استفاده از طرح دارویار تنها با نسخه پزشک امکان پذیر است / هزینه پایین داروهای ایرانی باعث قاچاق ثالث می شود

1401/04/28 - 16:19 - کد خبر: 68927 نسخه چاپی

نصر: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: دولت سیزدهم بر اساس تکالیف مندرج در قانون بودجه ۱۴۰۱، طرح ملی دارویار را از ۲۳ تیر با مبنای اعطای هدفمند یارانه دارو به افراد هدف و مصرف‌کنندگان نهایی اجرا می‌کند. تغییر قیمت دارو فقط برای دولت و بیمه‌ها خواهد بود و پرداختی بیماران برای داروهای دارای نسخه افزایش نمی‌یابد.

به گزارش نصر، "مسلم نجفی" امروز طی نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص طرح دارویار اظهار کرد: پیش از این، یارانه دارو در اختیار شرکت‌های داروسازی قرار می‌گرفت که پروسه سختی داشته و مشکلات بسیاری ایجاد می‌کرد؛ اولین مزیت این طرح این است که یارانه دارو به همه‌ی مصرف کنندگان دارو می‌رسد و به تمام دهک‌های درآمدی جامعه تعلق می‌ گیرد.
وی افزود: یک هزار و ۴۵ قلم دارو تحت پوشش بیمه هستند و مبلغ آن ها در طرح دارویار افزایش می‌یابد اما این هزینه از طریق شرکت‌ های بیمه‌گر پرداخت می‌شود و مبلغی که بیمار پرداخت می‌کند، همان مقدار سابق است چراکه این مبلغ به حساب شرکت‌های بیمه‌گر پرداخت شده و سازمان برنامه و بودجه وظیفه‌ی تامین این اعتبار را دارد.
نجفی تصریح کرد: افزایش قیمت‌ ها در نتیجه اجرای طرح دارویار تنها مربوط به داروهای تولید داخل است و اقلام دارویی خارجی وارداتی و نیز مکمل‌های غذایی و گیاهان دارویی نیز بدون تغییر در قیمت قبلی و به‌صورت آزاد ارائه می‌شوند.
 یک سری از داروها بدون نسخه هستند و مبلغ آنها افزایش نیافته است البته ۱۱۹ قلم دارو بدون نسخه در طرح جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند که در این صورت هزینه‌ی آنها کمتر نیز خواهند شد همچنین یک سری از داروها که با نسخه پزشک هستند، با اجرای طرح دارویار، ۳۶۶ قلم از این داروها نیز تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.
وی اضافه کرد: قیمت مصرف کننده‌ی مکمل‌های غذایی و داروهای گیاهی تغییری نکرده است و افزایش قیمت داروها صرفاً مربوط به داروهایی است که در داخل کشور تولید می‌شود و داروهای خارج از کشور به همان قیمت قبلی به فروش می‌رسند. 
وی در خصوص مزایای این طرح، یادآور شد: بیش از ۵۰۰ قلم دارو به تدریج تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند و اجرای بیمه همگانی سلامت گسترش می‌یابد که یکی از اهداف مهم طرح دارویار، افزایش پوشش بیمه همگانی است؛ دهک‌های اول، دوم و سوم تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند و بقیه‌ی دهک‌ها نیز اگر بیمه نباشند، سه ماه فرصت داده شده تا خود را بیمه کنند و در  این سه ماه نیز به صورت بیمه شده عنوان می‌شوند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: ایران یکی از کشورهای پر مصرف در حوزه‌ی دارو است و در دنیا رتبه‌ی بیستم را در حوزه‌ی مصرف بی‌رویه به خود اختصاص داده است؛ بنابراین بخشی از مقاومت‌های دارویی ما به دلیل مصرف بی‌رویه آن است و این موضوع بسیار مهم است. 
وی در ادامه در رابطه با قاچاق دارو بیان کرد: محصولات دارویی تولید ایران کیفیت و تکنولوژی بالایی دارند و با یارانه دولتی تولید می‌شوند که بخشی از داروهای ما به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود و گزارشاتی هم داریم که قاچاق بخشی از داروها به صورت ثالث انجام می‌شود؛ لذا افزایش قیمت و هدفمند شدن قیمت داروها باعث کاهش قاچاق معکوس دارو نیز خواهد شد. 
وی ادامه داد: استفاده از طرح دارویار تنها با نسخه پزشک امکان پذیر است و در غیر اینصورت مشمول نمی‌شود و پاشنه اشیل این طرح سازمان‌های بیمه‌گر است که باید از نظر منابع تامین شوند تا بتوانند به داروخانه‌ها تزریق کنند چراکه اگر حساب آنها شارژ نشود، داروخانه‌ها متضرر می‌شوند. 
نجفی اظهار کرد: این طرح، ملی است و از استان‌ها نباید توقع داشت که در برنامه‌ریزی آن نظری داشته باشند و آنچه به ما اعلام شده این است که قیمت داروهای تولید داخل افزایش خواهد یافت و این اختلاف قیمت توسط بیمه پرداخت می‌شود در مورد داروهای خارجی  و گیاهی نیز افزایش قیمت نخواهیم داشت. 
وی اضافه کرد: این طرح صد در صد به نفع مردم است اما اگر سازمان‌های بیمه سر وقت منابع را پرداخت نکند، داروخانه‌ها با مشکل بزرگی مواجه خواهند شد.
نجفی، لازمه استفاده از این طرح را صدور نسخه الکترونیکی توسط پزشک اعلام کرد و گفت: همکاری سازمان های بیمه‌گر و تامین و تزریق اعتبارات مورد نیاز به داروخانه‌ها پاشنه آشیل این طرح است، چرا که در صورت هر خللی در این فرآیند متضرر اصلی داروخانه‌ها خواهند بود و موجب عدم تامین منابع برای خرید مجدد دارو توسط داروخانه‌ها و در نتیجه ایجاد مشکل برای مصرف‌کنندگان می‌شود و این در حالی است که ۳۳۰ بازدید از داروخانه‌های استان در چند روز اجرای طرح نشان می‌دهد که این مراکز بیشترین همکاری را در اجرای طرح  داشته‌اند و امیدواریم با تسویه به‌موقع مطالبات آنها از سوی مجموعه‌های بیمه‌گر، طرح دارویار با بیشترین میزان موفقیت اجرا شود.
انتهای پیام/
استفاده از طرح دارویار تنها با نسخه پزشک امکان پذیر است / هزینه پایین داروهای ایرانی باعث قاچاق ثالث می شود سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار