کارشناس مسائل بین‌الملل؛

توسعه اقتصادی ایران، روسیه و ترکیه به یکدیگر گره خورده است

1401/04/29 - 11:14 - کد خبر: 68984 نسخه چاپی

نصر: کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به برگزاری اجلاس سه جانبه در تهران گفت: توسعه اقتصادی ایران، روسیه و ترکیه به یکدیگر گره خورده است.

به گزارش نصر، رضا عابدی گناباد در ارزیابی خود از سفر روسای جمهور روسیه و ترکیه به تهران گفت: بعد از آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ و فعالیت‌ نیروهای تروریستی داعش و النصره در خاک سوریه و دخالت نظامی که ایران و روسیه به درخواست دولت بشار اسد برای مهار جنگ داخلی و بحران ایجاد شده از سوی غرب و بخشی از کشورهای عربی منطقه، رژیم صهیونیستی و به‌ویژه دستگاه امنیتی ترکیه، منافع ترکیه به مرور تحت تاثیر قرار گرفت.
کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: اقدامات برخی از گروه‌های تروریستی غیرقابل کنترل در خاک ترکیه، فعالیت‌ گروه‌های کُرد در شمال و شمال شرق سوریه باتوجه به جمعیت حدود ۱۰ درصدی کردها در سوریه و حمایت‌های آمریکا و غرب از کُردها، موجب شد ترکیه احساس خطر کند و برای آرامش و صلح در سوریه به ائتلاف ایران و روسیه در چارچوب آستانه پیوست که همچنان هم ادامه پیدا کرده است.
عابدی گناباد اظهار کرد: بخشی از دیدار سه‌جانبه روسای جمهور ترکیه، ایران و روسیه به موضوع تداوم کاهش تنش در سوریه مرتبط است.
این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بخشی از این ملاقات و دیدار سه‌جانبه در ارتباط با بحث سوریه و مهار و قانع کردن ترکیه برای جلوگیری از افزایش تنش در سوریه بود.

اقتصاد ایران، روسیه و ترکیه لازم و ملزوم یکدیگر است
عابدی افزود: البته بحث‌های گسترده‌تری میان سه کشور ایران، ترکیه و روسیه از جمله بحث ترانزیت کالا، گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی مطرح است.
وی تصریح کرد: درست است که ترکیه در چارچوب نقشه غرب تعریف می‌شود اما نشان داده که سیاست خارجی نوسانی دارد و همزمانی که با غرب، کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس، رژیم صهیونیستی و آمریکا کار می‌کند تمایل به ارتباط با روسیه و ایران هم دارد چراکه اقتصاد این سه کشور لازم و ملزوم یکدیگر است.
این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: ترکیه در بحث انرژی نیز به انرژی و گاز ایران و روسیه نیاز دارد. ترکیه یکی از کانون‌های ترانزیت گاز به اروپا است و به لحاظ موقعیت راهبردی، کریدور انتقال کالا و خدمات به بخش‌هایی از اروپا هم از ترکیه انجام می‌شود و این بحث به‌خصوص برای ایران بسیار مهم است.

رایزنی‌های ایران، روسیه و ترکیه درباره بحران اوکراین
عابدی گناباد گفت: اتفاقات چند ماه اخیر مانند جنگ روسیه و اوکراین هم می‌تواند بخش دیگری از رایزنی‌های مقامات سه کشور ایران، ترکیه و روسیه باشد. تلاش ایران برای ایجاد صلح در منطقه و یا تلاش ترکیه برای اینکه بتوانند از فضای بحران اوکراین برای تامین منافع خود استفاده کند.
این مدرس دانشگاه با اشاره سفر بایدن به منطقه گفت: رییس جمهور آمریکا دیدارهایی با مقامات رژیم صهیونیستی، سعودی‌ها و حتی عراقی‌ها انجام داد که به بازی گرفته شدند اما می‌بینیم که ترکیه چندان به بازی گرفته نشد. هرچند این دیدار از چند ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود اما به نظر می‌رسد همزمانی این دیدار با سفر بایدن پیام خاصی برای آمریکایی‌ها و غربی‌ها به همراه دارد.
انتهای پیام/
توسعه اقتصادی ایران، روسیه و ترکیه به یکدیگر گره خورده است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار