک نفر پرچم به دست کنار خیابان ایستاده تا رانندگان را متوجه کار کند تا شاید اگر قسمت بود از حادثه جلوگیری کند و هیچ علائم گذاری انجام نشده بود. 
وی ادامه داد: چرا با دست خودمان شرایط حادثه را فراهم می کنیم و برای جان انسان های زحمت کش ارزش قائل نیستیم. 
وی با بیان اینکه شهرداری و ارگان های زیر مجموعه موظف هستند شرایط ایمنی قبل و حین کار این عزیزان را فراهم کنند، گفت: طرح بهداشت، ایمنی ومحیط زیست (HSE ) را مصوب کردیم پس کی به درد خواهد خورد، چرا اجرایی نمی شود. 
این عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز خطاب به شهردار تبریز، خواستار پیگیری و اجرای این طرح شد و افزود: نمی خواهیم  شاهد درد و رنج این عزیزانی که از جان خود می گذرند تا درآمدی کسب کنند و به مردم خدمت کنند، باشیم. 
اسوتچی در انتها خاطرنشان کرد: اینجا جان شان انسان مطرح است و  دلیل این بی تفاوتی شما را درک نمی کنم. 

لزومی در اجرای طرح نمی بینم 
یعقوب هوشیار، شهردار تبریز خطاب به این عضو شورای شهر تبریز گفت در فوت کارگران بیشترین ضربه برای ما وارد می شود چون با بیشتر کارگران  ارتباط عاطفی داریم  و آنان را می شناسیم، وقتی اتفاقی برای کارگران می افتد من سه روز مریض می شوم. 
وی افزود: اما در اکثر این اتفاقات و در تصادف اخیر ، سرعت ماشین زیاد بود، وارد فضای سبز شده است و متاسفانه همکارمان فوت کرد پس موضوع به علائم گذاری بر نمیگردد باید فرهنگ سازی لازم در بحث رانندگی انجام شود. 
وی اضافه کرد: از نظر من اجرای طرح بهداشت، ایمنی ومحیط زیست (HSE ) دردی را دوا نمی کند و نیاز نیست، رانندگان باید توجه خود را نسبت به فضای اطراف بیشتر کنند.

در رابطه با ایمنی کار پارکبان هیچ اقداماتی انجام نشده است 
شهرام دبیری در عکس العمل به سخنان شهردار، گفت: در رابطه با ایمنی کار پارکبان و کارگران تا بحال هیچ اقداماتی انجام نشده است، این در حالی است که چندین طرح در همین صحن مطرح شده است. 
وی تاکید کرد: باید ایمنی های لازم را رعایت کنیم و  کارگران  را نیز موظف کنیم تا ایمنی های لازم را رعایت کنند.
این گزارش می افزاید، ايمني، بهداشت و محيط زيست يك ابزار مديريتي است كه با ايجاد بستر موجب به حداقل رساندن اثرات نامطلوب و ارتقا سطح سلامت و ایمنی افراد مي شود، ایمنی بدون توجه به این استانداردهای جهانی و کشوری امكان پذير نمي باشد و اگر شرایط لازم برای اجرای طرح های اینچنینی فراهم نشود،متاسفانه همواره شاهد هبر آسیب دیدگی و مرگ پارکبان ها، کارگران و.... در تیتر اخبار این شهر خواهیم بود.
انتهای پیام/
بازی با جان پاکبانان در تبریز / تعطیلی طرح بهداشت و ایمنی در شهرداری تبریز گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار